3348
Sök

Fel efter komplett service (kamrembyte m.m.)

7 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#1
Hej,

I måndags lämnade jag in min Volvo V40 (2014) till en verkstad för att göra en stor service, dvs kamrembyte, vattenpump och övrigt.
Totalpris som jag kom överens med verkstad är 10 650 kr. Uppskattad arbetstid någonstans mellan 4-6 timmar.

Lämnade in bilen måndag 8 juli på morgonen, fick ett samtal från mekanikern 15:30 samma dag att de inte hinner bli klara med bilen den dagen. Det tog tydligen längre tid att få bort en bult, och nu förväntas jag stå för den extra arbetskostnaden och vänta en dag till.

Nästa dag ringer mekanikern och berättar att de har monterat nya satsen, men det framkom nya problem. Nu felkodar det om VVT enheterna. Dessutom hör man nå konstigt ljud när man är uppe i högre varv (tror han beskrev det som luft kommer ut). Han påbörjar felsökningen och kontrollerar att monteringen är utförd rätt, och att remmen inte är spänd för hårt. När han inte vet hur han ska gå tillväga kontaktar han Volvo för rådgivning, dem säger att nästa moment i felsökningen är en motorrengöring då det kan ha blivit glapp i VVT ventilerna.

Idag (10e juli) ringer mekanikern och säger att motorrengöringen kommer att kosta 2000 kr extra, och att det är en kostnad jag ska stå för. Nu förstår jag verkligen inte hur jag ska gå tillväga.

Problem med VVT enheterna har jag inte haft tidigare (enligt min begränsade kunskap om bilar), har inte heller känt att bilen är "ostabil". För mig känns det självklart att dessa problem uppstod pga kamrembytet. Men han hävdar att han kände att bilen var lite "ostabil" innan dem utförde servicen, vilket kan tyda att det kan ha varit glapp sen tidigare, och inte orsakats av något de gjort.

Uppskattar rekommendationer på hur jag bör gå tillväga. Vad är jag skyldig att betala och vad har jag för rätter som konsument i det här fallet?
Har verkstaden gjort fel eller är dessa problem vanliga?

Nu ligger nya summan på strax över 13 500 kr, trots att jag fått vänta 3 dygn (förhoppningsvis inte mycket mer).

Tack!

Diagnostekniker
2 510 Inlägg
10 juli
#2
Vilket skitsnack.

Vet inte vilken motor du har, men jag antar att kamaxeldreven skall ha en viss förspänning och kräver då specialverktyg för när kamremmen demonteras.
Antagligen så har dreven slagit i bott vid demontering och VVT-systemet kan eventuellt tagit skada.
Sitter bara och gissar.

Men oavsett så har de orsakat felet, och det är dom som skall stå för det.
Du ska inte lämna in en fullt fungerande bil och få tillbaka den trasig.
Låter som en riktigt klåparverkstad.
Men visst, shit happens, däremot så ska de ta ansvaret och fixa bilen utan någon extra kostnad för dig.

Mekonomen?

Up the RA

7 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Vilket skitsnack.

Vet inte vilken motor du har, men jag antar att kamaxeldreven skall ha en viss förspänning och kräver då specialverktyg för när kamremmen demonteras.
Antagligen så har dreven slagit i bott vid demontering och VVT-systemet kan eventuellt tagit skada.
Sitter bara och gissar.

Men oavsett så har de orsakat felet, och det är dom som skall stå för det.
Du ska inte lämna in en fullt fungerande bil och få tillbaka den trasig.
Låter som en riktigt klåparverkstad.
Men visst, shit happens, däremot så ska de ta ansvaret och fixa bilen utan någon extra kostnad för dig.

Mekonomen?
Tack för ditt svar. Ja, det är skittråkigt. Han skrev nu att efter motorrengöringen så rullar bilen som den ska utan felkoder, men att man känner små vibrationer när bilen står på tomgång. Inget som ska åtgärdas nu skrev han, vet dock inte vad det kan vara.. Åker förbi verkstan nu och kör tråkiga prissnacket.

Det är inte Mekonomen, en verkstad i Enköping som jobbar enligt "Mekonomens protokoller" dock..

2 298 Inlägg
10 juli
#4
Fel på VVT'n i samband med kamremsbyte är i 99 fall klåperi. Personen som böt remmen har inte nollat drevet/en korrekt. Det kan vara lite småbråkigt att få det rätt om man gör det för första gången, men det är inte direkt raketforskning...

Det krävs absolut att man avänder avsedda tolkar för motorn, plus att VVT'n i sig då kräver ytterligare några steg.. Att som jag kallar det tattar-byta(=inga tolkar) remmen fungerar hjälpligt på bilar utan VVT(t ex 85x70 92-98, som har justerbara kamdrev men ingen VVT), snudd på omöjligt att lyckas på bilar med VVT.

edit: och om motorn nu "vibrerar" efter bytet, så går den inte bra. Ytterligare tecken på att kammarna inte står rätt, dock tillräckligt rätt för att inte orsaka felkoder.... än..

För att vidare utveckla betydelsen av rättställda kammar. När jag böt remmen på V70in(justerbara kamdrev, ingen VVT) första gången så visade det sig att att bägge kammarna stod en halv kugge fel vardera. Justerbara kamdrev är viktigt här, då det i praktiken innebär att man INTE kan gå efter markeringarna på dreven! Dom kan peka lite vart som helst...
Det låter inte mycket, och jag hade inga som helst problem med den innan bytet. Men efter bytet, när kammarna blev att stå 100% rätt? Jisses vilken skillnad det blev! Både på driften men framförallt på förbrukningen, den sjönk bortåt 0.05l/milen rakt av. Har helt klart sparat in dom 400kr tolkarna kostade i bränslekostnad vid det här laget :p

Varför väljer då så pass många att tattar-byta remmen? Jobb. För att montera tolkarna krävs det att man skruvar bort lite mer saker, då tolkarna oftast ska sättas på andra sidan av motorn. På V70in min får man då skruva bort fördelaren och kamaxelgivaren, plus en platta per kam. Eftersom min är turbo måste man även bort med ett tryckrör för att få plats. Det är ca 20min extra jobb.
Senast redigerat av Lucif3r (10 juli )


7 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#5
Lucif3r skrev:
Fel på VVT'n i samband med kamremsbyte är i 99 fall klåperi. Personen som böt remmen har inte nollat drevet/en korrekt. Det kan vara lite småbråkigt att få det rätt om man gör det för första gången, men det är inte direkt raketforskning...

Det krävs absolut att man avänder avsedda tolkar för motorn, plus att VVT'n i sig då kräver ytterligare några steg.. Att som jag kallar det tattar-byta(=inga tolkar) remmen fungerar hjälpligt på bilar utan VVT(t ex 85x70 92-98, som har justerbara kamdrev men ingen VVT), snudd på omöjligt att lyckas på bilar med VVT.

edit: och om motorn nu "vibrerar" efter bytet, så går den inte bra. Ytterligare tecken på att kammarna inte står rätt, dock tillräckligt rätt för att inte orsaka felkoder.... än..

För att vidare utveckla betydelsen av rättställda kammar. När jag böt remmen på V70in(justerbara kamdrev, ingen VVT) första gången så visade det sig att att bägge kammarna stod en halv kugge fel vardera. Justerbara kamdrev är viktigt här, då det i praktiken innebär att man INTE kan gå efter markeringarna på dreven! Dom kan peka lite vart som helst...
Det låter inte mycket, och jag hade inga som helst problem med den innan bytet. Men efter bytet, när kammarna blev att stå 100% rätt? Jisses vilken skillnad det blev! Både på driften men framförallt på förbrukningen, den sjönk bortåt 0.05l/milen rakt av. Har helt klart sparat in dom 400kr tolkarna kostade i bränslekostnad vid det här laget :p

Varför väljer då så pass många att tattar-byta remmen? Jobb. För att montera tolkarna krävs det att man skruvar bort lite mer saker, då tolkarna oftast ska sättas på andra sidan av motorn. På V70in min får man då skruva bort fördelaren och kamaxelgivaren, plus en platta per kam. Eftersom min är turbo måste man även bort med ett tryckrör för att få plats. Det är ca 20min extra jobb.
Hej, tack för din kommentar.
Ja, det känns som att bilen rullar fint om jag ska vara ärlig, det är bara motorvibrationerna som är lite skrämmande. Funderar på att kontakta Bilia eller nån auktoriserad Volvo verkstad och be om en felsökning/undersökning på arbetet som utförts. Tänker att de kan va klokt att få en bedömning från en kunnig person innan jag skapar ett ärende.
Vill övertydliga att det är ganska minimala vibrationer, men dem finns definitivt där, speciellt när bilen står på tomgång.
Hoppas på en bra offert nu.


Sök