4674
Sök

Köpråd samt säljråd

14 Inlägg
16 september 2023
Trådstartare
Hej!

Har kort pendlingssträcka till jobbet, dvs några kilometer. Det är runt dom sträckorna jag kör i vardagen även för mathandling osv.

Åker ibland någon mil eller så för ärenden eller aktiviteter.

Bilen är snart 10 år gammal. Gått 15k. Känns rätt OK i helhet, gjort regelbundna servicar osv. Kommer dock behöva göra lite större åtgärder nästa år enligt verkstad.

Funderar på om det är värt att sälja nuvarande, kanske hitta någon med lägre mil, förmodligen andra märken eller äldre årsmodeller då. Men till halva inköpskostnaden? Då bilen mest slits av såpass mycket kortkörning väl? Finns kanske ingen anledning att ha en så "schysst" typ av bil som idag.

Nuvarande drar runt strax under litern milen dessa kortare sträckor.

Har en kombi i nuläget. Är nog smart att titta på inför nästa köp då barn åker i bilen ibland. Men samtidigt funkar kanske en lite större halvkombi iofs.

Hur hade ni resonerat? Hoppas jag inte var för spretig i mina tankar

6 632 Inlägg
16 september 2023
Fast om du vet ungefär vad bilen behöver nästa år så blir det förhoppningsvis inga oväntade kostnader? Byter du så finns det nya saker som kan hända.

Bättre titta efter småbil/halvkombi som är 5 år nyare om du tycker bilen är för stor.

De/Dem

14 Inlägg
16 september 2023
Trådstartare
xXSammy skrev:
Fast om du vet ungefär vad bilen behöver nästa år så blir det förhoppningsvis inga oväntade kostnader? Byter du så finns det nya saker som kan hända.

Bättre titta efter småbil/halvkombi som är 5 år nyare om du tycker bilen är för stor.

Så är det ju. Risken finns när man inte känner bilen att mer oväntade grejer sker.

Men tänker mer att bilen är kanske onödigt schysst för det den används för. Med tanke på att man kör mestadels några km i vardagen och ibland någon mil. Så kanske det är onödig och att man istället har en bil som mer används till "slitbil" och att det inte gör nått om den slits ned och inte samma värdeminskning på den då.

6 062 Inlägg
16 september 2023
Har du bara några kilometer till jobbet bör du gå eller cykla, bilar mår inte bra av att rulla så korta sträckor så de aldrig blir varma. Alternativt skaffa en elbil eller hybrid så du kan köra på ström, men då är inköpspriset högt

14 Inlägg
17 september 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Har du bara några kilometer till jobbet bör du gå eller cykla, bilar mår inte bra av att rulla så korta sträckor så de aldrig blir varma. Alternativt skaffa en elbil eller hybrid så du kan köra på ström, men då är inköpspriset högt

Kommer tyvärr inte gå eller cykla. Jag kollade nu har strax över 5 km. Så var någon mer än jag trodde.

Men tror som du att bilen mest slits och kör kall. Speciellt när det är kallare ute då.
El eller hybrid hade varit schysst, men dom pengarna kommer jag inte lägga.

Ska se mig om lite, men lutar åt att köpa en enklare bil och rulla den något år sen kränga vidare.

3 204 Inlägg
17 september 2023
Jag förstår hur du tänker men äldre bil gör så risken för oväntade problem ökar kraftigt. Oavsett modell.
Kan du laga själv och har plats och övriga resurser kan man åka superbilligt i "gammalt skit" men ska man leja bort sådant jobb kan det snabbt slå åt fel håll ekonomiskt.

Körmönstret med enstaka kilometer är inte bra för någon bil med förbränningsmotor.  Ev något sämre för en diesel med partikelfilter.

Kör man så kort vill jag hävda man bor med bra bussförbindelser.
Senast redigerat av Mossan1 (17 september 2023)

14 Inlägg
17 september 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jag förstår hur du tänker men äldre bil gör så risken för oväntade problem ökar kraftigt. Oavsett modell.
Kan du laga själv och har plats och övriga resurser kan man åka superbilligt i "gammalt skit" men ska man leja bort sådant jobb kan det snabbt slå åt fel håll ekonomiskt.

Körmönstret med enstaka kilometer är inte bra för någon bil med förbränningsmotor.  Ev något sämre för en diesel med partikelfilter.

Kör man så kort vill jag hävda man bor med bra bussförbindelser.

Det är ju sant såklart. Att riskerna med äldre ökar, och även om bilen är okänd för en själv.
Hm får fundera på det. Dessutom då utrymme eller intresse inte är så stort att fixa.

Men sånt här är svårt, för nuvarande bil har ingen maskinskadeförsäkring kvar. Börjar bli till åren och har en del värde kvar kanske runt 60-80 tusen enligt nätet. Vilket gör det jobbigare om t ex motorn havererar eller nått annat dyrt. Vilket känns mindre jobbigt om bilen är av ett billigare märke eller äldre.
Men samtidigt ökar ju risken att det sker och även att mindre grejer sker mer kontinuerligt.

Får fundera vidare kanske.

3 204 Inlägg
17 september 2023
Jag förstår tanken att "Inget haveri kan bli dyrare än bilens värde".
Men det är också en sanning med modifikation.
Förlusten är ju inte bara aktuella bilens värde utan man måste ju skaffa en annan också.  Det behöver man inte om man lagar den befintliga, ens om rep överstiger värdet.
Exempel:
Skrota bil värd 20kkr = Inköp annan bil 20kkr = 40kkr förlust.
Laga 20kkr bil för 30kkr = 30kkr förlust = 10kkr mindre förlust än första exemplet.
Lätt att lura sig själv (åt båda hållen) för det är ändå inte alltid klokast att laga.
MEN viktigast att minnas är att det finns fler parametrar än kronor och ören.

Ha en bil du trivs med.
DET är faktiskt viktigast, även om andra prioriteter kanske gör att det inte blir just drömbilen.

Ska det blandas in lån och grejer blir det än mer komplicerat, OCH kostsamt.
Senast redigerat av Mossan1 (17 september 2023)

6 062 Inlägg
17 september 2023
Filiphe skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Kommer tyvärr inte gå eller cykla. Jag kollade nu har strax över 5 km. Så var någon mer än jag trodde.

Men tror som du att bilen mest slits och kör kall. Speciellt när det är kallare ute då.
El eller hybrid hade varit schysst, men dom pengarna kommer jag inte lägga.

Ska se mig om lite, men lutar åt att köpa en enklare bil och rulla den något år sen kränga vidare.

Moped? De sträckorna är perfekt för en billig elmoped. På 5km gör det i princip ingen skillnad tidsmässigt om du bara får köra i 45km/h

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
18 september 2023
Har kanske missat det, men vad för bil kör du idag?

Sök