Jag tillhör ju dom som nästan enbart kör gamla bilar och därför vill hålla liv i gamla batterier så länge som möjligt. Tom i min nuvarande gamla Peugeot 206 SW från 2005 så sitter det faktiskt original batteri i bilen. Men å andra sidan har jag för vana att alltid ladda batteriet en gång i månaden året runt... sommar som vinter.
Den största skillnaden mellan gamla "stenåldersladdare" (ska lägga upp en bild på den första laddaren som Biltema började sälja sent 1960-tal/tidigt 1970-tal när Biltema startade med en liten källarlokal i ett vanligt hyreshus i södra Linköping) är att de gamla laddarna kunde ladda ett
HELT TOMT batteri (positivt) men de fick inte stå på för länge - dvs MAX ett dygn för att inte batteriet skulle bli "överladdat (negativt)).
De "nya" laddarna även kallade digitala laddare, brukar vanligtvis inte kunna ladda helt tomma batterier. Undantag finns! Bl a LIDL laddarna "TRONIC" sägs kunna starta från helt tomma batterier. Samt naturligtvis - de nya digitala laddarna kan stå på dygnet runt, året runt och underhållsladda batteriet. Som väl alla vet så trivs ett bilbatteri av att vara fulladdat för längsta hållbarhet.
Den största skillnaden enl mig är att lågprisladdarna faktiskt är betydligt mer köpvärda. Dvs om man jämför en CTEK för någon eller ett par tusenlappar med en lågprisladdare för ett par hundringar. Båda kan gå sönder, det är ju inget snack om det. Men det är betydligt tristare när en CTEK laddare går sönder veckan efter garantin har gått ut mot om lågprisladdaren gör det.
Man kan naturligtvis ha positiva och negativa åsikter om Biltema och kvaliteten på deras produkter och den tänker jag inte lägga mig i. Men en laddare som jag trots allt kan rekomendera är denna. Säljs bl a av Biltema men även av Mekonomen/Mekster.
Det finns massor av laddare på marknaden som är likvärdiga med denna.