Hej, Har haft detta problem sedan jag köpte bilen för flera år sedan men har aldrig tagit tag i det på allvar då det är säsongsberoende, vilket för mig är rätt unikt och svårlöst utefter det jag försökt googla fram.
För enkelhetens skull postar jag en videolänk som tydliggör vad problemet är rent konkret. Hoppas det framgår.
Försvinner knattrandet om du stänger av AC men kör full kyla "LO" på rattarna?
Tack för svar. Smattrandet försvinner inte så länge bilen är varm, oavsett AC på eller ej (om det ens handlar om AC). Sätter jag på "LO" för att kyla ned smattrar det rejält så för att slippa ljudet måste jag höja siffran på vänstra ratten, men då kyls inte bilen ned heller så man måste stå ut med ljudet en varm sommardag.
Försvinner knattrandet om du stänger av AC men kör full kyla "LO" på rattarna?
Tack för svar. Smattrandet försvinner inte så länge bilen är varm, oavsett AC på eller ej (om det ens handlar om AC). Sätter jag på "LO" för att kyla ned smattrar det rejält så för att slippa ljudet måste jag höja siffran på vänstra ratten, men då kyls inte bilen ned heller så man måste stå ut med ljudet en varm sommardag.
Då låter det lite som en spjällmotor har fått ett spel? Lika illa om DEF kopplas på?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Försvinner knattrandet om du stänger av AC men kör full kyla "LO" på rattarna?
Tack för svar. Smattrandet försvinner inte så länge bilen är varm, oavsett AC på eller ej (om det ens handlar om AC). Sätter jag på "LO" för att kyla ned smattrar det rejält så för att slippa ljudet måste jag höja siffran på vänstra ratten, men då kyls inte bilen ned heller så man måste stå ut med ljudet en varm sommardag.
Då låter det lite som en spjällmotor har fått ett spel? Lika illa om DEF kopplas på?
Jag är inte alls bilkunnig men mycket möjligt. Är det något som enkelt kan åtgärdas tro? DEF vet jag inte heller hur det funkar, är det något alla bilar har?
Nyligen servad med kupefilter? Kupefilter sitter lite illa till på dessa så oftast plockas en ställmotor bort som sitter vid fötterna på förarsidan. Om man inte ställer den rätt vid montering så kan man få detta fenomen. Dra bort plasten på nedre delen av mittkonsolen så sitter ställmotorn i höjd med gaspedalen. På dennes drev och det större halvmåneformade drevet finns två punkter. Dessa ska mötas mot varandra när man justerar värmen. Om dom inte gör det får man lossa ställmotorn och sätta den så punkterna står mot varandra.
Nyligen servad med kupefilter? Kupefilter sitter lite illa till på dessa så oftast plockas en ställmotor bort som sitter vid fötterna på förarsidan. Om man inte ställer den rätt vid montering så kan man få detta fenomen. Dra bort plasten på nedre delen av mittkonsolen så sitter ställmotorn i höjd med gaspedalen. På dennes drev och det större halvmåneformade drevet finns två punkter. Dessa ska mötas mot varandra när man justerar värmen. Om dom inte gör det får man lossa ställmotorn och sätta den så punkterna står mot varandra.
Inte servad nyligen med det, eller alls vad jag vet. Kanske att det gjorts innan jag köpte bilen (fem-sex år sedan). Ska i alla fall kolla om jag kan identifiera den där ställmotorn som du nämner, tack för tips på eventuell lösning än så länge!
Nyligen servad med kupefilter? Kupefilter sitter lite illa till på dessa så oftast plockas en ställmotor bort som sitter vid fötterna på förarsidan. Om man inte ställer den rätt vid montering så kan man få detta fenomen. Dra bort plasten på nedre delen av mittkonsolen så sitter ställmotorn i höjd med gaspedalen. På dennes drev och det större halvmåneformade drevet finns två punkter. Dessa ska mötas mot varandra när man justerar värmen. Om dom inte gör det får man lossa ställmotorn och sätta den så punkterna står mot varandra.
Jag förstår din beskriving men vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Är tanken att de där punkterna ska vara stilla hela tiden eller ska de röra sig som på videon bara att de ska mötas korrekt? Sitter de snett vid ett visst läge eller för trångt, för slappt? Varför låter det bara när vridspaken av AC-luft är på låga siffror? Varför låter det inte i kalla temperaturer?
Kan en lekman mecka med det där själv? Är det alltså ställmotorn som ska bort?
Nyligen servad med kupefilter? Kupefilter sitter lite illa till på dessa så oftast plockas en ställmotor bort som sitter vid fötterna på förarsidan. Om man inte ställer den rätt vid montering så kan man få detta fenomen. Dra bort plasten på nedre delen av mittkonsolen så sitter ställmotorn i höjd med gaspedalen. På dennes drev och det större halvmåneformade drevet finns två punkter. Dessa ska mötas mot varandra när man justerar värmen. Om dom inte gör det får man lossa ställmotorn och sätta den så punkterna står mot varandra.
Jag förstår din beskriving men vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Är tanken att de där punkterna ska vara stilla hela tiden eller ska de röra sig som på videon bara att de ska mötas korrekt? Sitter de snett vid ett visst läge eller för trångt, för slappt? Varför låter det bara när vridspaken av AC-luft är på låga siffror? Varför låter det inte i kalla temperaturer?
Kan en lekman mecka med det där själv? Är det alltså ställmotorn som ska bort?
Precis så ska dom mötas mot varandra när man ändrar från varmt till kallt. Enklast är att ställa in temperaturen där punkten är synlig på ställmotorn. Skruva lös den och sedan vrida stora drevet för hand och sätta tillbaka ställmotorn med båda punkterna till varandra. Skulle tro att det är en tämligen enkel operation om än lite obekväm arbetsställning.