Svar fråga A: Skulle nog faktiskt offra mig för 300 000 människors skull. Antagligen lider jag inte av det om jag är död, och om det å andra sidan finns någon Gud, Allah, eller vad som i "efterlivet" skulle jag nog få det bra där om jag offrade mig för 300 000 personer. Det skulle framförallt vara för mycket för ens samvete att bära.
Svar fråga B: Jag skulle nog valt den andra snubben. Jag vet vad jag har mig själv, hur gammal jag är, vad jag gjort och inte gjort och vilka drömmar och/eller planer jag har i livet. Att byta bort mitt liv, som jag vet vad det handlar om och som jag faktiskt värderar ganska högt, mot något totalt okänt ligger inte för mig. Dessutom skulle den andra personen antagligen tänka likadant som mig i samma situation.
Dessutom vet man ju inte vem av oss som skulle gagnat världen/mänskligheten/samhället mest... Han/hon kanske skulle blivit uppfinnaren av botemedlet mot AIDS, men jag kanske skulle uppfunnit botemedlet mot cancer... I fråga A är det större chans att en grupp om 300 000 personer hade bidragit mer till världshistorien än jag som enskild individ, så valet där är egentligen inte så svårt.
Senast redigerat av Alecci (10 februari 2007)
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex