Hög tid för en uppdatering här!
Det har varit mycket mekande med svenssonbilar under sommaren och hösten men det har trots allt hänt litegrann med chevan ändå.
Halva torkarplasten rengjord och målad.
Monterat tillsammans med ny spolarslang.
Tog sedan tag i framskärmarna som behövde en hel del jobb. För det första har jag tagit bort alla kromlister som satt längs skärmkanterna.
Både för att de var rejält dassiga men även för att jag är ute efter en mer clean look.
Dock är skärmarna falsade för att göra plats åt listen, så den kanten valde jag att fylla igen med stålepoxi.
Därefter svetsade jag igen skruvhålen.
Första omgången spackel. Då man är ganska värdelös på att spackla så blev det ett av måånga försök.
En liten provmontering.
Höger framskärm nästan klar för grundning.
Vänster skärm påbörjad. Här ser man också den tråkiga falsningen som kommer fram när man rycker listen.
Epoxi lagt i falsningen och dekorlisten bortplockad.
Hamnade väl i ett bra flow för fler bilder på vänster skärm blev det inte.
Höger skärm grundad.
Tog en paus från allt spacklande och slipande och fokuserade på de hemska sidospeglarna som måste bort.
Har inhandlat ett par nya sidospeglar till Caprice 95-96 som monteras uppe i hörnan istället för mitt på dörren.
Så började med att plocka av hörnplasten.
Gjorde en mall av fästet på sidospegeln.
Började med att göra hål för kontaktstycket samt styrningarna.
Därefter smetade jag på lite kopparpasta på skruvhålen och tryckte till den mot plasten.
Fick då ett fint avtryck att borra efter.
Plasten återmonterad och agerade nu mall för vart jag behövde borra i dörren.
Nya spegeln monterad. Blir så mycket stilrenare med dessa istället för klossarna som hänger ut från mitten av dörren.
Tillbaka till framskärmarna.
Nermattad och redo för basfärgen.
Framskärmarna blev lite komplicerade då där skulle vara fyra olika ytskikt på samma skärm.
Body på insidan för att skydda mot både stenskott och rost. Övre kanten är en del av motorrummet så den skulle bli blanksvart för att smälta in.
Men den bakre kanten mot dörren skulle vara sidenmattsvart för att matcha insidan av dörrarna samt dörrhålen.
Till sist utsidan som behölls original grå metallic för att matcha resten av bilen tills den blir folierad.
Passade även på att måla bakänden när jag ändå hade öppnat 2k sidenmattsvarta burken.
Alla skruvar och plåtclips till skärmarna blästrade.
Grundat och målat.
Gjorde sedan en grov missbedömning om att en burk klarlack skulle räcka till båda framskärmar.
Vilket det absolut inte gjorde så de blev tyvärr duktigt torrsprutade. You live and you learn.. Detta kommer korrigeras i framtiden.
Innan monteringen av framskärmarna så passade jag på att löda dit nytt kontaktstycke till skärmblinkersen och montera nya mer diskreta led-blinkers.
Provmonterade höger sida. Utöver lacken så blev jag hyfsat nöjd.
Nya blinkersen.
Mitt nya expansionskärl från mellanöstern monterat.
Under projektets gång har en hel del smågrejer eftermonterats på utsidan av huvudkablaget då man varit efterklok eller glömsk, kalla det vad du vill.
Så när jag kom på att jag även glömt dra el för signalhorn så blev det droppen.
Så jag beslutade mig för att riva upp all lindning och integrera det som skulle integreras och samtidigt ändra dragningen av kablaget, då jag jag länge hade retat mig på hur det var innan.
Kabel från tändbox till framtida varvräknare tillagd.
Tyckte att det blev snyggare att dra kablaget längs framskärmen istället för mitt över innerskärmen.
Ny kontakt till vänster skärmblinkers.
Lindat på nytt och redo för återmontering.
De bortglömda signalhornen som nämndes tidigare. Anlände klarröda så de fick sig ett lager mattsvart plastfärg innan montering.
Hittade sedan ett perfekt fäste mitt i fronten som blev signalhornens nya hem.
Vänster framskärm på plats.
Halvljuset inkopplat.
Provmonterade även huven för att se vart hålet till luftburken skulle hamna.
Var tvungen att prova Impala grillen också.
Har varit bombsäker på att nästa Caprice jag inhandlade skulle ha impalagrill men nu är jag osäker på vad det blir i slutändan.
Skriv gärna vilken ni valt.
Med det sagt så håller för den här gången.