1849
Sök

Ford Fiesta ST Grinding/skrapande ljud från framhjul vid gas

116 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Fiesta ST från 2016. Sedan ett tag tillbaka har jag börjat märka ett skrapandes/grinding ljud från typ vänster framhjul vid acceleration. Detta hörs rätt lågt men tillräckligt högt för att det stör mig.

Det låter vid låga hastigheter, typ när jag kör 20 till 40 km/h i andra växeln. Eller 30-50 i tredje växeln. Eller bara när jag rullar ifrån i ettan.

Om ljudet försvinner eller om det överröstas av motorljud etc vid högre hastigheter är oklart.

Varvar jag motorn på tomgång hör jag inget missljud. Rullar den utan gas finns det inga missljud.

Vad kan tänkas vara fel? Och okej att fortsätta köra? Det har låtit såhär i många, många mil nu.

6 015 Inlägg
31 juli
#2
Ändrar det sig om du svänger lätt åt höger eller vänster och accelererar? Det kan vara antingen hjullager eller drivknut som börjar bli lite sliten

116 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Ändrar det sig om du svänger lätt åt höger eller vänster och accelererar? Det kan vara antingen hjullager eller drivknut som börjar bli lite sliten
Ingen skillnad om jag svänger. Var ute och körde nyss, det är vid 1.2k rpm till typ 2.5 som det hörs.


Sök