Hej,
Jag har en Audi Q5 -2012 som har gått 22500 mil.
På senare tid har jag fått felmeddelande om växellådan: "Gearbox malfunction: No reverse gear (You may continue driving)". Då går lådan in i Limp Mode och växlar konstigt. Startar jag om bilen så försvinner meddelandet och lådan växlar normalt, tills det händer igen.
Nu har jag haft inne bilen på felsökning på en Audi-verkstad som jag litar på och som har varit bra i alla år. Protokollet inleds med dessa rader:
"Mekaniskt fel i växellåda, går ej att reparera. Ny växellåda behövs. Kostnad 149000+arbete(!)" Jippie!
De kan även montera en begagnad låda. Jag hittar två på skrotarna, båda kostar 40' och jobbet ungefär samma. Så billigaste alternativet 80-90k, och då vet man ju inte hur den begagnade lådan mår.
Båda alternativen blir ju ganska orimliga. Bilen verkar vara värd ca 130-150' om man kollar annonssidorna.
Så.... Vad gör folk som hamnar i detta läge? Skrotar bilen? Ger bort den? Kör tills det rasar helt?
Andra tips? Finns det verkstäder i Västsverige som kan laga och inte bara byta en sån här låda?
Senast redigerat av krep42 (24 augusti )