Tänkte bygga en cruiser som ett litet sidoprojekt. Började samla delar och idéer för ett par månader sedan, sen hände inte så mycket förrän för ett par dagar sedan då jag blev trött på att flytta cyklarna som lyckas stå ivägen var man än ställt dem.
Utgångs objekten är 2st Biltema cruiser’s som ska bli en. Fick den första av min bror, tanken är att kapa och förlänga den. Började kolla lite efter rör i lämpliga dimensioner då kom en kompis och sa att jag kunde få hanns cruiser med 😀 så blev lite lättare med dimensioner på rören då jag kapar bitar ur den ena för att förlänga den andra.
Cykel? Ja, du gör ju alltid snygga jobb så det här måste jag följa. 😁
Såg något klipp på youtube om custom cyklar och blev lite sugen på att bygga en, efter lite googlande på bilder och delar så va det bara att börja samla delar 😀
Lacka den i samma färg som pickisen och ställ den på flaket vid utställningar sen
Där slog du huvudet på spiken 😅 Det är tanken. Cykeln kommer bli samma blå som Pickisen med röda fälgbanor samma röda som båtsläpet har på fälgarna och som är samma röda som linjen på listerna på pickisen är Sen blir det däck med vit däcksida. Så cykeln kommer liksom knyta ihop bil båt släp om det nu blir som man tänkt sig 😀
Lacka den i samma färg som pickisen och ställ den på flaket vid utställningar sen
Där slog du huvudet på spiken 😅 Det är tanken. Cykeln kommer bli samma blå som Pickisen med röda fälgbanor samma röda som båtsläpet har på fälgarna och som är samma röda som linjen på listerna på pickisen är Sen blir det däck med vit däcksida. Så cykeln kommer liksom knyta ihop bil båt släp om det nu blir som man tänkt sig 😀
Det kommer bli riktigt jävla läckert, på ren svenska! Båda barn och vuxna kommer bli avundsjuka på den hojen
Tänkte att hjulen är nog bra att ha färdiga så att man kan måtta in saker och ting Så börjat fixa med dem
Fälgbanorna är stiftade ihop, vilket ger en liten kant/springa och så kan vi ju inte ha det 🤣
Ville inte tig svetsa, känner att min erfarenhet av aluminium svetsning inte riktigt räcker till här och bara spackla ja kanske håller men ville inte chansa. Så fick bli lödning med sådan där alutite eller vad det nu heter, hade en pinne liggandes
Slipa lösningen och ett tunt lager spackel över Röd färg på det, ska klarlack på också
Fälgarna klarlackade och klara Fick hem ekrarna jag beställde och måtten verkar vara rätt men jag ville ha lite maffigare stil så beställde lite grövre ekrar och nu upptäckte jag att det blir till att borra upp hålen för ekernipplarna i fälgarna 😏 Så blir det när man inte tänker hela vägen
Tejpar hålen så att inte färgen ska spricka när jag borrar upp dem
Köpte ett par begagnade nav på eBay till någon italiensk sport cykel Tyckte utseendet passa Men här visste jag i alla fall att jag behövde borra upp ekerhålen Blev lite trevligare efter polering
Efter någon youtubekurs så blev det till att pröva och ekra hjulen Lite pyssel men gick bra tillslut 😀
Börjar inse att det antagligen varit lättare att bara behålla gaffelkronan/röret till framgaffeln och bygga med egna rör därifrån 🤔 Men har man börjat får man slutföra 😋
Kolla lite på hur nära skärmarna ska ligga hjulen så att jag kan mäta ut så de får plats mellan ramen och bakhjulet
Inte helt nöjd med översta ramrörest vinkel
Rättar röret från andra cykeln lite i pressen
Fortfarande inte helt nöjd så ska försöka rätta röret på ramen med
Tillverkar några träbitar för att ha som mothåll så jag inte deformera röret
Blev ingen bra bild men va en skön sommarkväll så passa på att stå ute Tror jag fick till den vinkeln jag vill ha 😀