3134
Sök

Chevrolet Caprice Classic -92 får en välbehövlig renovering och uppgradering

Tanken med detta projekt var från början att bara utföra ett "simpelt" rambyte. Men som vanligt eskalerade det snabbt. På agendan står: Ramlyft. Byte av ram samt blästring/lackering av hela chassit. Nya bussningar och... Visa mer

47 943 Visningar
Uppdaterades senast 9 oktober
183 Inlägg
22 december 2023
Trådstartare
#101
MrHyde skrev:
Kul att det kommer igång igen!
Apropå det där fästet för gasvajer och bra-att-ha, där brukar jag säga är skillnaden mellan entusiaster och oinvigda, de oinvigda ser ett garage fullt med skräp medans entusiaster ser ett garage fullt av bra-att-ha grejer! lol

Ja i garaget finns det definitivt mycket bra-att-ha grejor. Problemet är bara att vi utöver garaget har mycket förvaringsplats...för mycket egentligen.
Vilket leder till att gränsen mellan bra-att-ha och faktiskt skräp lätt suddas ut 😅🤷‍♂️

Folk med vett kör Chevrolet ;)

731 Inlägg
22 december 2023
#102
Chevy_4400 skrev:
MrHyde skrev:
Kul att det kommer igång igen!
Apropå det där fästet för gasvajer och bra-att-ha, där brukar jag säga är skillnaden mellan entusiaster och oinvigda, de oinvigda ser ett garage fullt med skräp medans entusiaster ser ett garage fullt av bra-att-ha grejer! lol

Ja i garaget finns det definitivt mycket bra-att-ha grejor. Problemet är bara att vi utöver garaget har mycket förvaringsplats...för mycket egentligen.
Vilket leder till att gränsen mellan bra-att-ha och faktiskt skräp lätt suddas ut 😅🤷‍♂️

"One man's trash is another man's treasure" är ju ett talesätt man kan använda sig av big_smile

Live long, and prosper.

183 Inlägg
22 december 2023
Trådstartare
#103
MickeEng skrev:
Hallå!
Fin uppdatering kommer bli bra det där smile

Hoppas du får en riktigt fin jul.

Tack detsamma! 😊

Folk med vett kör Chevrolet ;)

183 Inlägg
7 januari
Trådstartare
#104
Dags för en ny uppdatering!

Med oljerören till växellådan dragna så kunde jag gå vidare med att montera headers för att bygga nytt avgassystem.

Men först ville jag byta ut flänsen mot v-band istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-45e41d76d70bb9b64c424edf4adc1b6d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cedf14ba5252e883511b730618ca82a8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9616e958bda061c74eea63fdbc567270.jpg

Sedan var det dags att linda allt i DEI avgasbandage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d204d9bab887ef5872c1a4c7652d7e01.jpg

Klart för montage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a925cf82fdda3a7429803dacef9dab04.jpg

Höger sida på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3cef557882bf5bd084376ddaa1313477.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a5adb1fa5315e56a11c9b74ccc8d11e0.jpg

Vänster sida lindad och på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-14714a7130d7100066366276380bfb19.jpg

Dags för avgasbygge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c6d88195a8264f3726b74802474faed5.jpg

Problemet med dessa Capricer är att de är byggda för y-rör och sedan enkelt rör hela vägen bak.
Detta betyder att växellådsbalken inte har någon böj i sig på förarsidan för att tillgodose avgasröret.
Vilket betyder att grenröret pekar rakt in i balken..

Fram med kapen helt enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-52cc85e294c70f4347c27c1792dc6312.jpg

Bitar av 5mm plåt urkapat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-79a229719c92ce46cdb8629891c30859.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-816004fd5b8ec2511b4db86b2eae6b05.jpg

En bit av 10mm plattjärn för att hålla ihop halvorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d720b4d062861b1f5461157c333161b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9f38f6bea4bfbeac6caf648376c26b20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-95d0e008042d93121b2d159b92c8117c.jpg

Behövde något att triangulera plåtarna på utsidan mot balken. Så tog den bortkapade delen av balken och delade den på snedden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1d55bc2e23eec7d83ba2bc6202ca153d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-60cc8f9a27d37e66fa9ab981fb0c9661.jpg

Ville även triangulera på insidan av hörnen då det blir en stor brytpunkt där med vikten av både växellådan och en del av motorn.
Så svetsade dit bitar av 10mm plattjärn och fyllde igen tomrummet med svets.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9fc4d5c5f5dfe5888bc15dc69afd77e0.jpg

Slutresultatet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-076b163f8062baa8b641cd2a7356da1b.jpg

Upptäckte dock vid återmontering att där var en hel del flex i den trots alla förstärkningar.
Så byggde på balken undertill och satte ett avtagbart plattjärn där (så att man kan få av avgassystemet vid behov) och då blev den styv och bra (that's what she said). I efterhand hade det nog varit lättare, snyggare och stabilare om man bara fällt in ett stort rör i balken istället 🤷‍♂️ jaja till nästa gång kanske.

Därefter var det bara till att ställa sig och kapa "pie cuts". Tyvärr har jag ingen riktig kapsåg för metall utan endast farsans gersåg för trä.
Hade därmed ingen klinga gjord för metall men hittade en för aluminium, close enough 🤷‍♂️

Med en såg som troligtvis arbetade på fel varvtal, med en klinga gjort för fel material, så fick jag i alla fall sågat mina "pie cuts".
Även om det skapade en hel del slagg och en massa extraarbete för att få rent och snyggt 🥴
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5a61b65efd6f0156b5890e6c171fdd8e.jpg

Så där 45 min senare 🥵
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5401a7d501af9b3568e1bb4b380ac3c8.jpg

Cutouts på förarsidan punktat på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3a5ae9ee02ad10c2bb4f9877ce129ac8.jpg

Helsvetsat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-585675222133b75d2c416e9a458da76b.jpg

Satsar alltid på att få avgassystemen så långt upp det bara går för att de förhoppningsvis inte ska slå i över farthinder eller liknande.
Dessutom hatar jag synliga avgasrör 😏
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9cd76ac0fb607058922009f03e679561.jpg

Höger sida på plats. Anledningen till ytterligare ett v-band direkt efter spjällen är för att jag planerat att montera v-band flänsar på kattarna också vilket gör det väldigt enkelt att skifta mellan avgasspjäll och kattar. Med tanke på att jag måste ha katalysatorer för besiktning samt att det högst troligtvis är underkänt med avgasspjäll så långt fram. Win-win med andra ord 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-47600e00e8d5ec6ae5754593e598b51d.jpg

En annan bucketlist-grej som jag länge velat göra är att bygga ett 3" dubbelt avgassystem med X-pipe. Så redan när planerna började smidas för det här projektet var detta en självklarhet!

Första halvan av X-et kapat och redo.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-76b738a42d1cd817e9a47b46774c078d.jpg

2st 45or så har man ett finfint X 😎
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6162988afe7edcdcf4f1735b4bf11de5.jpg

Punktat och testmonterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5c89af479b6d05ad16a276f0f99c2ae3.jpg

Spjällen helsvetsade, slipade, trycksatta för kontroll av läckage samt målade med värmebeständig färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-136ecba56a8c840987b1856c4a0f7f48.jpg

Likaså med x-pipe.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-79ad56dd8a8d5484b2fe586931ec6dbc.jpg

Monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-20580834b5ef90186b97fb14ba58640e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-09ff69987d715d3473065af3aaaabd88.jpg

Dags för fler piecuts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-98ea0965f5ccdf2ef33ec8b8e8ec491a.jpg

Behövde ju även några ljuddämpare då tanken var att den skulle gå hyfsat tyst och bekvämt för de där längre sträckorna och pendlingarna när man vill vara lite mer mogen. Därmed de elektriska avgasspjällen för när man vill vara lite mer omogen och hetsa BMWs och Audis vid rödljusen 😅

Så efter mååånga timmars efterforskning och videotittande så slutade det med en uppsättning Flowmaster FlowFX.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4dc93d38146719611a61fdcdc02c1f47.jpg

Bakaxelkröken på vänster sida påbörjad. Problemet här var att handbromsvajern löper på den sidan, precis där avgasröret skulle upp.
Så grävde fram ytterligare en rörklämma från påsen med överblivna clips och skruvar och monterade den i samma bulthål som avgasfästet.
blev kanon och vajern är inte längre i farozonen av att smälta mot röret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a0dc264e29b3df2f00e4eb749dfba589.jpg

Mycket trixande med placering av röret för att få det att gå fritt från axel, fjäder, dämpare och bärarmar samtidigt som jag ville hålla det borta från bränsletanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-76127fe59d596c2e8905ecc4651b71de.jpg

Svetsat och trycksatt för att kolla efter läckage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-531621e21f3558b86c9d97e7c1c1e68e.jpg

Högra sidan punktat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2d61f0e4dfac4f0439600cdc834f8919.jpg

Helsvetsat och klart för montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-65e9c607c40e7de3743e0f65a1f8f06c.jpg

På plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-da73d83b4647a990c54999f2c29d3bd1.jpg

Med det så håller jag kväll.

Ha de gott!

Folk med vett kör Chevrolet ;)

183 Inlägg
14 april
Trådstartare
#105
Hallåja!

Här har det varit dött länge! Men i verkligenheten har det snurrat på som vanligt så mycket framsteg sedan senaste uppdateringen.

Med avgassystemet ur vägen så fick det bli lite gott och blandat av diverse projekt.

Först började jag med att försöka få ihop fronten. Så förstärkningarna till framskärmarna behövde blästras och målas.
Men för att spara tid (och pengar) så valde jag att blästra dessa själv med vår portabla bläster.

Kan säga att det gick åt en rejäl mängd sand och rök som f*n gjorde det också 👀
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-51c35c73699bd0f9e47af1cd098a3510.jpg

Men fick bort den värsta rosten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f68d476cb041de622811f7ee3092ae3b.jpg

Grundade och klara för lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2bca9ad4e6e5afac3f50495904766195.jpg

All hårdvara för att montera fronten blästrad och grundad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1d7838431358d9f7110b982de61944d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f4faab1cbe26c2c09788167347c8906a.jpg

Huvlås och gångjärn klart för lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-52db7bf69b52748e461bf222a3f86437.jpg

Samlade ihop allt som var klart för lack och lade ut det så de fick upp temperaturen lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-92b48a2604342d91632fb996ec54cbeb.jpg

Lackat med 2k blanksvart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-68b0c3c521316285217d1ca2526fbec3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e51e0a0e61ba727aa9f6c7b0fcb72495.jpg

Övre fästena till kondensorn samt smådetaljer till växellänkaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3413a87bab3d2990057c38e5ac5cec7b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-70fe9ecfdc7e95f08024d47b3bdcf145.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-29c1abfc23611338a9dc92c54440631c.jpg

Ytan som syns i motorrummet blev lackad blanksvart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-042fdebb767156cdf95319032d92239f.jpg

Den övriga ytan blev sprayad med body.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c3ea7aaefb21a9893f9191f42052ca69.jpg

Växellänkaget ihopmonterat och monterat på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7eeec1c0353c6df9cf6ff17b4bcd9aee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-50ce0b0fa57db719c6e8d66fd81bcb9a.jpg

Gummikuddarna till de övre kondensorfästena rengjorda innan montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b090440c47da6dd1b88743fdaef926a6.jpg

Hjulhusen fick även ett lager med tjockflytande body då jag insåg att den tunnflytande inte skulle skydda tillräckligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7ac8b4f366f4c1089f28bc6f0474ea94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e9c67ff411d5be563d4c2ad1858f27ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1293c6184ea7415b0407bf25dcf983ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-94b557d217b30d022135607e77c37482.jpg

En liten överblick av framstegen hitintills. Kylaren på plats med fläktunneln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cf270352d25c14b923c824d1ce9c35f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2bd91a854ef0aed912585f947c0ae3f2.jpg

Skulle montera den nya undre kylarslangen men insåg snabbt att den var lite för kort samt inte hade rätt böjar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4f5a288658bb000c18c7c86a80a37ed3.jpg

Såg fick rengöra och piffa upp den gamla som fortfarande var mjuk och fin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e3ff2eb80b8885d2804e6f6d563d8e52.jpg

Monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-18a02bdd911c6b5b6a92bc47746db2dd.jpg

Dags att få ihop det sista i bromssystemet.
Bromsrören mellan huvudbromscylindern och bromskraftfördelaren var fina men behövde lite kärlek.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-66ad9140e6e4b0acce57094a531b1d28.jpg

Rengjorda med nylonborste och polerade med polertrissa i pelarborren. Sedan klarlackade för att hålla sig fina.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-47c244043008a1f4ed035382a2d81028.jpg

Provmonterat med den nya huvudbromscylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c17c58551138e559eb97bf0e4a53c9fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a81860a60992cfb7362eec1322c2a41d.jpg

Luftning på g.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-65ca1c75a1b7d105e7a26ee5e7b9f890.jpg

Huvudbromscylindern målad med gjutgärnsfärgen, för att inte rosta, och nya bromsrör dragna till ABS-enheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-470f361f1113fce47b1be3ba6a58220b.jpg

Blev inte helt perfekt då det var väldigt trångt med de andra rören. Men det får duga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3f0ca32c6d579cf0c15001fa0cd908ea.jpg

Förstärkningarna provmonterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-41a40f51b53d78553845706495e60833.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9e03951d21ec7da8b96a85314310dd2d.jpg

Höger framskärm hade lite rost så fick fixa det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-209331f93f5eb7f0d90c800729a436ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a9f97a601f0cb68e5542bd7db387f808.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f38a24665cc24ad768f08817d2e9b6b8.jpg

Fick hängt dit framskärmarna för att få en liten motivationsboost. Börjar likna en bil igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b445dec032a05289be484199df2f8976.jpg


Vet att jag säger det ofta men ska försöka att uppdatera oftare här i framtiden 😅

Tack och hej!

Folk med vett kör Chevrolet ;)

183 Inlägg
18 april
Trådstartare
#106
Tja!

Får väl teasa med ett litet videoklipp på när avgassystemet var ihop. Kommer en uppdatering kort framöver.

Enjoy!

https://www.garaget.org/video/157584


Folk med vett kör Chevrolet ;)

516 Inlägg
18 april
#107
Chevy_4400 skrev:
Tja!

Får väl teasa med ett litet videoklipp på när avgassystemet var ihop. Kommer en uppdatering kort framöver.

Enjoy!

https://www.garaget.org/video/157584


Men fy**n gåshud asså :)


1 484 Inlägg
21 april
#108
Chevy_4400 skrev:
Tja!

Får väl teasa med ett litet videoklipp på när avgassystemet var ihop. Kommer en uppdatering kort framöver.

Enjoy!

https://www.garaget.org/video/157584


Ujjamejjen.... cool

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

183 Inlägg
23 maj
Trådstartare
#109
Tjena!

Dags för ny uppdatering.

Först ut var monteringen av MSD-boxen. Ville montera den med något vibrationsdämpande i mellan, så hittade lite packningsmaterial i gummi på hyllan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-06e33a9e758dc5af41e96ae6d370d0e0.jpg

Monterat med packningsmaterial samt lite vakuumslang på skruvarna som distanser så att den sitter plant mot hjulhuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d9bc0f0563130e24aa41a8ca525a91e9.jpg

Monterat tillsammans med den "nya" spolarbehållaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-470aadf6b78700a324a659ab80709ed2.jpg

Näst på tur var montering av torkarmotorn. Så fick rengöra bussningarna först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d43f20ebadec83060c7a156b1793c38c.jpg

Torkarmotorn på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c7276f061a0a5d739dd7ef4e06b0efdf.jpg

Slangen mellan värmepaketet och kylaren såg väldigt dyster ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b0c643e909c7eb7ddc3e065d4e7efa35.jpg

Så fick polerat upp röret och rengjort gummit innan montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b52e24a8287dfdc91793071052c96113.jpg

Slangen mellan värmepaketet och motorn blev också rengjord och monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6025a41e7cc48db7b4e6a640f04143f9.jpg

Fick beställt en ny huvvajer (då min gamla gick mitt av) komplett med handtag och allt. Beställde det tillsammans med ett nytt expansionskärl samt ett nytt glas till mätarhuset från Bahrain av alla ställen. När inte ens USA själva har delar till min bil så får man vända sig till mellanöstern för Cheva-delar tydligen &#128517;
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-026ac2eb25fd255fa608336561b08c80.jpg

Huvlåset monterat med den nya vajern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6df2fcee1335abd5e7f42211cb567dda.jpg

Upptäckte ganska snabbt vid första provkörningen att den mekaniska fläkten inte räckte till vid stillastående.
Så det var bara till att riva av den tillsammans med den stora fläktunneln.
Ganska skönt att bli av med både tunnel och fläkt faktiskt då det döljer så mycket av motorn.

Elfläktarna på plats. Det var precis att 2st 16" inte fick plats så fick bli 2st 14" istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e606eb760c49f752ce24cdfbe292cffa.jpg

Två separata relä monterade för enskild styrning med Holley systemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8ddd98565952c8779c71af1d2577653f.jpg

Lokaliserade signalkablarna från Holley-sprutet och drog ut de i motorrummet. Förlängde de sedan med kablar från 940-härvan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-529d257cb69fa69f0b39fd190d251f0c.jpg

Har säkert sagt det förut men avskyr den färgade plasten på kabelskor så klipper bort dem och ersätter med krympslang för ett mer stilrent utseende.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-82bd296629b54f7791ef0928e36e938f.jpg

Komplett kablage för fläktarna. Hade tyvärr inte upptäckt Biltemas kontakter vid detta skedet.
Annars hade jag använt de vid fläktanslutningarna istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cc9b1c7d81e8ce392543b5417288028e.jpg

Kablaget från fläkt nr1.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2a2ca3d3c5716f9c14d7ea7a87c04c09.jpg

Kablaget från fläkt nr2.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-325d0a5445fe6ad39266b09b2e97a1df.jpg

Drog jorden upp till befintlig original jordpunkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-553d7fe310b23a167d85e7a2d822f156.jpg

Pluskablarna från fläktarna till reläerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a39be88f776a91650113dd959f8295a0.jpg

Drog separata pluskablar från batteriet till reläerna för varje fläkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-655e9f8bec5d09379d646247fd90ce24.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7889001916f348063fa72506599311cc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d6ff9eeea11ec9d801ac895927c02031.jpg

Pluskablarna till reläerna samt kabeln till tändboxen pressade i en gemensam större kabelsko för att minimera antal kabelskor vid pluspolen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5ad23731b6a07152cba34f6105a45211.jpg

Lindat och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-afbc612daddba30436bb453fb885a041.jpg

Hade inget batterifäste så hittade en bit aluminium och böjde till lite snabbt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4606ac391f35a461a64606ad2369dd7e.jpg

På plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-44787ae1e217cf8ca4d098d5e6699c78.jpg

Eftersom kablarna från batteriet till både reläerna och tändboxen skulle dras på samma ställe som kabelhärvan mellan strålkastarna, så passade jag på att ta tag i och rensa det kablaget också innan montering av allt.

Det såg väldigt kaotiskt ut iallafall..
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c9789335828d8cf9284b24f6c0c07aef.jpg

Usch..
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-96beed19b85b282b59e4c26fa8fb51c1.jpg

Alla hållare till kabelhärvan rengjorda och målade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4728d548c8e1c527741bdad0a5b8a827.jpg

Mitt överoptimistiska jag hoppas ju på att kunna besikta bilen med eftermarknadsstrålkastare som är tonade. &#128517;
Men om det inte skulle gå vägen så vill jag att det ska vara snabbt och enkelt att skifta tillbaka till original mellan besiktningarna.
Så ville ha likadana kontakter i bilen som på strålkastarna. Så köpte kontakter från Biltema för att testa.

Tyckte att de var väldigt lättarbetade och gillar att de är tätade. Positionsljuset klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cad2f63cffa9d3421d910c168dc15f05.jpg

P-ljuset i strålkastaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3f8f6d66b1092dcb7730d8c4d6738ca7.jpg

Blinkers klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-008bc577ced0f0276038dd622a8b41e9.jpg

Blinkers på bilen klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-14e0dca30c5cb2e2f9af335ccc4c1517.jpg

Passade även på att byta ut H4 kontakterna i kabelhärvan som var väldigt spröda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c99fca6633786a62d60ba8bc3380c998.jpg

Strålkastarna provmonterade och p-ljuset testat. Blir nog bra &#128077;
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2a378473063b6ca8a3de9505085c83e7.jpg

Det får räcka för idag. Tror där är ungefär en uppdatering till sedan är vi minsann ifatt nutiden &#128513;

Folk med vett kör Chevrolet ;)

731 Inlägg
24 maj
#111
Snygg jobbat! Tror strålkastarna blir perfekt när väl fronten är på cool

Apropå det där med att beställa från arabvärlden, behövde en sidolist till förardörren på min förra Lexus, handlaren i Sverige ville ha 4600:- för den och 5 veckors leveranstid då "det är svårt att få tag på den". Fanns inte att få tag på via Ebay eller liknande i Europa heller, USA som gällde då men då skulle det gå på minst 3000:- med frakt och allt.
Till slut hittade jag en ny original-list i Förenade Arabemiraten av alla ställen för 1600:- inkl. frakt och tull/moms! Tog 4 dagar att få hem! lol

Live long, and prosper.

183 Inlägg
24 maj
Trådstartare
#112
T-34 skrev:
Hög finish på det du gör. Ett jättejobb
Magnus

Tack Magnus!

MrHyde skrev:
Snygg jobbat! Tror strålkastarna blir perfekt när väl fronten är på cool

Apropå det där med att beställa från arabvärlden, behövde en sidolist till förardörren på min förra Lexus, handlaren i Sverige ville ha 4600:- för den och 5 veckors leveranstid då "det är svårt att få tag på den". Fanns inte att få tag på via Ebay eller liknande i Europa heller, USA som gällde då men då skulle det gå på minst 3000:- med frakt och allt.
Till slut hittade jag en ny original-list i Förenade Arabemiraten av alla ställen för 1600:- inkl. frakt och tull/moms! Tog 4 dagar att få hem! lol

Ja det tror jag med &#128077;
Ja ibland kan man bli väldigt förvånad över vart i världen man kan hitta så pass specifika delar &#128517;

Folk med vett kör Chevrolet ;)

342 Inlägg
27 maj
#113
MrHyde skrev:
Snygg jobbat! Tror strålkastarna blir perfekt när väl fronten är på cool

Apropå det där med att beställa från arabvärlden, behövde en sidolist till förardörren på min förra Lexus, handlaren i Sverige ville ha 4600:- för den och 5 veckors leveranstid då "det är svårt att få tag på den". Fanns inte att få tag på via Ebay eller liknande i Europa heller, USA som gällde då men då skulle det gå på minst 3000:- med frakt och allt.
Till slut hittade jag en ny original-list i Förenade Arabemiraten av alla ställen för 1600:- inkl. frakt och tull/moms! Tog 4 dagar att få hem! lol

har du någon bra sida för att handla från arabland?


731 Inlägg
27 maj
#114
Richard-R skrev:
MrHyde skrev:
Snygg jobbat! Tror strålkastarna blir perfekt när väl fronten är på cool

Apropå det där med att beställa från arabvärlden, behövde en sidolist till förardörren på min förra Lexus, handlaren i Sverige ville ha 4600:- för den och 5 veckors leveranstid då "det är svårt att få tag på den". Fanns inte att få tag på via Ebay eller liknande i Europa heller, USA som gällde då men då skulle det gå på minst 3000:- med frakt och allt.
Till slut hittade jag en ny original-list i Förenade Arabemiraten av alla ställen för 1600:- inkl. frakt och tull/moms! Tog 4 dagar att få hem! lol

har du någon bra sida för att handla från arabland?

https://www.megazip.net/

Jag fick välja mellan att få skickat från lager i Japan och lager i Förenade Arabemiraten. I mitt fall var det enkelt då den var restad i Japan smile
Dom använde DHL och det gick otroligt snabbt, beställde på torsdagen och på tisdagen hämtade jag ut paketet, då var tull och moms klart redan.

Live long, and prosper.

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
27 maj
#115
Snygg och stilrent. Vad använder du för metod/ medel för att göra rent kablarna?

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

342 Inlägg
28 maj
#116
MrHyde skrev:
Richard-R skrev:
MrHyde skrev:
Snygg jobbat! Tror strålkastarna blir perfekt när väl fronten är på cool

Apropå det där med att beställa från arabvärlden, behövde en sidolist till förardörren på min förra Lexus, handlaren i Sverige ville ha 4600:- för den och 5 veckors leveranstid då "det är svårt att få tag på den". Fanns inte att få tag på via Ebay eller liknande i Europa heller, USA som gällde då men då skulle det gå på minst 3000:- med frakt och allt.
Till slut hittade jag en ny original-list i Förenade Arabemiraten av alla ställen för 1600:- inkl. frakt och tull/moms! Tog 4 dagar att få hem! lol

har du någon bra sida för att handla från arabland?

https://www.megazip.net/

Jag fick välja mellan att få skickat från lager i Japan och lager i Förenade Arabemiraten. I mitt fall var det enkelt då den var restad i Japan smile
Dom använde DHL och det gick otroligt snabbt, beställde på torsdagen och på tisdagen hämtade jag ut paketet, då var tull och moms klart redan.

Tack !


183 Inlägg
4 juni
Trådstartare
#117
KSI-Garage skrev:
Snygg och stilrent. Vad använder du för metod/ medel för att göra rent kablarna?

Tack!

Om du tänker på slangarna så rengjorde jag med brake cleaner och lade sedan på ett hyfsat tjockt lager med silikonspray som jag sedan gnuggade in och torkade av det överflödiga. Blir kanon &#128077;

Folk med vett kör Chevrolet ;)

183 Inlägg
8 oktober
Trådstartare
#118
Hög tid för en uppdatering här!

Det har varit mycket mekande med svenssonbilar under sommaren och hösten men det har trots allt hänt litegrann med chevan ändå.

Halva torkarplasten rengjord och målad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7cc74c77e15a61b38783f65789c6203b.jpg

Monterat tillsammans med ny spolarslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-30356b1171925e68131359a310c1428a.jpg

Tog sedan tag i framskärmarna som behövde en hel del jobb. För det första har jag tagit bort alla kromlister som satt längs skärmkanterna.
Både för att de var rejält dassiga men även för att jag är ute efter en mer clean look.
Dock är skärmarna falsade för att göra plats åt listen, så den kanten valde jag att fylla igen med stålepoxi.
Därefter svetsade jag igen skruvhålen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0262286d317dbc347657c92d3fb37488.jpg

Första omgången spackel. Då man är ganska värdelös på att spackla så blev det ett av måånga försök.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b41c1651e6032fffa0f80104d13bac88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-899b7f2e9b5cd432075496cd26a9336d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ef94ba50b702a8b8cee05fc183b84506.jpg

En liten provmontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-71d8cf039179aabff77f999758131da5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-dfd7ec666a30c54c0848bd51244e3b80.jpg

Höger framskärm nästan klar för grundning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-285893202bc96efe0e866983a6f38e56.jpg

Vänster skärm påbörjad. Här ser man också den tråkiga falsningen som kommer fram när man rycker listen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d4310f913e85ebb76922c374b61d0328.jpg

Epoxi lagt i falsningen och dekorlisten bortplockad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6d2f4373ee540eeb0e651601506df700.jpg

Hamnade väl i ett bra flow för fler bilder på vänster skärm blev det inte.

Höger skärm grundad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d682dcb83945e5c068720809d4404dba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0c076569c4052e5d0c59e785dff4d2bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6ec76299ff43534ef7c911aaef3cda54.jpg

Tog en paus från allt spacklande och slipande och fokuserade på de hemska sidospeglarna som måste bort.
Har inhandlat ett par nya sidospeglar till Caprice 95-96 som monteras uppe i hörnan istället för mitt på dörren.
Så började med att plocka av hörnplasten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0cd2832be8a2583c091430127ee445a5.jpg

Gjorde en mall av fästet på sidospegeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-930e6fe17a7a4a7940e8fbf11a94ea72.jpg

Började med att göra hål för kontaktstycket samt styrningarna.
Därefter smetade jag på lite kopparpasta på skruvhålen och tryckte till den mot plasten.
Fick då ett fint avtryck att borra efter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8ca40d0c83c107803c9a7a0f7b776f24.jpg

Plasten återmonterad och agerade nu mall för vart jag behövde borra i dörren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-aa511e798d89bf1099340d6585f7467a.jpg

Nya spegeln monterad. Blir så mycket stilrenare med dessa istället för klossarna som hänger ut från mitten av dörren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1c861fed887b1266c78c7f46e71532c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6fb5beca46f985bfdce120cbaf15f310.jpg

Tillbaka till framskärmarna. 

Nermattad och redo för basfärgen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0c3d3bcea63dc2a12ab939590493e732.jpg

Framskärmarna blev lite komplicerade då där skulle vara fyra olika ytskikt på samma skärm.
Body på insidan för att skydda mot både stenskott och rost. Övre kanten är en del av motorrummet så den skulle bli blanksvart för att smälta in.
Men den bakre kanten mot dörren skulle vara sidenmattsvart för att matcha insidan av dörrarna samt dörrhålen.
Till sist utsidan som behölls original grå metallic för att matcha resten av bilen tills den blir folierad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-39656c9436e19ac50a799b286bc6922c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-520e3477bfb9239d1f312b63db71a659.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f51fc845f22a948f071aaf65329900eb.jpg

Passade även på att måla bakänden när jag ändå hade öppnat 2k sidenmattsvarta burken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0d21ce964c5b0774e29d66b4069e57a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-769a8266b924b763de80dc345c5bef9e.jpg

Alla skruvar och plåtclips till skärmarna blästrade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b1b700adad3a3838ceeb1aabc74f8eab.jpg

Grundat och målat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-13107ce6ee2ce2392aa3e304fa249f29.jpg

Gjorde sedan en grov missbedömning om att en burk klarlack skulle räcka till båda framskärmar.
Vilket det absolut inte gjorde så de blev tyvärr duktigt torrsprutade. You live and you learn.. Detta kommer korrigeras i framtiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0a915efc9b7ce3d41aa27fe77c61b05c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a24e15bf37711a14aacac82a28d24269.jpg

Innan monteringen av framskärmarna så passade jag på att löda dit nytt kontaktstycke till skärmblinkersen och montera nya mer diskreta led-blinkers.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bff5a6969aa3b72c4dfd781370dbe24a.jpg

Provmonterade höger sida. Utöver lacken så blev jag hyfsat nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-99253d8d759e6aa4b8cbea309fc81437.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8acfd4877c5a14f6eab3da0dfc2a5fe7.jpg

Nya blinkersen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-91426121c485da6d5b42dab853e4deab.jpg

Mitt nya expansionskärl från mellanöstern monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7e4ae9d6db4299808bb6fdba1ec92dfe.jpg

Under projektets gång har en hel del smågrejer eftermonterats på utsidan av huvudkablaget då man varit efterklok eller glömsk, kalla det vad du vill.
Så när jag kom på att jag även glömt dra el för signalhorn så blev det droppen.
Så jag beslutade mig för att riva upp all lindning och integrera det som skulle integreras och samtidigt ändra dragningen av kablaget, då jag jag länge hade retat mig på hur det var innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c141ac5f243cc53ae2e7a10056257b25.jpg

Kabel från tändbox till framtida varvräknare tillagd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e786cbfc46b9a0e05035653a08f5f443.jpg

Tyckte att det blev snyggare att dra kablaget längs framskärmen istället för mitt över innerskärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-56e9da81694f5b95482ac9d982ebdd41.jpg

Ny kontakt till vänster skärmblinkers.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f2879cd657e520b868c63468d63b734d.jpg

Lindat på nytt och redo för återmontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bd332d87d4652419a1f8e987cb2003f5.jpg

De bortglömda signalhornen som nämndes tidigare. Anlände klarröda så de fick sig ett lager mattsvart plastfärg innan montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9417a25ed6d532d3136f9ffe234270a9.jpg

Hittade sedan ett perfekt fäste mitt i fronten som blev signalhornens nya hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b6a6e89beff6becc316b7449a1d7bd1d.jpg

Vänster framskärm på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-747f01710b6f8715f41fb454a00e194b.jpg

Halvljuset inkopplat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c8bb070049055c961dacecd2ac5992f2.jpg

Provmonterade även huven för att se vart hålet till luftburken skulle hamna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-dd2f7097a061c8d529cf938e704c4f9f.jpg

Var tvungen att prova Impala grillen också.
Har varit bombsäker på att nästa Caprice jag inhandlade skulle ha impalagrill men nu är jag osäker på vad det blir i slutändan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-593605791d82d6b043ef61fbd405d8c9.jpg

Skriv gärna vilken ni valt.

Med det sagt så håller för den här gången.

Folk med vett kör Chevrolet ;)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
8 oktober
#119
Är mycket imponerad av ditt jobb, blir jättebra tycker jag. Cleant med nya speglar och borttagna kromlister på skärmkanterna.
Grill, ja den nedre bilden, den skulle jag ha valt. / Bra jobbat!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

1 514 Inlägg
8 oktober
#120
Snyggt jobbat
Svårt det där med grill valet!
Har alltid gillat Impalan men Capricen passar den med.
Så för att gör det ännu lite svårare så lägger jag till ett tredje alternativ!!
Bygg något eget typ som denna

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-e1bd39e7ebb8ea0b26137c4145e31ab0.jpg



Sök