2307
Sök

Hjälp ang lättat enkelmasse svänghjul

2 Inlägg
20 augusti
Trådstartare
#1
Tjena! Har lite frågor angående svänghjul och tryckplattor.
Har en 1997 945 med m90, ombyggd maskin osv.
Har en "hårdare tryckplatta" på min bil, som varken jag eller tidigare ägare vet vilken det är. Har även 6 puckad sinter från kl racing.
Sitter original dubbelmasse svänghjul som tyvärr börjat sjunga på sista versen.
Har då fråga om det går att plocka ner lådan och hitta nån slags artikelnummer på tryckplattan så jag vet vilket svänghjul jag ska köpa och om triggerkrans är något som behövs? Har ganska dålig koll på svänghjul så alla svar uppskattas smile

https://www.speeding.nu/p/drivlina/kopp … krans.html
Detta är då svänghjulet jag har hittat som jag "tror" hade passat. Men det är ju svårt att veta utan att veta vilken tryckplatta som sitter...


550 Inlägg
20 augusti
#2
Borde sitta en Sachs 712 platta och då ska Sachs nummer stå på tryckplattan. Sista siffrorna på artikelnumret slutar på 712 då. Men många sätter dit Klracings kopia istället och då blir det nog svårare att se några siffror. Det är vanligaste tryckplattorna man använder med dubbelmassesvänghjul. Klracing har ett ersättningssvänghjul för dubbelmasse men som är stumt.

Du behöver triggerkrans för annars vet inte styrsystemet lh 2.4 vart motorn befinner sig. Svänghjulsgivaren som sitter under fördelaren mellan block och växellåda mäter på kransen. Därför är det väldigt viktigt att när man tar bort det gamla svänghjulet så måste man sätta dit det nya precis som det gamla satt. Annars kommer inte motorn starta sen eller så kommer den starta och gå dåligt. Beroende på hur mkt fel man sätter svänghjulet.

Ett till problem du säkert kommer råka ut för är att det nya svänghjulet bygger mkt mindre än ett dubbelmassesvänghjul och då måste du lägga brickor bakom kulan till kopplingsarmen för att kompensera annars kommer du få problem att koppla ur. Ev förlänga pinnen till slavcylindern också.

Du kommer få väldigt aggressiv koppling också om du åker allt ofjädrat. Då lameller till dubbelmassesvänghjul brukar vara ofjädrade. Jag hade iaf kört fjädrad lamell ihop med ett stumt svänghjul.


2 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#3
Okej, tusen tack! Går det att mäta på något sätt hur långt man måste chimsa eller förlänga pinnen med? Satt nämligen en förlängning på pinnen när jag köpte bilen som jag sen plocka bort efter att slavcylinderns oring sprängdes en gång.
Är detta ersättningshjulet du nämnde bolt-on? Och antar att det håller bättre eftersom den är stum.



Sök