Har mig en S60 med en TD04l-14T turbo på. Brorsan bytte nyss turbo på hans S60 då förra aldrig stängde wastegaten helt och jäklar vilket skillnad det blev på bilen. Problemet är att jag direkt märkte hur snabb hans turbo var på att få upp laddtrycket igen mellan växlarna, kanske en halv sekund om äns det efter han kopplat och börjat gasa igen så laddade den fullt ös. Min har det betydligt svårare att bygga tryck efter man bytt växel på E4an och kräver typ 2-3 sek mer än hans innan den kommer upp i rätt tryck. Förutom det så fungerar min turbo precis som den ska, laddar som mest 0.9 med steg 1.
Börjar misstänka att typ fjädern i laddklockan är slapp så det tar lite extra tid innan den stänger wastegaten och kan forstätta ladda på(?). Kan man eventuellt köpa enbart en ny fjäder eller är det bäst att byta hela klockan? Har en extra B5254T2 motor ståendes men vet inte om jag vill gå över till en laddklocka om gått 32k mil.. Min har precis lämnat 30k mil.
Kör med en starkare eftermarknads magnetventil så tror inte det är den.