Hej!
Brickor fungerade inte då de hade för stor diameter. Skulle få svarva bort mer material på navet om jag skulle använt brickor, så jag tog en 1,2mm stålplåt (trodde att en 2mm plåt skulle bli för tjock) och lade ABS kransen ovanpå och använde den som mall .
Med en vinkelkap tog jag upp det stora hålet i mitten och filade till så 1,2mm plåten gick att få på navet.
Skruvade sedan fast ABS kransen på navet.
Satte sedan fast navet i svarven ( gammal Blomkvist från 1949) och svarvade bort en del av 1,2mm stålplåt en som stack ut ( ville ju att det skulle se snyggt ut).
När vi sedan satte på navet på hjulaxeln så märkte vi att ABS kransen tog i givaren...
Hur i h... Kunde det bli så???
Jo så här var det...
Tidigare hade jag haft problem med att lossa de sex skruvarna som höll hjulaxeln ( sitter skruvad på bakaxeln med 6 stycken 8mm insex skruvar) och varit tvungen att värma varje skruv med gassvetsen för att få loss dem...och då lossade jag ABS givaren från fästet på bakaxeln för att den inte skulle förstöras av värmen från gaslågan ...och kollade inte hur långt ut given satt.
När jag sedan satte tillbaka givaren så tryckte jag bara in den till den bottnade!
Så skulle jag inte ha gjort!
Men det kom jag på senare...
Dag nummer två.
Kollade i Benleyboken ( del 2 på 700 sidor , finns tre delar).
Och där stod att man skulle trycka in givaren tills det tog stopp.
Det var därför jag tryckte in den helt i fästet.
Beslöt att kolla hur det såg ut på högersidan!
Bort med hjulet och bromsar.
Vi ser då att avståndet mellan ABS givare och ABS krans är ca 0.3mm!
Hur kan det vara så höger sida??
Jo! Svaret var att ABS givaren på höger sida inte var helt inskjuten i sitt fäste...
Så det verkar som så att ABS givaren SKA justeras med 0,3 mm spel mot ABS kransen!!! Och att det som stod i Bedntley boken inte stämde!
Så vi gjorde på vänster sida som det var på höger sida och justerade till 0,3mm spel och köpte slutligen 5 stycken nya hjulbultar på Mekonomen så nu fungerar allt bra. -Det blev lite långt det här men hoppas att ni står ut.