4610
Sök

Skyddsbälg skadad-Saab 9-3

37 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#1
Funderar på att köpa en Saab 9-3 2.0T -00.
Men denna bil har fått en påpekan på besiktningen att:
"Drivaxelknut, fram yttre, skyddsbälg skadad"

Är det något som man skall oroa sig för att köpa en bil med detta "fel".
Vad kostar det att byta?

//Newmann

//Nyman

37 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#3
mektrollet skrev:
http://www.autokatalogen.se/templates/KGKRetailerFrameSet.asp?id=6077



yttre kostar 200:- typ - Arbete kanske 500 :-

700spänn totalt för att byta den alltså. Inte det billigaste.
Men finns det något som säger att jag inte skall köpa den pågrund av skyddsbälgen?

//Nyman

Medlem 34530
908 Inlägg
12 februari 2007
#4
Newmann skrev:
mektrollet skrev:
http://www.autokatalogen.se/templates/KGKRetailerFrameSet.asp?id=6077



yttre kostar 200:- typ - Arbete kanske 500 :-

700spänn totalt för att byta den alltså. Inte det billigaste.
Men finns det något som säger att jag inte skall köpa den pågrund av skyddsbälgen?

Är det privat så prutar du några tusenlappar för detta fel smile Är det på firma så får de fixa det innan du köper bilen.

Det som kan hända är att det kommer smuts in i drivknuten, men det beror helt på hur stort hålet är. Troligtvis har det inte gjort det, men svänger du kraftigt och det hörs ett knackande så behöver drivknuten oxå bytas. Är du osäker så kan du ju antingen göra ett M-test elelr lämna in den till besiktningne för en bildiagnos.

Hur långt har den gått och vad är priset?

Hälsningar
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

37 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#5
VictorW skrev:
Newmann skrev:
mektrollet skrev:
http://www.autokatalogen.se/templates/KGKRetailerFrameSet.asp?id=6077



yttre kostar 200:- typ - Arbete kanske 500 :-

700spänn totalt för att byta den alltså. Inte det billigaste.
Men finns det något som säger att jag inte skall köpa den pågrund av skyddsbälgen?

Är det privat så prutar du några tusenlappar för detta fel smile Är det på firma så får de fixa det innan du köper bilen.

Det som kan hända är att det kommer smuts in i drivknuten, men det beror helt på hur stort hålet är. Troligtvis har det inte gjort det, men svänger du kraftigt och det hörs ett knackande så behöver drivknuten oxå bytas. Är du osäker så kan du ju antingen göra ett M-test elelr lämna in den till besiktningne för en bildiagnos.

Hur långt har den gått och vad är priset?

Hälsningar
Victor

Denn har gått 12,300 å priset är 60,000kr

Så den är redan mycket billig.

//Nyman

37 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#6
Som jag förstår det så får man lägga ut 700kr för att få det fixat.
Men i nu läget skall det troligtvis inte vara någon fara eftersom den är
besiktigad i slutet av maj. Frågan är bara hur länge man kan vänta.

//Nyman

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
12 februari 2007
#7
De är ju inget större byte. Så har du mek vana så borde du kunna klara de sj smile

Allt för den där jävla hatten!

5 710 Inlägg
13 februari 2007
#8
Newmann skrev:
Frågan är bara hur länge man kan vänta.

Ju längre du väntar destu större risk är det att du får byta hela knuten.
Drivknutar är ganska känsliga för smuts och kör man med trasig damask brukar knuten "gå ned sig".
Har han kört sedan i maj skulle jag inte förvänta mig nått annat......

Ny knut inklusive damask kostar 938kr.

MVH Jonas
..............

37 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#9
jonTe skrev:
Newmann skrev:
Frågan är bara hur länge man kan vänta.

Ju längre du väntar destu större risk är det att du får byta hela knuten.
Drivknutar är ganska känsliga för smuts och kör man med trasig damask brukar knuten "gå ned sig".
Har han kört sedan i maj skulle jag inte förvänta mig nått annat......

Ny knut inklusive damask kostar 938kr.

Du tycker alltså att jag skall byta hela för att den är så pass ned körd?
Grejerna kostar 938kr + arbete elle?

//Nyman


Sök