3126
Sök

Moraltest! Vem ska dö?

671 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
Tja, vill bara se hur andra tänker...

Om det stod mellan att du eller någon/några andra skulle dö, vem väljer du?

Det finns 2 fall. Villkoren i båda är att du inte har något alternativ till att döda dig/dom.

A. Du eller 300 000 i Afrika dör. Ingen annan får veta, bara du. I tidningarna står det att en naturkatastrof har inträffat (OBS det behöver inte vara afrikaner, poängen är att du inte känner personerna och aldrig kommer träffa dem)

B. Du eller slumpmässig annan person dör. Alla får veta vad du väljer! Men det är du som har makten.

Alltså, hur moralisk är du när det kommer till kritan!?

hade

Second is the first loser

905 Inlägg
9 februari 2007
människan är en egostisk ras och jag må då säga att jag skule inte vilja dö men att svara på ngot sådant här skulle inte jag klara av. skulle inte kunna välja. så jag lämnar blankt och der vad som händer.

671 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
kom igen nu!

DFFL
9 020 Inlägg
9 februari 2007
Så många som möjligt, hade dratt med mig 300 000 av olika raser.
Dela upp det jämnt mellan alla.
Senast redigerat av FireTraXX (9 februari 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Old School Ford
600 Inlägg
9 februari 2007
jag har ju inget val. måste välja A eller B.

Svar: B och hoppas på det är värdelös jävel wink

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

uberg33k
75 Inlägg
9 februari 2007
Catling skrev:
jag har ju inget val. måste välja A eller B.

Svar: B och hoppas på det är värdelös jävel wink

Samma här..

1 926 Inlägg
9 februari 2007
hmm det beror på vilka i afrika som dör.. jag menar om dom som har det bra dör skulle jag nog ta B

men dom som håller på o svälta ihäl och har sjukdomar o skit som igentligen ( förmodligen ) inte vill leva skulle jag nog välja A. 300.000 får dö, med tanke på hur jobbigt dom har det sad

671 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
hehe fina inlägg men jag var nog lite otydlig... ni behöver inte välja mellan A eller B. Man kan säga sitt på båda!! Jag hade inte tänkt på att man skulle välja mellan A och B men visst vi kan köra så !!

visst är det svårt? smile) dock blir det synd om afrikanerna och den andra snubben för min del..................peace out

886 Inlägg
9 februari 2007
A

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

9 108 Inlägg
9 februari 2007
I båda alternativen hade jag valt att rädda mig själv i alla fall wink

Hade jag tvingats välja hade det blivit B, en slumpmässig person. Men inte om alternativet hade varit slumpmässigt av nån man kände

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
9 februari 2007
A. Jag (skulle ha svårt att leva med skuldkänslorna)
B. Den andra
Senast redigerat av Machin (9 februari 2007)

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

555 Inlägg
9 februari 2007
300 000 är många liv, jag hade nog svårt tro att om jag hade dött så hade jag räddat så många personer, men om det hade varit så hade jag givetvis gjort det.

B. Den andra, varför ska man byta vilja dö för någon annan som man inte känner? Det jag menar är att jag eller någon annan hade inte tjänat på det. Men 300 000 är för mycket för att bära på för resten av ditt liv.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 februari 2007
Jag svarar A faktisgt. om jag väljer B kasnek någon nära till mig dör... och då ser jag hellre att 300 okända afrikaner dör ^^

Bmw osv..

12 086 Inlägg
10 februari 2007
Jag kan säga direkt satt skulle jag välja mellan mig själv och någon annan skulle jag ju valt o leva! =P Sen de där dilemmat mellan 300 000 lr mig? Asså.. jag har inget svar, vill inte fundera på det mera häller fkt.

Teddan
2 495 Inlägg
10 februari 2007
den ända person jag skulle kunna offra mit liv för är min son, finns ingen annan människa som är värd min död.

JAPP jag är egoistisk, jag säger bara vad alla egentligen tycker :-)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

2 014 Inlägg
10 februari 2007
Svar fråga A: Skulle nog faktiskt offra mig för 300 000 människors skull. Antagligen lider jag inte av det om jag är död, och om det å andra sidan finns någon Gud, Allah, eller vad som i "efterlivet" skulle jag nog få det bra där om jag offrade mig för 300 000 personer. Det skulle framförallt vara för mycket för ens samvete att bära.

Svar fråga B: Jag skulle nog valt den andra snubben. Jag vet vad jag har mig själv, hur gammal jag är, vad jag gjort och inte gjort och vilka drömmar och/eller planer jag har i livet. Att byta bort mitt liv, som jag vet vad det handlar om och som jag faktiskt värderar ganska högt, mot något totalt okänt ligger inte för mig. Dessutom skulle den andra personen antagligen tänka likadant som mig i samma situation.

Dessutom vet man ju inte vem av oss som skulle gagnat världen/mänskligheten/samhället mest... Han/hon kanske skulle blivit uppfinnaren av botemedlet mot AIDS, men jag kanske skulle uppfunnit botemedlet mot cancer... I fråga A är det större chans att en grupp om 300 000 personer hade bidragit mer till världshistorien än jag som enskild individ, så valet där är egentligen inte så svårt.
Senast redigerat av Alecci (10 februari 2007)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Yrkesförare
1 073 Inlägg
10 februari 2007
I bägge fallen hade jag valt mitt eget liv. Kan inte tänka mig att offra mitt liv för någon annan än mina allra närmaste.
Tyvärr är det så att alla människor är inte lika mycket värda, inte i mina ögon iaf. Sorgligt men sant.

Kan jämföra om man hade sagt: 10 personer dör eller min sambo. Utan tvekan 10 personer. Eller min hund sen tio år tillbaka eller en okänd person. Tja, jag hade räddat min hund.

Känslokallt och egocentriskt? Kanske det, men jag står för vad jag tycker och känner.

268 Inlägg
10 februari 2007
det hade säkert varit jobbigt att leva med 300k på sitt samvete, men när det kommer till kritan tror jag ingen skulle välja att bli av med sitt eget liv för att rädda någon okänd människas liv! kalla mig hemsk men så tror jag det är!

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

StylingFreak
220 Inlägg
10 februari 2007
Klockrent att man väljer sig själv att få leva. Jag är kanske bara ett liv men det är mitt att leva. Att leva med skuldkännslor är nått man kan men att leva med, glädjen att ha räddat 300 000 men att vara död gör inte mig lyckligare iaf för då finns jag ju inte. Har en egen familj jag inte vill lämna. Sen utplånar vi oss själva hela tiden iaf så jag bryr mig inte förens min familj eller nära är hotade. vi är ju trotts allt flokdjur i grunden.

styling or tuning?

Rörpulare
1 453 Inlägg
10 februari 2007
B

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Sök