1261
Sök

Backade på högtrycksrör i tvätthall - behöver råd

17 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#1
Hej alla,

Jag var nyligen i en tvätthall och råkade backa in i ett högtrycksrör som var monterat på marken. Det var ett aluminiumrör med en spiralform som gjorde att det böjde sig till marken och sedan återgick till sin normala position utan att gå sönder.

Efter incidenten har jag inspekterat min bil noggrant och inte sett några synliga skador. Jag har även kört runt och testat styrningen och bromsarna, allt verkar fungera som vanligt.

Viktigt att nämna är att röret endast rörde delen under förarsidan, nära det högra framdäcket.

Imorgon planerar jag att göra en resa som tar ungefär 1 timme och 30 minuter. Är det säkert att åka iväg? Är det något speciellt jag borde tänka på eller dubbelkolla innan jag ger mig iväg?

Tacksam för alla råd och tips!

5 993 Inlägg
17 juli
#2
??? Högtrycksrör!??? Har du tittat under bilen? Påminner om Titanic som gick på ett isberg...


17 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#3
Ja, röret som är flexibelt och spiralförstärkt kanske kallas högtrycksrörhållare? ?
Jag har kollat under bilen så gott jag kunde och ser ingen skillnad mellan de två sidorna. Höger och vänster sida ser likadana ut.

6 012 Inlägg
17 juli
#4
Det är nog ingen fara, bilar är gjorda för att tåla en del stryk. Har du inte märkt något fel på bilen har det säkert inte blivit något heller.

17 Inlägg
17 juli
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Det är nog ingen fara, bilar är gjorda för att tåla en del stryk. Har du inte märkt något fel på bilen har det säkert inte blivit något heller.
Okej, tack!

3 111 Inlägg
18 juli
#6
Om man kört på något och det inte är någon synbar skada är inget fel på bilen. 

Innan något går sönder så man inte kan/bör köra den syns estetiska spår.

En reva i ett däck då möjligen.
Men skulle också synas om man kollar noga.

17 Inlägg
18 juli
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Om man kört på något och det inte är någon synbar skada är inget fel på bilen. 

Innan något går sönder så man inte kan/bör köra den syns estetiska spår.

En reva i ett däck då möjligen.
Men skulle också synas om man kollar noga.
Okej, tack,ska kolla en gång till.

433 Inlägg
18 juli
#8
mer interesant,  va sa han som äger tvätthallen när du berättade att du hade kört över ett rör i hans tvätthall

17 Inlägg
18 juli
Trådstartare
#9
doktorduett skrev:
mer interesant,  va sa han som äger tvätthallen när du berättade att du hade kört över ett rör i hans tvätthall
Ingen skada har skett.

7 348 Inlägg
19 juli
#10
Gabriell skrev:
Viktigt att nämna är att röret endast rörde delen under förarsidan, nära det högra framdäcket.
Är bilen högerstyrd?

17 Inlägg
20 juli
Trådstartare
#11
torsen skrev:
Gabriell skrev:
Viktigt att nämna är att röret endast rörde delen under förarsidan, nära det högra framdäcket.
Är bilen högerstyrd?
Jag skrev fel smile Vänster såklart

433 Inlägg
28 juli
#12
Gabriell skrev:
doktorduett skrev:
mer interesant,  va sa han som äger tvätthallen när du berättade att du hade kört över ett rör i hans tvätthall
Ingen skada har skett.
hur vet du det, du vet ju inte ens om det hänt något med bilen. kanske röret har fått ett knäck som springer läck efter en tid.
du borde ha berättar för ägaren av tvätten

17 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#13
doktorduett skrev:
Gabriell skrev:
doktorduett skrev:
mer interesant,  va sa han som äger tvätthallen när du berättade att du hade kört över ett rör i hans tvätthall
Ingen skada har skett.
hur vet du det, du vet ju inte ens om det hänt något med bilen. kanske röret har fått ett knäck som springer läck efter en tid.
du borde ha berättar för ägaren av tvätten
Det är inte relevant vad jag har gjort eller inte gjort. Min fråga gällde min bil, och det är det jag vill fokusera på, inte vad jag borde ha gjort.

116 Inlägg
16 augusti
#14
Det är nästan garanterat ingen fara. Mer än så ska hända innan bilen blir oduglig.


Sök