3134
Sök

*WV Golf* FSI 2005 låter från motorn

Forummoderator
17 996 Inlägg
2 juni
#21
Danneromano skrev:
Hybrid_ skrev:
spillolja skrev:
Polo 1.4 Fsi 2003-2006 har kedja
golf IV 1.6 fsi tom 2003 har rem

Kedja enligt spillolja.

Detta är en 1.6 med kamrem.

Aha! My bad! Googlade lite och:

"unhealthy appetite for coilpacks and Oxygen Sensors."

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
17 996 Inlägg
2 juni
#22
Danneromano skrev:
Muskelbil skrev:
Danneromano skrev:

Olja finns
Kylarvätska finns
Det ryker från avgasröret men inte inte såpass att det skulle vara topplockspackningen.

Mvh

Bränn dig inte
Öppna försiktigt
Hur luktar kylar vätska avgaser?
Finns det färg glada prickar i den??

Det luktar inte avgaser i vätskan och inga prickar ser ut som det ska göra.
Ingenting på instrumentpanelen indikerar på att nått är fel, motorlampan tex lyser inte.
Jag har tyvärr inte utrustning för att läsa felkoder.
Oljan är på absolut lägsta nivå, uppskattar att det finns mellan 1,5 till 2 liter max.
Den har ingen tomgång längre och dör om man inte gasar.
Motorn bankar VÄLDIGT högt låter varken på vänster sida eller höger sida utan längre fram på motorn.
Inget läckage någonstans.
Det är en 04 såg att det var kamrem och den ser ny ut.
Vad misstänker ni är fel, kan en spridare eller tändning orsaka sådant högt ljud?
Eller är det kamaxel, motorras pågång?

Det där låter inte så bra. Ha koll på oljan för övrigt. Vissa exemplar dricker kopiösa mängder motorolja. Antar att säljaren glömde berätta det lol

På tal om motorlampan så sätt på tändningen och kolla så den lyser INNAN du startar bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
2 juni
#24
uhlin skrev:
Kamrem? Är inte det kedja på dessa motorer och en massa problem med sträckt kedja.

Hybrid_ skrev:
Danneromano skrev:
Muskelbil skrev:

Bränn dig inte
Öppna försiktigt
Hur luktar kylar vätska avgaser?
Finns det färg glada prickar i den??

Det luktar inte avgaser i vätskan och inga prickar ser ut som det ska göra.
Ingenting på instrumentpanelen indikerar på att nått är fel, motorlampan tex lyser inte.
Jag har tyvärr inte utrustning för att läsa felkoder.
Oljan är på absolut lägsta nivå, uppskattar att det finns mellan 1,5 till 2 liter max.
Den har ingen tomgång längre och dör om man inte gasar.
Motorn bankar VÄLDIGT högt låter varken på vänster sida eller höger sida utan längre fram på motorn.
Inget läckage någonstans.
Det är en 04 såg att det var kamrem och den ser ny ut.
Vad misstänker ni är fel, kan en spridare eller tändning orsaka sådant högt ljud?
Eller är det kamaxel, motorras pågång?

Det där låter inte så bra. Ha koll på oljan för övrigt. Vissa exemplar dricker kopiösa mängder motorolja. Antar att säljaren glömde berätta det lol

På tal om motorlampan så sätt på tändningen och kolla så den lyser INNAN du startar bilen.

Nu kommer snart folkvagns beskyddar verksamhet och anklagar er för att skriva dumma dumma dumma saker om folkvagn
Det är tydligen min upp gift har jag läst vid några tillfällen

Angående problemet med bilen är det svårt att läsa och gissa
Positivt att vätskor och gaser är på sina olika platser
Tyvärr kommer jag inte längre än så i text mer än att de tips andra har gett dig är bra att kolla upp

Forummoderator
17 996 Inlägg
2 juni
#25
Muskelbil skrev:
uhlin skrev:
Kamrem? Är inte det kedja på dessa motorer och en massa problem med sträckt kedja.

Hybrid_ skrev:
Danneromano skrev:

Det luktar inte avgaser i vätskan och inga prickar ser ut som det ska göra.
Ingenting på instrumentpanelen indikerar på att nått är fel, motorlampan tex lyser inte.
Jag har tyvärr inte utrustning för att läsa felkoder.
Oljan är på absolut lägsta nivå, uppskattar att det finns mellan 1,5 till 2 liter max.
Den har ingen tomgång längre och dör om man inte gasar.
Motorn bankar VÄLDIGT högt låter varken på vänster sida eller höger sida utan längre fram på motorn.
Inget läckage någonstans.
Det är en 04 såg att det var kamrem och den ser ny ut.
Vad misstänker ni är fel, kan en spridare eller tändning orsaka sådant högt ljud?
Eller är det kamaxel, motorras pågång?

Det där låter inte så bra. Ha koll på oljan för övrigt. Vissa exemplar dricker kopiösa mängder motorolja. Antar att säljaren glömde berätta det lol

På tal om motorlampan så sätt på tändningen och kolla så den lyser INNAN du startar bilen.

Nu kommer snart folkvagns beskyddar verksamhet och anklagar er för att skriva dumma dumma dumma saker om folkvagn
Det är tydligen min upp gift har jag läst vid några tillfällen

Angående problemet med bilen är det svårt att läsa och gissa
Positivt att vätskor och gaser är på sina olika platser
Tyvärr kommer jag inte längre än så i text mer än att de tips andra har gett dig är bra att kolla upp

TS har "Balls of Steel". Köpa en 20 år gammal FSi...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
2 juni
#26
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
uhlin skrev:
Kamrem? Är inte det kedja på dessa motorer och en massa problem med sträckt kedja.

Hybrid_ skrev:

Det där låter inte så bra. Ha koll på oljan för övrigt. Vissa exemplar dricker kopiösa mängder motorolja. Antar att säljaren glömde berätta det lol

På tal om motorlampan så sätt på tändningen och kolla så den lyser INNAN du startar bilen.

Nu kommer snart folkvagns beskyddar verksamhet och anklagar er för att skriva dumma dumma dumma saker om folkvagn
Det är tydligen min upp gift har jag läst vid några tillfällen

Angående problemet med bilen är det svårt att läsa och gissa
Positivt att vätskor och gaser är på sina olika platser
Tyvärr kommer jag inte längre än så i text mer än att de tips andra har gett dig är bra att kolla upp

TS har "Balls of Steel". Köpa en 20 år gammal FSi...

Jobbit att promenera med de stora Kulorna
Och promenera kommer säkert att behövas med en VW som slutar fungera

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#27
Hybrid_ skrev:
Danneromano skrev:
Muskelbil skrev:

Bränn dig inte
Öppna försiktigt
Hur luktar kylar vätska avgaser?
Finns det färg glada prickar i den??

Det luktar inte avgaser i vätskan och inga prickar ser ut som det ska göra.
Ingenting på instrumentpanelen indikerar på att nått är fel, motorlampan tex lyser inte.
Jag har tyvärr inte utrustning för att läsa felkoder.
Oljan är på absolut lägsta nivå, uppskattar att det finns mellan 1,5 till 2 liter max.
Den har ingen tomgång längre och dör om man inte gasar.
Motorn bankar VÄLDIGT högt låter varken på vänster sida eller höger sida utan längre fram på motorn.
Inget läckage någonstans.
Det är en 04 såg att det var kamrem och den ser ny ut.
Vad misstänker ni är fel, kan en spridare eller tändning orsaka sådant högt ljud?
Eller är det kamaxel, motorras pågång?

Det där låter inte så bra. Ha koll på oljan för övrigt. Vissa exemplar dricker kopiösa mängder motorolja. Antar att säljaren glömde berätta det lol

På tal om motorlampan så sätt på tändningen och kolla så den lyser INNAN du startar bilen.

Tänkte fylla på men känna onödigt och det är något allvarligt problem.
Motorlampan lyser innan man startar bilen.

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#28
Muskelbil skrev:
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
uhlin skrev:
Kamrem? Är inte det kedja på dessa motorer och en massa problem med sträckt kedja.


Nu kommer snart folkvagns beskyddar verksamhet och anklagar er för att skriva dumma dumma dumma saker om folkvagn
Det är tydligen min upp gift har jag läst vid några tillfällen

Angående problemet med bilen är det svårt att läsa och gissa
Positivt att vätskor och gaser är på sina olika platser
Tyvärr kommer jag inte längre än så i text mer än att de tips andra har gett dig är bra att kolla upp

TS har "Balls of Steel". Köpa en 20 år gammal FSi...

Jobbit att promenera med de stora Kulorna
Och promenera kommer säkert att behövas med en VW som slutar fungera

Om jag knyter upp säcken så ska det nog gå att promenera.

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#29

Tusen tack

Mvh

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#30
Kan man på nått sätt ladda upp en video så ni får höra hur fanskapet låter? Så kanske jag får lite mer info om vad som är fel.

Muskelbil
2 juni
#31
Danneromano skrev:
Kan man på nått sätt ladda upp en video så ni får höra hur fanskapet låter? Så kanske jag får lite mer info om vad som är fel.

Finns videoklipp i menyn för forumet
Hur vet jag inte vid min höga ålder är sånt rena häxeriet

7 392 Inlägg
2 juni
#32
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
uhlin skrev:
Kamrem? Är inte det kedja på dessa motorer och en massa problem med sträckt kedja.

Hybrid_ skrev:

Det där låter inte så bra. Ha koll på oljan för övrigt. Vissa exemplar dricker kopiösa mängder motorolja. Antar att säljaren glömde berätta det lol

På tal om motorlampan så sätt på tändningen och kolla så den lyser INNAN du startar bilen.

Nu kommer snart folkvagns beskyddar verksamhet och anklagar er för att skriva dumma dumma dumma saker om folkvagn
Det är tydligen min upp gift har jag läst vid några tillfällen

Angående problemet med bilen är det svårt att läsa och gissa
Positivt att vätskor och gaser är på sina olika platser
Tyvärr kommer jag inte längre än så i text mer än att de tips andra har gett dig är bra att kolla upp

TS har "Balls of Steel". Köpa en 20 år gammal FSi...

eller vet ej bättre sad hoppas det löser sig för ts


78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#33
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-0b1425d1c30c6d60f75294ccb298fe8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-3e30884403ce568dc14e4677b82b1157.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-0da637e3cac7e01c4735ba01a125f3e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-0b205de5a4172428214e2dcaddf89e26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-ceb9c201ff6cda08477c109ca97ef28f.jpg
granadadr skrev:
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
Nu kommer snart folkvagns beskyddar verksamhet och anklagar er för att skriva dumma dumma dumma saker om folkvagn
Det är tydligen min upp gift har jag läst vid några tillfällen

Angående problemet med bilen är det svårt att läsa och gissa
Positivt att vätskor och gaser är på sina olika platser
Tyvärr kommer jag inte längre än så i text mer än att de tips andra har gett dig är bra att kolla upp

TS har "Balls of Steel". Köpa en 20 år gammal FSi...

eller vet ej bättre sad hoppas det löser sig för ts

Hoppas jag gjorde rätt med bilderna nu.
Nja jag är ingen bil expert men bollarna väger.
tog av motorkåpan upptäckte en del roliga grejer.
Så tänkte bifoga bilderna på denna bil skojarens  väldigt kreativa lösningar. 😁
Från spjällhuset ner till luftmassemätaren har man gjort en väldigt dålig tillfällig lösning med nån typ av gummi massa.
Sedan har man vidare dragit nån vattenslang ner till motorn som dessutom är lite krökt.
Antar att motorn fått för lite luft under resans gång.
Inga miljoner som gått förlorat.
Men ska inte säga för mycket här men hämnden är ljuv.
👍💯😁
Senast redigerat av Danneromano (2 juni )

6 115 Inlägg
3 juni
#34
De tre första bilderna säjer inte mig så mycket men fjärde bilden visar en slang som saknar slangklämmor, vilket inte är bra. Den femte bilen visar ett hål till insuget! Det måste naturligtvis fixas till.
Sen är det första man ska göra när man köper en "ny bil" att byta olja  och filter samt luftfilter! Lita aldrig på firman du köpte av har gjort det. Kan också vara så att tändstiften behöver bytas (Till Nya NGK eller Bosch).
Senast redigerat av jaka54 (3 juni )


78 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#35
jaka54 skrev:
De tre första bilderna säjer inte mig så mycket men fjärde bilen visar en slang som saknar slangklämmor, vilket inte är bra. Den femte bilen visar ett hål till insuget! Det måste naturligtvis fixas till.
Sen är det första man ska göra när man köper en "ny bil" att byta olja  och filter samt luftfilter! Lita aldrig på firman du köpte av har gjort det. Kan också vara så att tändstiften behöver bytas (Till Nya NGK eller Bosch).

Vad heter röret jag behöver köpa på fjärde bilden? Det är ju gummi massa istället av nån konstig anledning.

Mvh

78 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#36
jaka54 skrev:
De tre första bilderna säjer inte mig så mycket men fjärde bilen visar en slang som saknar slangklämmor, vilket inte är bra. Den femte bilen visar ett hål till insuget! Det måste naturligtvis fixas till.
Sen är det första man ska göra när man köper en "ny bil" att byta olja  och filter samt luftfilter! Lita aldrig på firman du köpte av har gjort det. Kan också vara så att tändstiften behöver bytas (Till Nya NGK eller Bosch).

Luftfilter var i dåligt skick faktiskt men är det ens värt att byta luftfilter och tändstiften när det bankar rejält i motorn?

6 115 Inlägg
3 juni
#37
Man måste ju fråga sig varför det "bankar" i motorn! Är det för att det saknas olja...så fyll på så att det åtminstone går upp till mitten på stickan ! Jag hoppas att du vet vilken helsyntetolja du ska ha ?! Och ta loss stiften och kolla hur de ser ut! Lägg gärna upp en bild!
Låter det fortfarande ...fast du fyllt på någon liter eller två så måste man gå vidare och undersöka vilket slags ljud det handlar om. Om det överhuvudtaget kommer från motorn! "Bankar" säger ju inte så mycket. Det kan ju vara något som sitter löst.
Delen som är trasig/har hål...kan man kanske få tag på via Bildelsbasen eller på en Bilskrot...eller köpa ny från VAG. Delen kan du hitta via Etka eller 7zap.com. Såg att 7zap.com inte ville visa bilder på Polodelar men etka gör det. Hittade det här...
https://nemigaparts.com/img/catalogs/et … 129150.png
Senast redigerat av jaka54 (3 juni )


78 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#38
jaka54 skrev:
Man måste ju fråga sig varför det "bankar" i motorn! Är det för att det saknas olja...så fyll på så att det åtminstone går upp till mitten på stickan ! Jag hoppas att du vet vilken helsyntetolja du ska ha ?! Och ta loss stiften och kolla hur de ser ut! Lägg gärna upp en bild!
Låter det fortfarande ...fast du fyllt på någon liter eller två så måste man gå vidare och undersöka vilket slags ljud det handlar om. Om det överhuvudtaget kommer från motorn! "Bankar" säger ju inte så mycket. Det kan ju vara något som sitter löst.
Delen som är trasig/har hål...kan man kanske få tag på via Bildelsbasen eller på en Bilskrot...eller köpa ny från VAG. Delen kan du hitta via Etka eller 7zap.com. Såg att 7zap.com inte ville visa bilder på Polodelar men etka gör det. Hittade det här...
https://nemigaparts.com/img/catalogs/et … 129150.png

Ja jo jag undrar också vad det är som bankar därför starta jag denna tråden.
Ja jo jag har koll på vad jag ska ha, hade 1 liter 10w 40 mineralolja hemma.
Inte vågat starta än, köper 10w 40 helsyntetisk imorgon och slänger i 2 liter.
Tänkte prova köpa någon oljetillsats som skyddar motorn från slitage eller dylikt.
Jo jag vet att det inte är det mest optimala att blanda oljorna men viskositeten är ju desamma och det är väl huvudsaken.
Tänkte dra till Biltema och borde väl finnas något som kan ersätta det lilla röret och dra åt med klämma.
Kan väl passa på att byta luftfiltret för den såg ut att behöva bytas.
Tändstift kan jag väl vänta med, att den går  sämre och ingen tomgång beror väl på tjuvluft från den provisoriska skit lagningen.
Något annat jag bör tänka på eller köpa eller ska jag börja där.

Mvh

6 115 Inlägg
4 juni
#39
Strunta i att köpa någon "oljetillsats", sånt fungerar inte! Och mineralolja används bara i gamla 20-70 talsbilar! Kolla sen i instruktionsboken vilen typ av olja du ska ha. Självklart är det helsyntetisk olja du ska ha MEN det du ska kolla efter är vilken klassning oljan har och vilken oljeklass Polon ska ha. Exempelvis har Biltema 5Wx40 helsyntetolja med klassning VW 50500 , 500 000, 50200  osv men också 5Wx40 helsyntet som inte klarar VW kraven.

Naturligtvis påverkar en trasig slang motorgången, det är därför du ska köpa en nya sån "slang"! -Kan inte kosta många hundralappar på VAG. -I nödfall kan du använda eltejt för att täta hålet i slangen.
Har du kollat kylvätskenivån? Du ska ha 50/50 kylvätska/vatten! Jag använder Biltemas koncentrerade röda kylvätska i alla mina bilar.
Kan du sedan lägga upp en video på hur motorn låter så vore det bra eftersom det är väldigt svårt att hjälpa dig när det bara handlar om dina beskrivningar av ljudet.
Senast redigerat av jaka54 (4 juni )


78 Inlägg
4 juni
Trådstartare
#40
jaka54 skrev:
Strunta i att köpa någon "oljetillsats", sånt fungerar inte! Och mineralolja används bara i gamla 20-70 talsbilar! Kolla sen i instruktionsboken vilen typ av olja du ska ha. Självklart är det helsyntetisk olja du ska ha MEN det du ska kolla efter är vilken klassning oljan har och vilken oljeklass Polon ska ha. Exempelvis har Biltema 5Wx40 helsyntetolja med klassning VW 50500 , 500 000, 50200  osv men också 5Wx40 helsyntet som inte klarar VW kraven.

Naturligtvis påverkar en trasig slang motorgången, det är därför du ska köpa en nya sån "slang"! -Kan inte kosta många hundralappar på VAG. -I nödfall kan du använda eltejt för att täta hålet i slangen.
Har du kollat kylvätskenivån? Du ska ha 50/50 kylvätska/vatten! Jag använder Biltemas koncentrerade röda kylvätska i alla mina bilar.
Kan du sedan lägga upp en video på hur motorn låter så vore det bra eftersom det är väldigt svårt att hjälpa dig när det bara handlar om dina beskrivningar av ljudet.

Varför skulle inte en oljetillsats fungera om det vidhåller samma viskositet längre och ger bättre smörjning?
Säljs ju i alla bil butiker, inte något du köper på tvshop direkt.
Jag har fyllt på 2l helsyntetisk olja och 1l mineralolja påverkar väl inte så mycket förutom att syntetisk har längre hållbarhet.
Jag har letat som fan efter ett ersättnings rör men ej lyckats.
Självklart vet jag att tomgången påverkas av tjuvluft.
Varit hos vag och det skulle innebära att jag får byta hela insugsröret till luftfiltret och lägga 2 nästan 3 max är inget alternativ.
Har inte fått något svar av dem heller vad kontaktstycket eller vad som sitter på insugsröret.
Vad är det för "slang" jag ska byta för vet nämligen inte vad den heter eller går att få tag i.
Insugsrör till luftfiltret finns att hitta som passar bilen men utan kontaktstycket.

Ny olja och filter
Kylarvätskan är bra
Nytt luftfilter

Låter inte lika högt från motorn men ljudet finns fortfarande kvar.
ECP lampa och motorlampa lyser orange färg i 2ans läge men slocknar när bilen är igång.
Får försöka ordna video på ljudet från motorn men får vara två då iom att den dör på tomgång.


Sök