3121
Sök

Zenith förgasare b18

4 Inlägg
14 juli
Trådstartare
#1
Har bytt grenrör och insug då det förra sprack. Har även tagit isär förgasaren i samband med detta och rengjort den.

Nu när allt har monterats tillbaka saknar bilen tomgång. Den har tomgång med lite choke men trycker man in den helt dör motorn.

Med choken intryckt går det att vrida igång motorn utan att behöva trycka på gasen, men motorn dör efter 2-3 sekunder.

Vad kan vara felet?

3 194 Inlägg
15 juli
#2
Snackar vi Zenith Stromberg med horisontellt flöde?
Eller en av Zenith fallförgasarna?

Om stromberg:
Tomgången på dom justeras medelst gasreglaget. Hur långt tillbaka den ska gå.  Thats it! En stoppskruv.

Chokens reglage påverkar också gasreglaget om du tittar.  Bara för att höja tomgång när man drar ut choken.

Hur mår förgasarmembranet?
Är det nog med ATF olja till dämpkolven?
Tidiga Stromberg hade munstycket i flottörhuset, och justerbart utifrån, så att säga. Grundinställdes den, eller bara "lika många varv ut som innan"?
Nu är det ju inte nödvändigtvis orginalförgasaren...

Falförgasarna vill jag minnas att man justerar på samma sätt.
Men dom satt väl bara på B4B och B16, MEEEN, jag kan absolut ha fel.
Dom har inget membran.

Även SU förgasaren hade samma tomgångsjustering, om jag minns rätt.
Hade dämpkolv, men minns inget membran.

Det är ingen vakuumläcka någonstans?
Oavsett förgasarmodell.
Senast redigerat av Mossan1 (15 juli )


Sök