2897
Sök

V50 flexifuel 2007 drar mycket olja ibland, vad göra?

12 Inlägg
2 juli 2023
Trådstartare
Jag har en V50 1.8 Flexifuel från 2007 som drar mycket olja ibland, och ibland drar den lite.

Nu har den druckit upp 1 liter olja på ungefär 50 mil. Före det kunde jag köra runt 200 mil på 1 liter olja. Innan dess drog den runt 1 liter på 100 mil. Med andra ord, förbrukningen går upp och ner mycket utan något riktigt mönster. Kanske är inbillning men får intrycket att den drar mer olja per mil vid korta körningar än långa. Jag kollar oljan på samma plats varje gång, så är säker på att mätningen görs på ett konsekvent sätt iallafall.

Jag har haft inne den på verkstaden och de har gjort motortvätt och säger att den inte läcker. Jag har även kollat garaget och lagt kartong under bilen utan att se att det skulle droppa. Antar att det då betyder att bensinen går in i motorn och bränns upp (?).

Vad jag förstår är det jättedyrt att laga denna typen av fel. Finns det något annat man borde testa innan man köper ny bil? Jag använder 5W30-olja och har sett att vissa rekommenderar typ 10W40 och säger att det kan hjälpa, men om jag kollar på Biltema och liknande sidor så hittar jag ingen olja som ska vara kompatibel med V50 1.8F årsmodell 2007. Har även läst att vissa rekommenderar nån grej man häller i oljan för att täta packningar, men andra skriver att det bara gör problemet värre.

Någon som har några goda råd?

3 207 Inlägg
2 juli 2023
Hur mår vevhusventilationen?
Är den tät blir det övertryck = ökad oljeförbrukning, bla.

5w30 viscositet är gångbart i snart nog alla bilmotorer. 
Klassningen (tex ACEA A3B4) skiljer dock, men är mest för rekomenderade bytesintetvallen på så gammal bil.

1lit på 50mil = borde ge blårök om den förbränns.  Kanske inte "Londondimma av blått" men synbart vid avgasröret om man gasar lite med varm motor.

Sök