2157
Sök

Volvo 740 1990 med dålig tomgång *ibland*

1 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#1
Senaste månaderna så har jag upplevt att min tomgång på bilen har varit alldeles för lågt, runt ~300-400 varv jämtemot ~800 varv som normalt. Försöker jag köra så går det tugnt och lite hackigt, motorn låter lite konstigt och växelspaken skakar (med så låga varv är det väl inte så konstigt dock). Även svårt att komma iväg utan att ge den mycket mer gas än vanligt.

Men detta är endast typ 1 gång utav 10 som jag har startat bilen. Annars startar den och går helt klockrent. Jag öppnade luckan för blink-koderna och fick fram 2-3-2 vilket betyder "Fuel Trim (lambda control) too lean or too rich at idle". Vilket inte säger mig mycket. Enligt min kompis som är mekaniker och kunnig med gamla Volvos så är lambda-sensorn typ det sista som går sönder på bilen, men vet inte.

Startar jag om bilen när den går dåligt, och startar direkt igen så går den lika dåligt. Väntar jag 5-10 minuter så startar den och går helt normalt igen.

Helt osäker på vad det kan vara. Vill ju inte byta ut delar i onödan. Luftfilter och olja, osv är nyligen bytt (efter jag fick problemen, men det hjälpte inte).


Sök