Är ingen expert på teknikaliteterna, men kan ju svara utifrån det jag vet och har observerat iaf.
Dessvärre brukar ju dragbilar för dina olika typer av trailers/körningar vara totalt olika varandra.
För biltransporter brukar ju en 2-axlad, eller möjligtvis 3-axlad med pusheraxel, användas. Ofta med lågt chassi och vändskivehöjd. Medans en tipptrailer brukar dras av en 3-axlad med lång hjulbas (för att kunna lasta så tungt som möjligt). Du måste ha hydraulikpaket om du ska ha en trailer som tippas. Inte ovanligt att man ser en "vanlig" dragbil dra runt på trailers anpassade för låga chassin, men då naturligtvis med en inte så liten lutning bakåt. En biltransporttrailer av din storlek vet jag inte ens om det är möjligt att att dra då dessa med sina låga chassin och långa överhäng i princip skrapar i på vanliga landsvägar om vägen är lite ojämn
Vändskiva får nog nästan handlaren hjälpa dig med då det finns typ 100st att välja mellan. Fast eller skjutbar är väl det enda som kan vara värt att fundera över vad man vill ha. 2" kingpin är väl egentligen "standard", bara trailers för specialtransporter "skitlångt/skitbrett/skittungt" använder väl större.
Biltransporter är ju relativt lätta men har nog knappt sett någon dragbil som har mindre än säg 420hk. För grusbilar är väl snarare 500+ att föredra om man inte har gott om tid och tålamod. En 320hk duger väl till en citytrailer på sin höjd. Om det är en Scania du vill ha så är det väl dina krav på utrymme/komfort/pris som får bestämma vilken modell/hytt du väljer. Om du vill ha mycket effekt/v8 så är det en R/S du måste ha. Övriga modeller är går att få med upp till 500-ish hästar, undatanget parentesen Scania L.
Du får nog kontakta en handlare, men jag har svårt att se att det blir bra att endast ha en dragbil för så olika applikationer.