2726
Sök

Trögstartad

4 109 Inlägg
19 augusti
#41
Om startmotorn går normalt, varför kopplar du då startkablar?

Låter som ett väldigt konstigt fel du har. Att koppla startkablar när startmotorn går normalt borde inte hjälpa någonting.

Jag har tyvärr ingen aning om vad felet kan vara ifrån beskrivningen du gett, enklast är nog att ta den till en verkstad och felsöka.


342 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#42
zemet skrev:
Om startmotorn går normalt, varför kopplar du då startkablar?

Låter som ett väldigt konstigt fel du har. Att koppla startkablar när startmotorn går normalt borde inte hjälpa någonting.

Jag har tyvärr ingen aning om vad felet kan vara ifrån beskrivningen du gett, enklast är nog att ta den till en verkstad och felsöka.
Jag gjorde det för att testa.. Och det har funkat. Eller så är det att jag tagit ut nyckeln och bilen fått några minuter innan jag provat igen. Men den startar när jag gör så

Gör den personlig

3 122 Inlägg
19 augusti
#43
FadiStilarn skrev:
. Men den startar när jag gör så
Öhh, ok?  Så tolkade inte jag det.
Varje gång också?
Och naturlig följdfråga i så fall:
Om du nu går ut och sätter startkablar direkt utan ett startförsök innan, startar den snällt då?  Och FORTSÄTTER att gå?

För om den gör det, är nästa försök att sätta startkabel mellan batteriminus och motorn/växellådan och se om den går då.
Så det inte är bryten/dålig jord till motorn som ev skapar strömmar när startmotorn går som stör ut någonting.

Nedan är långsökt = Ja, men det hände faktiskt en bekants Volvo. Den startade inte efter ett kopplingsbyte. (Han gjorde det själv)
Startade endast med startkablar anslutna utan märkbar anledning.
(Minus sattes i motorn)
Vi läste då på "Jagrullar" forumet (Volvoforum) om en med liknande fel efter just kopplingsbyte.

Vid mätning mellan batteriminus och VÄXELÅDAN var det nästan 5v när startmotorn gick. Så stor potensialskillnad ska det inte vara. I motorn var det nära 0v hela tiden mätt på samma sätt. Vi satte en startkablel till växellådan tillfälligt och den gick genast.
Han putsade på båda sidor bakom en skruv som höll startmotorn (som även håller samman motor/låda) och den gick fint igen.

Startmotorn lät inte särskilt konstigt alls, så vi fattade ingenting.
Troligen strömmar som störde vevaxelsensorn pga dålig kontakt till motorn, var teorin bakom fallet på forumet.  Kanske...


Troligare är ju naturligtvis annat fel i detta fallet men startkabeltest är enkelt och gratis.Men dåliga odds.
Senast redigerat av Mossan1 (19 augusti )

Forummoderator
17 885 Inlägg
19 augusti
#44
Om nu Fadi gillar att byta bilar hejt vilt så är en riktigt felkodläsare att rekommendera. Själv kör jag Maxisys. Den jäveln tar allt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0d1aff6e76c9d00f485794e9511ee978.jpg
Senast redigerat av Hybrid_ (19 augusti )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

842 Inlägg
19 augusti
#45
Hybrid_ skrev:
Om nu Fadi gillar att byta bilar hejt vilt så är en riktigt felkodläsare att rekommendera. Själv kör jag Maxisys. Den jäveln tar allt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0d1aff6e76c9d00f485794e9511ee978.jpg
Den är mycket bra
och eftersom hen oftast tjänar på sina bil byten är det inte några problem att köpa en sådan ur ekonomiskt syn sätt

342 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#46
Mossan1 skrev:
FadiStilarn skrev:
. Men den startar när jag gör så
Öhh, ok?  Så tolkade inte jag det.
Varje gång också?
Och naturlig följdfråga i så fall:
Om du nu går ut och sätter startkablar direkt utan ett startförsök innan, startar den snällt då?  Och FORTSÄTTER att gå?

För om den gör det, är nästa försök att sätta startkabel mellan batteriminus och motorn/växellådan och se om den går då.
Så det inte är bryten/dålig jord till motorn som ev skapar strömmar när startmotorn går som stör ut någonting.

Nedan är långsökt = Ja, men det hände faktiskt en bekants Volvo. Den startade inte efter ett kopplingsbyte. (Han gjorde det själv)
Startade endast med startkablar anslutna utan märkbar anledning.
(Minus sattes i motorn)
Vi läste då på "Jagrullar" forumet (Volvoforum) om en med liknande fel efter just kopplingsbyte.

Vid mätning mellan batteriminus och VÄXELÅDAN var det nästan 5v när startmotorn gick. Så stor potensialskillnad ska det inte vara. I motorn var det nära 0v hela tiden mätt på samma sätt. Vi satte en startkablel till växellådan tillfälligt och den gick genast.
Han putsade på båda sidor bakom en skruv som höll startmotorn (som även håller samman motor/låda) och den gick fint igen.

Startmotorn lät inte särskilt konstigt alls, så vi fattade ingenting.
Troligen strömmar som störde vevaxelsensorn pga dålig kontakt till motorn, var teorin bakom fallet på forumet.  Kanske...


Troligare är ju naturligtvis annat fel i detta fallet men startkabeltest är enkelt och gratis.Men dåliga odds.
Ja, med Startkablar startar den alltid efter några minuter.
Jag ska kika på ditt alternativ för felsökning när jag får möjlighet. 
Tack!

Gör den personlig

2 337 Inlägg
19 augusti
#47
zemet skrev:
Om startmotorn går normalt, varför kopplar du då startkablar?
Det finns faktiskt scenarion där det finns tillräckligt med ström för att startmotorn ska upplevas normal, men inte tillräckligt för att styrboxarna ska starta. I ett sånt fall kan du veva på starten tills f-n avlöser dig, bilen kommer inte starta ändå fören den får mer kräm i sig.

Ju nyare bil, desto större risk att det kan hända. Styrboxar kan vara riktigt kinkiga med spänning....

... Men det är ju något man får svar på direkt med vilken multimeter som helst...


342 Inlägg
2 september
Trådstartare
#48
Muskelbil skrev:
Trasig nyckel
Glapp i nyckel eller tändningslås
Bytt nycklar. Samma problem.
Bilen startar, dör efter 2 sekunder. Sen behöver jag vänta 5-10 min. Sen startar den.
Misstänker antennring eller tändningslås. 
Någon idé?

Gör den personlig

342 Inlägg
2 september
Trådstartare
#49
Finns nån chans att det kan vara bränslepumpsreläet?

Det som ställer till felsökning lite är att bilen faktiskt startar 10 min efter att den dött. Och därefter startar den helt normalt tills dess att jag låter den stå orörd i 1-2 dagar. Då kommer problemet tillbaka. Men om jag åker på morgonen och sedan på eftermiddagen så startar den som vanligt på eftermiddagen.

Gör den personlig

6 616 Inlägg
2 september
#50
Om du får för högt bränsletryck så startar bilen och stannar direkt efter

De/Dem

342 Inlägg
2 september
Trådstartare
#51
xXSammy skrev:
Om du får för högt bränsletryck så startar bilen och stannar direkt efter
Vad kan vara orsaken till för högt bränsletryck?

Gör den personlig

6 616 Inlägg
2 september
#52
Täppta spridare, defekt bränsletrycksgivare, högtryckspump eller motorstyrdon

De/Dem

Forummoderator
17 885 Inlägg
2 september
#53
Sälj skiten som den är. Sluta handla med defekta bilar och köp en riktig bil.
Problemet löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

342 Inlägg
3 september
Trådstartare
#54
Hybrid_ skrev:
Sälj skiten som den är. Sluta handla med defekta bilar och köp en riktig bil.
Problemet löst.
Du låter som min fru... man får vara ha saker som är felfria.
I min värld lagar man det som är trasigt. Jag gillar att fixa och laga saker. Man blir lite stolt när det är gjort. Det kanske du inte vet något om... varför du hakat upp dig på vad jag köper är dock lite intressant. 
Köpte bilen för 46k. Fixat en del på den och lagt totalt 2500kr. Nu är den värt cirka 70-80k om man jämför med blocket.

Om du är intresserad så tror jag för övrigt att jag hittat problemet. Kostar 300kr att laga.
Skulle jag vara fel ute så kanske jag ställer fler frågor här.. stör det dig så behöver du inte besöka tråden.

Gör den personlig

2 292 Inlägg
3 september
#55
Återkom gärna om det visar sig att det du hittat löst problemet! Är alltid guld värt när man söker på forum om ett problem och tråden innehåller lösningen på problemet som tas upp. smile


Diagnostekniker
2 598 Inlägg
3 september
#56
Låter som att du får börja att betala ut arvode till de som hjälpt dig med dina bilar över åren. big_smile

Up the RA

342 Inlägg
Igår 18:01
Trådstartare
#57
Nu tillbaka från semestern.
Felet jag misstänkte var fel.
Jag har nu upptäckt att om jag manuellt trycker på bränslepumpen några ggr innan så startar bilen helt felfritt varje gång.
Därav tänker jag att xxsammy är inne på rätt spår.
Finns någon som haft liknande fel kanske, och vet vad det kan vara?

Gör den personlig


Sök