trubbelturbo skrev:
Alla lastbilar är spärrade till 90km/h (vissa 89km/h). Så om föraren kom ikapp dig när du körde i 94km/h så har vi inte bara med fortkörning att göra, utan även manipulerad fartbegränsare och färdskrivare, ganska allvarlig brottslighet med andra ord.
Lite konfrontativ fråga, men, du hade inte tidigare kört om för att sedan sakta ner igen? Försöker bara förstå vad som kan trigga ett sånt här beteende...
I övrigt så håller jag med om det MrHyde är inne på. Nämligen att alla kör som krattor i dagens läge. Bilister har i regel noll koll på sin omgivning, man tänker bara på sig själv och ser knappt längre än där motorhuven slutar. Busschaufförer tror att de har förtur i alla situationer och otroligt många
lastbilschaufförer är otroligt aggressiva och "bufflar" sig fram, samtidigt som man känner att man är lite viktigare än övriga trafikanter.
Ska tilläggas att jag själv är lastbilschaufför och vi kan i många lägen inte följa alla trafikregler till punkt och pricka för att kunna utföra vårt jobb. Vintertid vill man inte gärna stanna för då kanske man inte kommer i rullning igen, vilket kan leda till att man kör ut väl nära framför någon även om man har väjningsplikt. I uppförsbackar måste vi ha farten med oss för att ta oss upp. Ibland kanske man måste ligga mitt i vägen eller i fel fil för att klara en kurva, för att ta några exempel.
Nämnda tidspress är ett gissel. Om man har bråttom någon gång ibland har nog ingen påverkan, men många är alltid stressade, vilket nog kan leda till att det "rinner över" tyvärr. Vi har ett helt sjukt regelverk att förhålla oss till, det är inte vi själva som planerar våra körningar men det är vi som får ta konsekvenserna i form av böter och indragna körkort.
Och det där med svenska/utländska chaufförer kan vi lägga ner. Många utländska kör med fina bilar, ordning och reda, lugnt och fokuserat medan många svenskar täcker halva vindrutan med poppys och bränner på i 90 med ögonen ner i telefonen.
Och att svensk bil = svensk förare är inte korrekt. Oerhört många åkerier i Sverige äger 40 lastbilar men har inga anställda. Samtliga chaufförer i dessa åkerier är inte svenska, och är "egenföretagare i bemanningsbranschen".