2516
Sök

Toyota Auris hybrid 2016. Anliggande bakbroms, problem med bromskolv

4 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#1
Hej,

Märkte för ett tag sedan att höger bakbroms blir lätt varm efter körning, inget alarmerande men har idag skruvat isär allt och smörja upp glidpinnar och rengjorde glidytorna på beläggen och smörjde upp. Tänkte motionera kolven några gånger fram och tillbaka, det är kolv som man skruvar in.  Det gick ganska lätt att skruva in kolven, men när jag skulle trycka ut kolven genom att trycka på bromspedalen rör den sig ingenting. Skruvade istället kolven ut och in 5 gånger ungefär. Händer fortfarande ingenting när jag trycker på pedalen.
Skruvade ihop allt och bromsen fungerar. Fortfarande lite anliggande men bättre än innan.
För info smörjde jag upp vänster bakbroms i samma veva, där funka det att trycka ut kolven med bromspedalen.
Vad kan anledningen vara att jag inte kunde trycka ut kolven med pedalen? Behöver jag ett nytt bromsok eller kan det vara något annat fel?

Mvh
Adam

270 Inlägg
10 augusti
#2
Går armen till handbromsen tillbaka helt till stoppklacken?
Jag har bytt massvis av aurisok pga att den mekanismen kärvar.


Diagnostekniker
2 587 Inlägg
10 augusti
#3
Rör sig kolven om du manövrerar hävarmen till p-bromsen?
Du får nog byta det oket.

Up the RA

4 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#4
Armen går tillbaka helt till klacken. Kolven rör sig när jag manövrerar hävarmen till handbromsen.
Handbromsen fungerar bra.
Kan det vara bromsslangen som är dålig eller är det troligast oket som behöver bytas?


Sök