Low skrev:Att köra medvetet mycket under hastighetsbegränsning utan anledning är väl inte direkt lagligt heller?😁
Tycker ibland timmerbilar stressar alldeles för mycket. Varit med flertal gånger där man kör 82-85 på en 80 väg men en lastbil ligger så pass nära att man endast ser en grill på mitt spegeln.
Kul? Inte direkt.. att veta en full lastad timmer bil på tiotals ton ligger så pass nära. Vad gör man när man ska svänga av eller behöver väja för något?
Lösningen var att sätta på varningsblinkers tills han gav utrymme, så svängde man av.
Andra gången så blinka chaffisen med helljuset, enda lösningen var att köra en bra bit över hastighetsbegränsningen, för sedan svänga av.
Men ge alla chaffisar dåligt rykte är dumt.
Brådhis skrev:Low skrev:Att köra medvetet mycket under hastighetsbegränsning utan anledning är väl inte direkt lagligt heller?😁
Tycker ibland timmerbilar stressar alldeles för mycket. Varit med flertal gånger där man kör 82-85 på en 80 väg men en lastbil ligger så pass nära att man endast ser en grill på mitt spegeln.
Kul? Inte direkt.. att veta en full lastad timmer bil på tiotals ton ligger så pass nära. Vad gör man när man ska svänga av eller behöver väja för något?
Lösningen var att sätta på varningsblinkers tills han gav utrymme, så svängde man av.
Andra gången så blinka chaffisen med helljuset, enda lösningen var att köra en bra bit över hastighetsbegränsningen, för sedan svänga av.
Men ge alla chaffisar dåligt rykte är dumt.
Att släppa förbi lastbilen var förstås inte ett alternativ? För som alla i denna tråd så ska man förstås "inte behöva..." osv... Bättre att hålla på sin rätt förstås. På med varningsblinkers och visa lastbilschauffören var skåpet ska stå. "You shall not pass"...
Nej, att köra de 75km/h som nämnts flertalet gånger är inte olagligt på en nittiväg. Att hindra folk från att köra om är däremot olagligt.
Jag upplever samma sak som dig, lastbilschaufförer väljer att ligga för nära och visar noll och ingen förståelse för att det är att utsätta bilförare framför för stor fara och en del blir väldigt stressade och när någon är stressad tas det dåliga beslut och dåliga beslut i trafiken kan skapa olyckor.
Allt för en stressad rattvridare tror att han tjänar tid på att ligga upp i röven på bilen framför.
Precis, underlätta för andra trafikanter, det skapar färre olyckor.
En gammal vän till mig lever inte längre pga han skulle hävda sin rätt i trafiken och på så vis förolyckades och dog.
Hade han bara väntat på den stressade föraren hade han klarat den situationen med livet i behåll.
0
0
0
0