Problem med startmotor - felsökning och eventuella kostnader

Eastby91
fredag 14:03 · 3 Inlägg

Hej!

Vi har haft problem med startmotorn (tror jag) ett tag. Till en början mindre problem, men tilltagande. Nu undrar jag om ni som kanske har liknande erfarenheter kan felsöka mha beskrivningen samt vilket som för egen del är bästa och mest ekonomiska sättet att komma till rätta med problemet. Ska tillägga att jag inte tillhör gruppen som är särskilt duktig/kunnig på att mecka med bilar men det kanske är underförstått eller framgår längre fram i inlägget.

Bilmodell Toyota avensis 2009.

Problemet började för något år sedan och har bestått i att motorn inte går igång/tuggar när man drar om nyckeln. El med fläkt, stereo osv går igång men det hörs bara ett klick när man drar om nyckeln för start av motorn, inget tugg eller minsta tillstymmelse att motorn försöker komma igång. Vi har tidigare haft ett dåligt bilbatteri men det är utbytt och problemet har fortsatt.

Jag började ganska snabbt komplettera "upprepa-metodiken" med att tillta lite gammaldags mekanikvåld. Att enbart dra ur nyckeln och göra om processen funkade oftast inte, och när det väl fungerade var det på 8e eller 10e försöket om ens då. Experimenterandet landade ganska snabbt i att genom att gå ur bilen och ge huven närmast vindrutan tre rejäla dunk och sedan försöka igen så fick man i princip ALLTID igång motorn. Det kändes så klart helt naturligt. Och när den gick igång var det utan något betydande tuggande, den drog snarare igång direkt och nästan ovanligt snabbt.

Senaste tiden har dock följande skett:
Problemet med startmotorn återkommer oftare. När problemet först dök upp skedde det kanske omkring 1/10 tillfällen vid start.
Sista tiden har det snarare skett kanske vid 1/3 tillfällen. Vad värre är att banka huven-metodiken, som till en början gav ett stensäkert resultat, inte alltid fungerar omedelbart utan ibland måste göras om för att få effekt.

Med andra ord tilltar problemen och det börjar bli dags att på allvar göra något åt dem (det hade kanske egentligen varit dags för länge sen...). Förhoppningsvis har jag inte förvärrat situationen alltför mycket genom mitt huv-bankande.

Någon som har en idé vad det rör sig om?
En kompis nämnde att det kunde vara "solenoiden" i startmotorn och kopplingar till denna. Vet inte om det är någon mening att be en verkstad felsöka mindre saker innan man bestämmer sig för att eventuellt byta hela startmotorn?

En annan vän har haft problem med startmotorn på deras gamla bil vilket i slutändan verkar ha lett till att han totalt sett bekostade ca 10-15 k för att åtgärda problemet eftersom verkstäderna provade många saker som inte fungerade. Det hade ju varit skönt/betryggande att slippa.

Senast redigerat av Eastby91 (fredag 14:28)

Mossan1
fredag 14:53 · 2 969 Inlägg

Kan absolut vara startmotorn.  Kontakterna i solenoiden som bränts lite så inte själva elmotorn får ström. Brukar gå att ta isär och fila kopparkontakterna, men ska en verkstad göra det kommer kostnaden bli samma/högre som startmotorbyte.
Bara för hempulare.

Kanske 3-4000kr för en startmotor + kanske 1h arbete.
Tror inte den sitter så illa till på en bensinmotor Avensis.

Ofta ett gör-det-själv-jobb för normalhändig med basic verktyg.

Har du en multimeter vore det intressant att mäta volt mellan batteriminus och motorns metall medan den klickat, dvs håller kvar.
Samma mellan batteriplus och tillslagskontakten. (Lite svårare)
Ska då vara MAX 1v potensialskillnad.

Men kontakterna i startmotorsolenoiden är troligt.
Ev kolen också. Ordet är kolen går den en eller två ggr efter en knack.  Tex med hammare.
Kolbyte på verkstad lönar sig inte heller. I så fall lämna in lös startmotor och dem/montera själv.

Senast redigerat av Mossan1 (fredag 14:55)

torsen
fredag 16:49 · 7 332 Inlägg

Fenomen som jag råkat ut för är att det bara "klickar" i startmotorn när man vrider nyckeln till startmotorläget.
Har man en medhjälpare som "knackar" på startmotorn samtidigt, så brukar motorn starta.
När startmotorn blir (ut-)sliten blir kolen så korta att de nätt och jämnt når fram till kollektorn.
När kolen slits blir fjäderkraften för svag för att orka trycka fram kolen.
P g a kolens längd(eller egentligen korthet) uppstår "byrålådeeffekt" = kolen "kantrar och fastnar i loppet".
Knackar man då på startmotorn med någonting så "släpper" kolen.
Jag har litet "bilprovarkoben" av aluminium och knackar med.
På en bil genomled jag problemet i 3 år innan jag fick tummen ur ......... och bytte startmotor.

Påstår inte att du har samma problem - men du kanske har det.

Tror inte startmotorn är så svår att demontera för en amatör med vanliga handverktyg.
En s k "startmotornyckel" brukar underlätta.
Kolla nyckelvidden skruvarna/muttrarna och köp en nyckel hos Biltema eller annan butik.

Beg startmotor finns med stor sannolikhet att köpa på någon bilskrot.
"MIN" bilskrot tar 250:- om man demonterar den själv.
Annars 500:-/750:- och några dagars garanti/återlämningsrätt(om den är "märkt").

jaka54
fredag 18:01 · 5 905 Inlägg

Det första du ska gör aom inte motorn startar och du bara hör ett klickande är att kolla att de två batterikabelskorna sitter fast ordentligt på batteriets poler och att polerna är rena.
Det andra du ska göra är att kolla batterispänningen med en multimeter.
Och om spänningen är lägre än 12-12,3 V så måste du ladda!

husseman
fredag 23:56 · 1 630 Inlägg

Hmm, den felsökning du behöver göra är mkt. liten. Har du ett ok batteri, med åtdragna poler? Har du en bra jord till motorn? Testa att koppla en startkabel mellan minuspol på batteri till motor. Ingen skillnad? Dags att gå på startmotorn.
Det du ska kolla är anslutningarna, både de grova på solenoiden o den tunna kabeln som aktiverar startmotorn.
Ser du grön/vit oxid vid någon av dessa punkter så , rengör o dra åt. Sista steget är att mäta att du får startsignal med en testlampa som drar ström(ingen LED).
Koppla lampan mellan en bra jord o stiftet i tunna kabeln o be nån vrida på o försöka starta. Får du klockren signal- dvs. din testlampa lyser upp. Då kan du byta startmotor, med vetskapen om att du inte bara byter delar tills det funkar.
En orginalstartmotor till dessa kostar nog en del, antar att det e´en Denso(mkt. bra grejer). Begagnat kan funka, om det är Denso. Annars skit i begagnat, men köp ingen Stark/Feltema/osv. Du har en Toyota- den förtjänar bättre prylar.
Lägg till några hundralappar o köp nåt ok märke. Lycka till. mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang