Sätta kolvar från en sugmotor i en turbomotor

kuren
9 februari 2023 · 35 Inlägg

Tja,
Jag håller på med ett b230 bygge motorn är i grunden en b230fk men är ombyggt med diverse lull lull.
Fick vevlager ras nu i höstas pga lågt oljetryck och att han som byggde motorn föra gången hadde satt ett lager överfall åt fel håll 🤦
Nu har jag köpt hem alla delar jag behöver för att sätta ihop motorn igen och då såklart fixat en ny vevaxel och lämnade in stakarna på slipning (h-profiler)

Nu till mitt problem, bilen spikade en del innan ras vilket har resulterat i att godset mellan kolvringarna har spruckit = kolvarna är värdelösa, rätt surt att jag såg de precis innan jag skulle sätta i dom i motorn igen,

Detta blir något i stil med en Bond trimmad motor MEN tänkte köra runt 400hk någonstans så vill inte att de ska vara hur tattigt som hälst, har nämligen en f maskin liggandes med fina kolvar med det är ju högre komprition i en sugmotor så jag funderar på vad de kan få för biverkningar om jag sätter i dom kolvarna.
kommer den hålla för mindre effekt?
Kommer jag skjuts toppen till månen?
Kommer stakarna konvertera till bananform?
Tacksam för svar har ingen vidare lust att lägga 10k på smiddag kolvar😅

kuren
9 februari 2023 · 35 Inlägg

Tog ur kolvarna nu från f motorn och konstaterade att det var C kolvar, det satt D kolvar i innan om det är någon användbar information

Jesper328
9 februari 2023 · 2 400 Inlägg

Hade en Haynes till hands.
C - 96.00-96.01mm
D - 96.01-96.02mm
E - 02-03mm
G - 04-05mm

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang