2592
Sök

Volvo 850 T5 1996 låg kompression

11 Inlägg
9 juli
Trådstartare
#1
Hallå!
Jag gjorde nyss ett komptest på min 850 T5 eftersom jag märkte att det rykte litegrann från oljestickan, komptestet slutade på:

Cylinder 1: 8,4 bar
Cylinder 2: 7.9 bar
Cylinder 3: 7,6 bar
Cylinder 4: 7,6 bar
Cylinder 5: 7,3 bar

Jag tycker det verkar lågt som bara den, men bilen har inga andra symtom överhuvudtaget. Han drar nästan inge olja, startar lätt, går bra  o.s.v

Finns det någon mer kvalificerad här som kan ha en bra gissning till varför alla cylindrar tycks ha så låg kompression?


Forummoderator
17 920 Inlägg
9 juli
#2
Kolvringar slut. Renoveringsdags.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 031 Inlägg
9 juli
#3
jag köper inte det där komptestet....     det faller i värde från cyl 1-5   så varje är lägre än cyl innan..
tror något knastade under testet..

antingen hade du spridarna igång eller dålig batteri.
det normala är att någon cyl är lägre än dom andra men att alla cyl är sämre än den brevid köper jag inte.

ur med alla 5stift samtidigt..   koppla ur spridarkontakterna och säkringen till spridarna..
och sen full gas och gör testet.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 031 Inlägg
9 juli
#4
Hybrid_ skrev:
Kolvringar slut. Renoveringsdags.
dom där "byter" man inte bara ringar på..  dom brukar bli ovala och  Nikasil behandlade cylindrar så lite jobbiga att borra


men jag tycker det där testet ser väldigt märkligt ut.. aldrig sätt att kompet faller för varje cyl. för  märkligt för att vara en slump.. nästan så man kan tro att spridarna var igång och tvättade cyl väggarna..    då skulle det bli så där.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök