3136
Sök

Lithiumbatteri? Hur sköta om ett 12.6v/15600 mAh på bästa sätt?

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
#1
Jo. Det rör sig om det inbyggda batteriet i kylboxen jag köpte till bilen. Det får ju gärna hålla ett gäng år... Dyra grejer. Så hur göra? Hålla det laddat? Dra ut det ordentligt ibland? Batteriet slår av internt vid 9.0vdc. Kan även ställa in boxen så den går ner i dvala innan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 115 Inlägg
24 juni 2023
#2
Lipo och Litium jon järn batterier fodrar speciella laddare.
Har sådana i mina modellflygplan för att driva mottagare och servon samt ett Litium jon järn batteri i en motorcykel. Har använt samma Lipofe4 batteri i motorcykeln i minst tio år utan problem. Ända problemet är att batteriet är bara på ca 3-4 Ah så jag måste ladda batteriet efter några månader.
Originalbatteriet var på 11Ah .


Forummoderator
17 996 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Lipo och Litium jon järn batterier fodrar speciella laddare.
Har sådana i mina modellflygplan för att driva mottagare och servon samt ett Litium jon järn batteri i en motorcykel. Har använt samma Lipofe4 batteri i motorcykeln i minst tio år utan problem. Ända problemet är att batteriet är bara på ca 3-4 Ah så jag måste ladda batteriet efter några månader.
Originalbatteriet var på 11Ah .

Tack JAKA54. Batteriet laddas i sin kylbox som är kopplad till 12/230v. Den sköter det. Status syns i display. Vid Cirka 12,7v klipper den laddning. Drar man ur "landström" så börjar den omedelbart att gå på inbyggda batteriet. Boxen kan även gå på MAX eller ECO.

Har en trådlös termo i den. Temp pendlar mellan 1-3 plusgrader. Kompressor går lite då och då.
Senast redigerat av Hybrid_ (24 juni 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Administratör
11 911 Inlägg
24 juni 2023
#4
Hybrid_ skrev:
Jo. Det rör sig om det inbyggda batteriet i kylboxen jag köpte till bilen. Det får ju gärna hålla ett gäng år... Dyra grejer. Så hur göra? Hålla det laddat? Dra ut det ordentligt ibland? Batteriet slår av internt vid 9.0vdc. Kan även ställa in boxen så den går ner i dvala innan.

Håll det mellan 20-80% i ladd ungefär, aldrig tomt, aldrig fullt. Ladda fullt när du ska iväg om du måste, förvaringsladda på ca 60%. Följer du det så kommer det hålla länge. Over and out smile

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
#5
chrizz skrev:
Hybrid_ skrev:
Jo. Det rör sig om det inbyggda batteriet i kylboxen jag köpte till bilen. Det får ju gärna hålla ett gäng år... Dyra grejer. Så hur göra? Hålla det laddat? Dra ut det ordentligt ibland? Batteriet slår av internt vid 9.0vdc. Kan även ställa in boxen så den går ner i dvala innan.

Håll det mellan 20-80% i ladd ungefär, aldrig tomt, aldrig fullt. Ladda fullt när du ska iväg om du måste, förvaringsladda på ca 60%. Följer du det så kommer det hålla länge. Over and out smile

Mvh

Rakt och riktigt svar. Tack. Får släpa ut den och se om den kan gå UTAN att tvångsladda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
17 996 Inlägg
25 juni 2023
Trådstartare
#6
För info så lät jag den stå på batteridrift i 7-8 timmar igår så batteriet var cirka 60-70%. Batteriindikator på batteri finns. Tog ut det och boxen går fint utan det. Den visar att det är 14,4 volt in nu på nätdrift. Perfa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök