Bytt huvudbromscylinder inget tryck

baggen99
5 augusti 2023 · 3 Inlägg

fick en 2a på besiktningen då pedalvägsreserven var för kort, bytte olja i systemet och luftade, dock var dem inte nöjda med detta, var uppe o rev av en huvudbromscylinder på skroten idag och monterade den, nu får jag inget tryck.

tycker även det pyser mycket från "gummitutten" ovanför broms pedalen när bilen varit igång..

testat lufta med tänding på, på samtliga broms ok, finns bara en nippel per ok.
hade iaf broms innan jag bytte cylindern.. har jag missat något? är en toyota tsport 03a.

tacksam för hjälp.

simlar
5 augusti 2023 · 5 540 Inlägg

Den begagnade huvudcylindern är förmodligen dålig.
Bromsdelar är sällan någon idé köpa begagnat då bromsvätska är hygroskopisk (suger åt sig fukt) så rostar komponenterna ihop när dom står.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
baggen99
5 augusti 2023 · 3 Inlägg

får väl byta tillbaka imorgon.. men vad kan jag göra för pedalreservs vägen annars ?

simlar
5 augusti 2023 · 5 540 Inlägg

Förmodligen att prova med en helt ny huvudcylinder.
Är bromsvärdena bra annars?
För t.ex ett kärvande bromsok kan ge för kort pedalreserv (pedal tar för långt ner) men borde synas på ojämna bromsvärden.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
baggen99
5 augusti 2023 · 3 Inlägg

bromsvärdena är bra
fram 2.4/2.0
bak 1.2/1.5

torsen
6 augusti 2023 · 7 286 Inlägg

Vad är det för bil?

Går det att "pumpa upp" tryck, så att pedalen tar högre upp?

Har på en bil råkat ut för att "pinnen" som sitter på bromspedalen varit krokig så att det inte gått att trampa pedalen i botten.

Sedan ska du veta att det är "livsfarligt" att trampa kolven på en begagnad huvudbromscylinder i botten.
Kolvpackningen kan skadas av vändkanten i cylinderloppet!

Är bilen så ny att den har ABS-bromsar?
I så fall kan du få ett helvete med att lufta ABS-blocket - om du fått in luft där!
Sådan luft går inte att "pedalpumpa" bort!

Mossan1
6 augusti 2023 · 2 895 Inlägg

När pedalen tar långt ner, brukar felet vara vid hjulen.
Om trummor bak, är det troligen justeringen där som ballat ur.
Väldigt vanligt.  Isf, tar bromsen normalhögt om man drar handbromsen lite.  (Bara för test)

Om skivor:
Vind bromsskiva, fastnad ok-glid, rostiga kanter på bromsskivorna..    osv


Om det pyser från bromsservon är det luftläckage in.  Ger väl kanske lite sämre bromsservoverkan, och om det är STORT läck ev tjuvluftproblem för motorn. Men då ska det läcka rejält.
Har inget med pedalvägen att göra.

Senast redigerat av Mossan1 (6 augusti 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang