3124
Sök

Skruv av på baksida motor

3 Inlägg
9 juli
Trådstartare
#1
Som rubriken säger, har en 1.6d -10 där ena skruven till egrventilen gått av jämt med fästet. Det sitter ju så jäkla illa till att det inte går att borra ur på ett vettigt sätt eller svetsa då man helt enkelt inte kommer åt. Det är alltså på baksida motor.
Detta resulterar i att det läker luft/avgas och bilen går skit.

Har någon en bra idé på hur man kan gå till väga för att antingen täta för att kompensera att den sitter med 1 skruv eller få ur skruven?
Nästa alternativ är att lyfta ur motorn och borra, skulle vara skönt att undvika

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
9 juli
#2
1.6d vadå?
Är det en VW så är det lyft och plocka väck dpf som gäller.

Up the RA

3 Inlägg
9 juli
Trådstartare
#3
Missade visst den biten, v70 2010.
Egr sitter ensamt på baksidan av motorn lagomt inklämd mellan motor och chassi.

Frågan är om man ska chansa på en vinkelväxlare och borr med bitsfäste, om det kan orka borra ur tillräckligt..

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
10 juli
#4
Ah, allright.
Knöligt..

Kan bli svårt att borra med en vinkelväxel, men det kan gå så länge du kan komma åt att slå ett körnslag i mitten av skruven, sen bara köra liten borr och slå i en torx.
MEN skruven är av längs fästet - betyder detta jämns med flänsen på egr-ventilen eller jämns med motorn?

Up the RA

3 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#5
Jäms med motorn, bokat tid för att lyfta ut  motorn tillsut. Överlåter det hela till någon som är bra mer händig än vad jag är själv smile
La ett par timmar igår på att försöka komma åt men det är stört omöjligt att kunna vara säker på att man borrar rakt så som skruven sitter.


Sök