Fjäderbensplattor från 240 lånades från bilen bredvid så man kan mäta upp och borra rätt för 240 topplagringar, diametern passar perfekt på org torn, det här blir nog bra!
Sorry för sent svar 🤦 legat lite på latsidan..
Vet inte exakt hur mycket det blir jämnfört med orginal motorn, men där sprängkåpan ligger an mot motorn hade ju varit inne i kupén iallafall, så en bit är det ju 😄
Om någon skulle ha lust att mäta hur långt det är från säg balken i fram till bakersta delen av motorn så skulle det vara kul att se hur mycket den flyttats
Sålänge ihop ett växellådsfäste, insåg när jag var klar att det inte finns en chans att få plats med ett avgasrör med den designen 😅 Men det får funka sålänge, lådan håller sig uppe iallafall.
Tyvärr gick laddaren sönder till batterimaskinerna så idag fick jag lägga lite energi på att uppgradera förvaringsutrymmet istället, känns som man har för lite plats oavsett, men nu har jag 4x2.5 meter hylla att fylla med skit iallafall 🤣
Går också i tankarna på att knåpa ihop en karossvagga så man kan arbeta på underredet i lite bekvämare ställning.. något som gjort en egen? Tips på vad man bör tänka på?
För lite hyllplats! Finns en projekttråd med en som har lite tips på mått och lösningar med en karossvagga. https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 6&p=14 Själv har jag inte den blekaste, är nöjd så länge jag inte kläms ihjäl av bilen.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
15 december 2023
#77
Ta en riktig växellådsbalk & bygg fästen åt den istället, du behöver säkert kunna sänka lådan i bakkant för att lyfta ur motorpaketet 👍 och samtidigt finns ofta avgasurtag i orginalbalkarna på volvo.
Ta en riktig växellådsbalk & bygg fästen åt den istället, du behöver säkert kunna sänka lådan i bakkant för att lyfta ur motorpaketet 👍 och samtidigt finns ofta avgasurtag i orginalbalkarna på volvo.
940ins balk hamnar alldeles för långt ner, dessutom kör jag och vill köra med med en betydligt stummare kudde än orginal. Det är inga problem alls att bygga ett fäste som fungerar bra, jag tänkte bara inte speciellt långt den kvällen 😅
Finns inga urtag i balkarna på 340, orginal går det mellan kardan och balk, och där sitter det helt plötsligt en växellåda nu 🤷 jag har en tanke om hur jag ska gå till väga dock
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
15 december 2023
#79
Halvar92 skrev:
farbrorbozze skrev:
Ta en riktig växellådsbalk & bygg fästen åt den istället, du behöver säkert kunna sänka lådan i bakkant för att lyfta ur motorpaketet 👍 och samtidigt finns ofta avgasurtag i orginalbalkarna på volvo.
940ins balk hamnar alldeles för långt ner, dessutom kör jag och vill köra med med en betydligt stummare kudde än orginal. Det är inga problem alls att bygga ett fäste som fungerar bra, jag tänkte bara inte speciellt långt den kvällen 😅
Finns inga urtag i balkarna på 340, orginal går det mellan kardan och balk, och där sitter det helt plötsligt en växellåda nu 🤷 jag har en tanke om hur jag ska gå till väga dock
Volvo 240 balk (utan gummibussningar i ändan) & bygga fäste för M90 kudde kanske ? Men går väl bra tillverka nåt eget med. 👍🎅
Senast redigerat av farbrorbozze (15 december 2023)
Ta en riktig växellådsbalk & bygg fästen åt den istället, du behöver säkert kunna sänka lådan i bakkant för att lyfta ur motorpaketet 👍 och samtidigt finns ofta avgasurtag i orginalbalkarna på volvo.
För att förtydliga, balken jag byggt sitter bultad i öron som är svetsade i ramen, så det går att plocka ner utan problem om man vill lyfta ut motor + låda