3127
Sök

Råkade av misstag växla kablar till tändstift på en motor till en vattenskoter

3 Inlägg
28 juni
Trådstartare
#1
Hej,

Vet inte om detta är rätt forum. Men jag tabbade mig rejält idag och råkade av misstag växla två kablar till tändstiften då jag bytte tändstift på vattenskotern, en kawasaki, (växlade två kablar 3 och 4). Startade motorn (gick trögt) och motorn hackade ganska rejält men funkade. Eftersom att den lät lite grand som innan jag hade bytt tändstift, så testade jag att varva motorn några gånger och det funkade (!). Sedan upptäckte jag mitt misstag och satt i kablarna rätt. Nu gick motorn mycket smidigare och spann som en katt. Dock så har motorn svårt att gå ner på tomgångsvarvtal ibland. Det tar 30 sekunder innan den går ner från 3 - 4 000 varv ned till 1 300 varv.

Frågor:


- Hur skulle du bedöma risken att motorn har tagit skada av kabelförväxlingen?

- Har mitt första misstag, förväxlingen av tändstiftkablaget, något samband med att jag har svårt att få den att gå ner på tomgång? Misstänker att det även, kan ha att göra med luftfiltret som inte är bytt på länge.

Var snäll mot mig i kommentarerna. :-)

tacksam för svar.

3 194 Inlägg
28 juni
#2
Palle70 skrev:
- Hur skulle du bedöma risken att motorn har tagit skada av kabelförväxlingen?

Eftersom den startade och gick = det tror jag verkligen inte den har. Skulle den ha bränt ventil tex skulle den inte gå bra. Speciellt inte på tomgång och då ge LÄGRE tomgång.


Palle70 skrev:
- Har mitt första misstag, förväxlingen av tändstiftkablaget, något samband med att jag har svårt att få den att gå ner på tomgång?

Njaeee. Tveksamt.
Är det förgasare eller någon slags datastyrd insprutning?
Tänker om den måste adaptera sig.
Är det förgasare kan man undra om någon ställt upp tomgången för att kompensera dålig motorgång.
Eller har du fått något ivägen för gasreglaget/vire?

Lite hög tomgång kan snarare komma av vakuumläcka.

Palle70 skrev:
Misstänker att det även, kan ha att göra med luftfiltret som inte är bytt på länge.

Skulle snarare dra ner tomgången, men, byt eftersom det ändå ska bytas.
Känns ju inte som om en vattenskoter jobbar i dammig miljö, liksom, så filtrets uppgift är nog snarare att bromsa/finfördela ev vatten i insuget så det inte vräker in och ger hydrolock.
Kanske har möglat....

Är den testad i vatten eller på land?
Så det inte är bristen på motstånd för impellern som ger högre tomgång....
Senast redigerat av Mossan1 (28 juni )

5 685 Inlägg
28 juni
#3
Tvivlar på att tändkabelskiftningen skulle gjort att något tagit skada då du inte haft igång den någon längre tid.

Tvåtakt eller fyrtakt?
Om tvåtakt är det mest troligt dåliga vevaxelpackboxar så den suger tjuvluft och då varvar ner långsamt.

Om fyrtakt misstänker jag vakuumläckage någonstans mellan insugsspjäll och topplock.


3 Inlägg
28 juni
Trådstartare
#4
Tack för svar!
På Kawasakis hemsida står det:
"Bränslesystem: Bränsleinsprutning: ø 60 mm x 1
Tändsystem: Digital"

Kanske ska ta den på en kortare provtur och se om det stabiliserar sig.

Har du några andra förslag?

3 Inlägg
28 juni
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Tvivlar på att tändkabelskiftningen skulle gjort att något tagit skada då du inte haft igång den någon längre tid.

Tvåtakt eller fyrtakt?
Om tvåtakt är det mest troligt dåliga vevaxelpackboxar så den suger tjuvluft och då varvar ner långsamt.

Om fyrtakt misstänker jag vakuumläckage någonstans mellan insugsspjäll och topplock.

Det är en 4-taktsmotor. Hur åtgärdar jag vakuumläckaget?

6 115 Inlägg
29 juni
#6
Du kollar om du har vacumläckage genom att spraya på Brakekleen runt motorns alla slangar!



Sök