Lucif3r skrev:
Fel på VVT'n i samband med kamremsbyte är i 99 fall klåperi. Personen som böt remmen har inte nollat drevet/en korrekt. Det kan vara lite småbråkigt att få det rätt om man gör det för första gången, men det är inte direkt raketforskning...
Det krävs absolut att man avänder avsedda tolkar för motorn, plus att VVT'n i sig då kräver ytterligare några steg.. Att som jag kallar det tattar-byta(=inga tolkar) remmen fungerar hjälpligt på bilar utan VVT(t ex 85x70 92-98, som har justerbara kamdrev men ingen VVT), snudd på omöjligt att lyckas på bilar med VVT.
edit: och om motorn nu "vibrerar" efter bytet, så går den inte bra. Ytterligare tecken på att kammarna inte står rätt, dock tillräckligt rätt för att inte orsaka felkoder.... än..
För att vidare utveckla betydelsen av rättställda kammar. När jag böt remmen på V70in(justerbara kamdrev, ingen VVT) första gången så visade det sig att att bägge kammarna stod en halv kugge fel vardera. Justerbara kamdrev är viktigt här, då det i praktiken innebär att man INTE kan gå efter markeringarna på dreven! Dom kan peka lite vart som helst...
Det låter inte mycket, och jag hade inga som helst problem med den innan bytet. Men efter bytet, när kammarna blev att stå 100% rätt? Jisses vilken skillnad det blev! Både på driften men framförallt på förbrukningen, den sjönk bortåt 0.05l/milen rakt av. Har helt klart sparat in dom 400kr tolkarna kostade i bränslekostnad vid det här laget :p
Varför väljer då så pass många att tattar-byta remmen? Jobb. För att montera tolkarna krävs det att man skruvar bort lite mer saker, då tolkarna oftast ska sättas på andra sidan av motorn. På V70in min får man då skruva bort fördelaren och kamaxelgivaren, plus en platta per kam. Eftersom min är turbo måste man även bort med ett tryckrör för att få plats. Det är ca 20min extra jobb.