Tjenare!
Ett långt uppehåll här så nu får det bli dags för en uppdatering så här inför jul.
Ingen direkt röd tråd i den här uppdateringen då man hoppade runt mellan flera små projekt hela tiden, men här kommer lite bilder i alla fall.
Tyckte bromstrummorna var så snygga i sin naturliga gjutjärnsfinish så fick bli till att måla de i en värmebeständig färg med gjutjärnsnyans.
Bryter av bra mot allt det svarta på chassit.
Kylartunneln som såg väldigt tråkig ut.
Bottenhalvan rengjord, målad och nya plåtmuttrar på plats. Tyvärr var det ena fästet till kylaren avknäckt. Men eftersom jag var osäker på om jag överhuvudtaget skulle kunna köra med original kylare och tunnel eller behövde uppgradera till alukyl med elfläktar, så fick det fungera så länge.
Gummikuddarna som kylaren står på.
Rengjorda.
Kylaren som
definitivt hade sett sina bästa dagar.
Blåste av den från allt skit som samlats i flänsarna under åren.
Därefter fick den en renovering med sprayburken. Anledningen till detta var som sagt eftersom jag var osäker på om maskineriet skulle klara sig bra med original kylare och tunnel.
Så ville provköra med detta först för att utvärdera om det skulle räcka med en ny original kylare eller om det behövde uppgraderas till alukylare med elfläktar.
Kylaren monterad med nymålade övre halvan av tunneln.
Dags att dra nya kylrör till växellådan.
Första flänsen gjord.
Grävde fram en bränslerörsklämma från högen med delar som jag sparat efter att ha rivit isär tre chassin nu.
Blästrade och målade klämman innan jag borrade ett hål i ramen på lämplig plats.
Ville att det skulle följa ramen så nära som möjligt utan att ligga emot och skava.
Andra röret på gång.
Perfekt när man kan använda sig av sin arbetsplats för att leta fram speciella clips, hållare, skruvar m.m som är precis vad man letar efter 👍
Passade perfekt på svetsskarven på torpeden för att hålla upp kablaget säkert över avgasröret.
Med det klart så började jag kolla på hur jag skulle få till ett fäste för gasvajern samt kickdownvajern.
Började att kapa ner original fäste från TBI-insuget för att bygga om det så att det skulle passa Airgap-insuget.
Men sedan slog det mig att jag, i samband med USA beställningen av de övriga motordelarna till Impalan för några år sedan, i ett rent bra-att-ha- tänk hade klickat hem en monteringssats från FAST EFI (tanken var då att Impalan skulle få ett Fitech-system).
Började lyriskt rota bland lådorna på hyllan och fann det!
Passade rakt på. Valde dock att slipa fram lite mer frigång där gasreglaget roterar då det låg emot ytterst ytterst lite.
Men vem vill ha gashäng liksom 👀
Blev glatt överraskad när jag insåg att satsen innehöll alla tänkbara fästen för OEM-kablar.
Inklusive gasvajern!
Bara att skruva ihop helt enkelt.
Härligt när ett sådant projekt som annars kan ta x antal timmar i fabrikation och mätningar bara faller på plats 👍
Bränsletanken behövde sig också lite kärlek innan den kunde monteras officiellt.
Började med att riva ur armaturen och dela på den så att plåtlocket med rör kunde blästras.
Påfyllningsröret förberett för blästring.
Samtliga delar blästrade.
Grundade i väntan på 2k högblank svart.
Därefter var det tankens tur. Rengjorde först med en nylonborste på skruvdragaren.
Rotade sedan på färghyllan efter något som kunde vara lämpligt för att få upp "lystern" i plasten igen.
Hittade då någon burk som verkade vara en typ av föregångare till däckglans eller "Black Chrome", som man penslade på.
Skojar inte om burken var från tidigt 90-tal eller nåt men den var otroligt nog fortfarande flytande, och dessutom bra!
Den undre sidan skulle dock visa sig vara ett riktigt skitjobb att få ren, då den hade fått rikligt med body från fabriken -92 😬
Men efter några timmars uttröttande slipning 🥵 så var den äntligen klar för att målas.
Målad och klar för montering.
Hade också länge funderat över vart jag ville montera displayen från Holley. Ville inte ha den på A-stolpen då en varvräknare också ska få plats i framtiden. Men ville inte heller ha den på rattstången då det ser tråkigt ut samt skymmer hastighetsmätaren.
Kom då på att tempmätaren på höger sida i mätarhuset blir överflödig då jag har både den mekaniska mätaren i mitten av panelen samt temp i självaste displayen. Provmonterade den och konstaterade att den satt bra där om man bara gjorde ett litet jack för kabeln.
Blev faktisk helnöjd då den både smälter in med den svarta sargen runt mätartavlan, samt att den inte skymmer något.
Skulle jag dessutom ångra mig och vilja flytta på den så sitter den bara med dubbelhäftande tejp.
Alltså inga fula skruvhål i panelen om man skulle ta bort den (förutom det lilla jacket för kabeln, men det syns knappt).
Med det sagt så får det räcka för idag.
God Jul på er!