Var ute på en liten utflykt häromdagen och såg en skylt som gjorde mig nyfiken och kör in på en grusväg. Vägen går igenom en gårdsplan och fortsätter sedan in i skogen. Jag åker tills den tar slut, vänder och kör tillbaka och blir då stoppad av en gubbe som är skitsur över att jag är på "hans mark". När jag sedan kommer ut till vägen igen har han stängt och låst sin vägbom! Ögonmåttar lite och jag kan, med min ganska låga bil, lyckligtvis köra
under bommen (fick skruva av antennen för att komma igenom)!
Fanns inga skyltar om privat väg, motorfordonstrafik förbjuden osv (skylten som väckte mitt intresse var att det gick en gång/cykel/ridväg till en plats jag var intresserad av via den här vägen - och det var den enda skylten som satt vid infarten). Ev var det ett boningshus vid gårdsplanen jag körde igenom men byggnaderna närmast vägen var ekonomibyggnader. Vägen var ganska dålig så jag körde bara på ettan och tvåan och tog det lugnt.
Med tanke på att
privata bryggor omfattas av allemansrätten, så länge de inte ligger inom hemfridszonen, känns det ju spontant som att det även borde gälla privata vägar (om nu den här vägen alls var privat - bortsett från ev precis vid gårdsplanen var det inget som gav intryck av att så skulle vara fallet, det såg snarare ut som en väg som anlagts för att göra grundarbete för att bygga nytt bostadsområde eller så) mitt i skogen.
Hela "svängen" tog mindre än 10 minuter.
Efter att jag kört ut under bommen gick jag tillbaka och ifrågasatte hans beteende. Han blev märkbart missnöjd/besviken över att jag "kommit undan" - han ville ha en ursäkt för att jag kört in på den här vägen.
Vad har egentligen en vägbom, utan någon som helst skyltning, för juridisk status? Omfattas (skogs)vägar av allemansrätten eller liknande? Dvs får man köra på dem så länge man visar hänsyn osv? Får man uppsåtligen försöka låsa in någon på det här sättet som han gjorde?