11 februari 2007
Trådstartare
Hej!
Har sökt och sökt på forum efter svar på mina frågor och hittat mycket bra grejjer men inte exakt det jag viljat veta.
Just nu så byter jag motor och växellåda mellan två 745tic där donatorbilen är en 86a och den andra är en 88a.
Växellådan som satt i 88an var en m47, som någon tidigare ägare slängt i av nån anledning och lådan som ska i är m46 som det ska sitta i..
Finns det några olikheter mellan motorerna och/eller bilarna som påverkar bytet?
Det som uppdagats hittills är såklart att kardanens främre del måste följa med växellådan, och att man då inte kan flytta den komplett med stödlager balken utan måste skruva lös lagerhållaren från balken för att stödlagerbalkarna är olika på 86 och 88.
Motorkuddarna ser annorlunda ut, men "armarna" från motorn bör väl passa på båda versionerna?
Gummiupphängningen till växellådsfästet är också annorlunda, men är det endast gummit som ser annorlunda ut? passar den äldre versionen?
Finns det något med tändförstärkaren som är olika på 86 och 88, då de har olika färg?
Är vakuumslangar och allt sånt fästa på samma ställen?
Till sist en OT-fråga: En chippad et-motor är endast chippad i bränsleboxen? Finns det något att göra med tändboxen som sitter under instrumentpanelen?
/Andreas
Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.