jaka54 skrev:
Strunta i att köpa någon "oljetillsats", sånt fungerar inte! Och mineralolja används bara i gamla 20-70 talsbilar! Kolla sen i instruktionsboken vilen typ av olja du ska ha. Självklart är det helsyntetisk olja du ska ha MEN det du ska kolla efter är vilken klassning oljan har och vilken oljeklass Polon ska ha. Exempelvis har Biltema 5Wx40 helsyntetolja med klassning VW 50500 , 500 000, 50200 osv men också 5Wx40 helsyntet som inte klarar VW kraven.
Naturligtvis påverkar en trasig slang motorgången, det är därför du ska köpa en nya sån "slang"! -Kan inte kosta många hundralappar på VAG. -I nödfall kan du använda eltejt för att täta hålet i slangen.
Har du kollat kylvätskenivån? Du ska ha 50/50 kylvätska/vatten! Jag använder Biltemas koncentrerade röda kylvätska i alla mina bilar.
Kan du sedan lägga upp en video på hur motorn låter så vore det bra eftersom det är väldigt svårt att hjälpa dig när det bara handlar om dina beskrivningar av ljudet.
Varför skulle inte en oljetillsats fungera om det vidhåller samma viskositet längre och ger bättre smörjning?
Säljs ju i alla bil butiker, inte något du köper på tvshop direkt.
Jag har fyllt på 2l helsyntetisk olja och 1l mineralolja påverkar väl inte så mycket förutom att syntetisk har längre hållbarhet.
Jag har letat som fan efter ett ersättnings rör men ej lyckats.
Självklart vet jag att tomgången påverkas av tjuvluft.
Varit hos vag och det skulle innebära att jag får byta hela insugsröret till luftfiltret och lägga 2 nästan 3 max är inget alternativ.
Har inte fått något svar av dem heller vad kontaktstycket eller vad som sitter på insugsröret.
Vad är det för "slang" jag ska byta för vet nämligen inte vad den heter eller går att få tag i.
Insugsrör till luftfiltret finns att hitta som passar bilen men utan kontaktstycket.
Ny olja och filter
Kylarvätskan är bra
Nytt luftfilter
Låter inte lika högt från motorn men ljudet finns fortfarande kvar.
ECP lampa och motorlampa lyser orange färg i 2ans läge men slocknar när bilen är igång.
Får försöka ordna video på ljudet från motorn men får vara två då iom att den dör på tomgång.