2683
Sök

Centrallås förardörr

7 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#1
Har en Seat där förardörren inte öppnas via fjärren, alla andra dörrar och bagageluckan funkar.
Däremot när man låser med fjärren så låses förardörren..
Någon idé om problemet?
Kan tillägga, när man börja köra så låses alla dörrar automatiskt och man hör något som "håller på"/klickande" i förardörren ibland

7 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#2
Ingen?

3 120 Inlägg
23 augusti
#3
Så du får låsa upp med nyckeln då?
Fungerar det, eller får du klättra från passagerarsätet?

För det låter onekligen som centrallåsmotorn i dörrlåset inte är med, men man hade velat kolla.över alla stag osv. Särskilt om det inte funkar med nyckeln.
Funkar nyckeln är det nog ett begagnat dörrlås inkl låsmotor som gäller.
Men jag skulle kolla låset innan jag skaffar nått, så det inte är ett simpelt fel i låset.
Senast redigerat av Mossan1 (23 augusti )

279 Inlägg
23 augusti
#4
Ser det ut som i min bil, vilket jag tror är standard för de flesta bilar så behövs inget nytt lås. Bara motorn räcker, den sitter med en länkarm till låset som kan plockas av. Men det kan också vara dåliga kablar, ärgning t.ex. Har detta fräscht i minne då jag installerat fjärrlås i en bil med centrallås.

Professionell nybilshatare

5 656 Inlägg
23 augusti
#5
I 99 av 100 fall är det dörrlåset/låskistan som är problemet med din symptombeskrivning.
Hela centrallåsmekanismen är inbyggd i låskistan.

Men kolla kablaget som går genom gummidamasken mellan dörr och A-stolpe först.
Är kablaget skadat så börjar du med att åtgärda det först.


7 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Så du får låsa upp med nyckeln då?
Fungerar det, eller får du klättra från passagerarsätet?

För det låter onekligen som centrallåsmotorn i dörrlåset inte är med, men man hade velat kolla.över alla stag osv. Särskilt om det inte funkar med nyckeln.
Funkar nyckeln är det nog ett begagnat dörrlås inkl låsmotor som gäller.
Men jag skulle kolla låset innan jag skaffar nått, så det inte är ett simpelt fel i låset.
Ja, det funkar att låsa upp med nyckel men det funkar att låsa med centrallåset på fjärren

7 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#7
simlar skrev:
I 99 av 100 fall är det dörrlåset/låskistan som är problemet med din symptombeskrivning.
Hela centrallåsmekanismen är inbyggd i låskistan.

Men kolla kablaget som går genom gummidamasken mellan dörr och A-stolpe först.
Är kablaget skadat så börjar du med att åtgärda det först.
Ok, undra varför det går att låsa med knappen på fjärren men inte låsa upp ? är det olika kablar?
Även förardörrens fönster funkar inte (alla andra funkar) och det är inte motorn och inte knappsatsen så kabel kanske där också?

279 Inlägg
23 augusti
#8
Om det funkar med nyckel så säger mig att låscylindern är okej, felet är elektriskt. T.ex. ärgade kablar eller kontakter. Alternativt fel i centrallåsmodulen, kallödningar eller relän som börjar ge upp.

Professionell nybilshatare

5 656 Inlägg
23 augusti
#9
Seat08 skrev:
simlar skrev:
I 99 av 100 fall är det dörrlåset/låskistan som är problemet med din symptombeskrivning.
Hela centrallåsmekanismen är inbyggd i låskistan.

Men kolla kablaget som går genom gummidamasken mellan dörr och A-stolpe först.
Är kablaget skadat så börjar du med att åtgärda det först.
Ok, undra varför det går att låsa med knappen på fjärren men inte låsa upp ? är det olika kablar?
Även förardörrens fönster funkar inte (alla andra funkar) och det är inte motorn och inte knappsatsen så kabel kanske där också?
Tyder då mer på kabelbrott när fönsterhissen är död också


279 Inlägg
23 augusti
#10
Kan vara de går alla via en koppling som är sönderärgad eller bara lös

Professionell nybilshatare

469 Inlägg
23 augusti
#11
Är det avbrott i någon ledning så är det i kabelstammen som nämnt. Klassiskt fel i VAG bilar. Jag har både lött separata ledningar som gått av och även bytt en hel kabelstam i en audi a3. Lite pyssel men görbart

7 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#12
simlar skrev:
I 99 av 100 fall är det dörrlåset/låskistan som är problemet med din symptombeskrivning.
Hela centrallåsmekanismen är inbyggd i låskistan.

Men kolla kablaget som går genom gummidamasken mellan dörr och A-stolpe först.
Är kablaget skadat så börjar du med att åtgärda det först.
Ok, undra varför det går att låsa med knappen på fjärren men inte låsa upp ? är det olika kablar?
Även förardörrens fönster funkar inte (alla andra funkar) och det är inte motorn och inte knappsatsen så kabel kanske där också?

simlar skrev:
Seat08 skrev:
simlar skrev:
I 99 av 100 fall är det dörrlåset/låskistan som är problemet med din symptombeskrivning.
Hela centrallåsmekanismen är inbyggd i låskistan.

Men kolla kablaget som går genom gummidamasken mellan dörr och A-stolpe först.
Är kablaget skadat så börjar du med att åtgärda det först.
Ok, undra varför det går att låsa med knappen på fjärren men inte låsa upp ? är det olika kablar?
Även förardörrens fönster funkar inte (alla andra funkar) och det är inte motorn och inte knappsatsen så kabel kanske där också?
Tyder då mer på kabelbrott när fönsterhissen är död också
Men hur tusan kommer det sig att det går att låsa, är det olika kablar för att låsa upp och för att låsa?

7 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#13
Ska börja med att få hjälp med att kolla kablage men har någon en idé/förklaring på hur det kommer sig att det går att låsa dörren med fjärrkontrollen? ?

3 120 Inlägg
25 augusti
#14
Visst kan det vara en kabel för lås och en för lås upp, även om jag skulle antagit att det är två kablar från centrallåsenheten till varje låsmotor som skiftar polaritet för lås och lås upp. Dvs brott i en funkar inget.
Men inte alls säkert.

Går låset i dörren något ljud om du lyssnar NOGA invid dörren när den ska låsa upp?  Om den "vill" men är blockerad.
Senast redigerat av Mossan1 (25 augusti )

7 Inlägg
26 augusti
Trådstartare
#15
Mossan1 skrev:
Visst kan det vara en kabel för lås och en för lås upp, även om jag skulle antagit att det är två kablar från centrallåsenheten till varje låsmotor som skiftar polaritet för lås och lås upp. Dvs brott i en funkar inget.
Men inte alls säkert.

Går låset i dörren något ljud om du lyssnar NOGA invid dörren när den ska låsa upp?  Om den "vill" men är blockerad.
Nej,låter ingenting när jag försöker låsa upp, bara när man kör då låsen ska låsa så låter det från låset från förarsidan att "den jobbar".
Låter ingenting heller när det funkar att låsa via fjärren

279 Inlägg
27 augusti
#16
Jaaa alltså fjärren funkar i en riktning och enligt mig är det sannolikt att det bara är två trådar som polvänds som styr motorn. Stämmer det antagandet börjar jag tro det är kontrollenheten som är problemet.

Hittar du rätt kablar kan du testa om motorn funkar med ett 9V batteri.

Professionell nybilshatare


Sök