Ingen jord till motorblocket (inte problem med jordfläta)

DanielNyberg
2 april 2023 · 2 Inlägg

Jag förstår inte. Jag har jord via en jordfläta från chassie förbi motorkudden fram till motorkuddsfästet som sitter bultat med 4st m10 mot motorblocket. Mellan detta fäste och motorbocket finns ingen jordkontakt, trots massor av metall mot metall och 4 stora bultar.
Hur är det möjligt, nån som varit med om ngt liknande?

Detta resulterar naturligtvis att ex startmotor är död. När jag kopplar en liten temporär jodkabel mellan motorfäste och blocket så funkar allt. Jag kan min el och är säker på mina mätningar. Men hur är det möjligt att två stora metalldelar som är bultade så hårt mot varandra inte leder ström (resistansen mellan dem är oändlig).

Bilen är en Citroën Jumper från 2007

Hjälp, jag fattar inte

Senast redigerat av DanielNyberg (3 april 2023)

uhlin
3 april 2023 · 2 835 Inlägg

Ingen kontakt mellan fäste och motorblocket. Rengör ytorna mellan fäste och motorblocket eller prova och sätt taggbrickor på skruvarna som håller fästet.

zzr94092
3 april 2023 · 4 412 Inlägg

Eller jordflätan?!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 798 Inlägg

bara för att något sitter där behöver dom inte ha bra kontakt..  en startmotor drar rejält med ström. och minsta dåliga kontakt så försvinner kontakten direkt. 

gissar på en massa Ärg i kabelskorna till jordkabeln.   
inte direkt något ovanligt bara göra ordning nya jordkablar och montera så fungerar det sen.    när du skruvar isär allt och byter kommer du snart se var problemet ligger.


https://axleaddict.com/auto-repair/Bad- … -Diagnosis

Senast redigerat av Growe (3 april 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DanielNyberg
3 april 2023 · 2 Inlägg

Det är inget fel på jordfläta, kabelskor eller den anslutningen. Fin kabel, rengjorda ytor, perfekt vid mätning både när det gäller resistans och spänningsfall.

Men.....
Är det är möjligt att det ärgat eller blir dålig kontakt mellan motor och motorfäste som är bultar i varandra med 4st m10. Känns ju heeeelt otroligt?

Senast redigerat av DanielNyberg (3 april 2023)

uhlin
3 april 2023 · 2 835 Inlägg

DanielNyberg skrev:
Det är inget fel på jordfläta, kabelskor eller den anslutningen. Fin kabel, rengjorda ytor, perfekt vid mätning både när det gäller resistans och spänningsfall.

Men.....
Är det är möjligt att det ärgat eller blir dålig kontakt mellan motor och motorfäste som är bultar i varandra med 4st m10. Känns ju heeeelt otroligt?

Ingenting är omöjligt som Gunde sa......

Lucif3r
3 april 2023 · 2 244 Inlägg

Eftersom det fungerar med en extra jordkabel är det ju uppenbart att ordinarie jord inte fungerar tillräckligt. Det spelar ingen roll vad du tycker om det, du har facit i hand smile
Dålig kontakt behöver inte nödvändigtvis visa sig med låga/inga laster, utan först när det går rejält med ström genom den - som bl.a. startmotorer.

Låter f.ö. konstigt om motorn bara har EN jord, dom flesta brukar ju ha åtminstonde 2 - en grov och en smalare(på olika platser).

Senast redigerat av Lucif3r (3 april 2023)

Jesper328 Diagnostekniker
3 april 2023 · 2 410 Inlägg

Du skrev ju att motståndet mellan dem är oändligt.
Dvs öppen krets / ingen kontakt.
Om problemet löses genom att koppla en jord mellan motorfäste och motor så ligger felet någonstans därimellan.

Dålig kontakt kan mycket väl uppstå mellan sådana ytor om det är två olika material som reagerar kemiskt med varandra.
Du bör ju även ha två stycken jordflätor som nämndes tidigare.
Den andra brukar kunna sitta vid nedre motorfästet eller växellådsfäste och vara en grövre variant.
Antar att flätan som du talar om är en rätt så liten grabb?

Up the RA
Mossan1
3 april 2023 · 2 916 Inlägg

Jag har sett fall där bristfällig kontakt mellan motor och växellåda har skapat strömmar när startmotorn går som stört ut ac-signalen som vevaxelgivaren ger. Den givaren sitter ofta i sprängkåpan = växellådan och jordfläta kan vara i motorn.
Ovanligt, men sker.

spillolja
3 april 2023 · 4 058 Inlägg

Minst ett fall av dålig jord mellan motorpaket och kaross har jag varit med om:
mer i dessa trådar:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308168
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=300930

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang