3265
Sök

Kommer elbilens intåg att ta död på bilhobbyn?

Muskelbil
7 oktober
#21
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:

Deras visioner är ju omöjliga att genomföra för dom lever ju inte i verkligheten. Hur tror du att människor som idag kör bilar i hundratusenkronorsklassen ska ha råd att köpa en elbil för 400, 500 eller 600-tusen kronor. Det går bara inte.

/Benny

/Benny

Varför ska dom köpa en elbil för så mycket som 400000kr eller mer
Ett förslag är leasingstöd för dom som bor på landet
Bor man på landet bor man oftast i hus
Bor man i hus kan man ladda hemma billigt

Körsträcka mellan 2022 07 20 och 2023 09 29 (14 månader, enligt besiktningsprotokoll) så körde jag 482 mil. Det är svårt att motivera mig att köpa eller leasa en dyr elbil, eller vad tror du?

/Benny

Då kan du söka bidrag att bygga om bilen för att köra på fossil fritt bränsle istället

En Nissan Leaf kostar från 3295kr att leasa med vinter hjul försäkring service med fast ränta
Får du 2500kr i månaden i leasingstöd blir det 795kr för dig i leasing kostnad
Du kör 40mil i månaden
Din volvo kombi drar cirka en liter 17kr
Du tankar för cirka 700kr i månaden plus vinterhjul och försäkring reparationer och service
Det blir billigare för dig som kör så lite att leasa en el bil än att köra volvo kombi.

https://www.okq8.se/medlem/medlemsbil/

4 146 Inlägg
7 oktober
#22
https://www.mp.se/politik/bilar-och-bransle/

Miljöpartiet vill
Göra det lättare att leva utan bil.

Fungerar säkert i staden, det fungerar inte på landsbygden.

Att alla barn ska få växa upp med ren luft, även i våra städer.
Så man skall förbjuda trafik i städerna eller vad är lösningen?

Investera i laddstationer i hela landet ? vägfordon ska kunna köra på el i hela Sverige.
Vem skall investera i detta? Jag misstänker att detta kommer bli ännu ett stort grönt fiasko om man försöker göra detta med statliga pengar.

Införa ett leasingstöd för elbilar riktat mot landsbygdsbilister upp till medianlönen.
Varför skall skattebetalare subventionera leasing för glesbygdsbor?
Låter ju fint och solidariskt tills man inser att det bara kommer leda till massa fusk och höjda leasingavgifter.

Införa en skrotningspremie för att göra gamla bilar klimatsmarta.
Detta slår mest mot dom som har det allra tuffast ekonomiskt i samhället. Sätter man en skrotpremie på 10K så kommer ju alla gamla billiga bilar bli 10K dyrare.

Skärpa bonus-malus så fler har råd med elbil.
Elbilar betalar 360 kr om året i skatt, hur mycket billigare kan det bli med bonus? Det blir bara dyrare för alla som behöver en större bil av olika anledningar.
Direkt skadligt för svensk ekonomi att ha skatt på 20K/år för hantverksbilar tex.

Utöka klimatpremierna så fler företag har råd med utsläppsfria fordon och arbetsmaskiner.
Det behövs inga premier när tekniken är mogen. Detta är rent slöseri med skattepengar som kan användas betydligt mer effektivt.
Vill man ha en extra polis i tjänst eller skall man subventionera en eldriven grävmaskin för NCC istället?

Inför konverteringspremie så fler gamla bilar kan köras med el och biogas.
Ett batteri av vettig storlek kostar 200K, sen skall man göra om resten av drivlinan mm.
Skall man konvertera en gammal V70 eller liknande för 3-400K? Detta är ju helt orimligt.
Dessutom lär det vara en jävla massa byråkrati och säkerhetsinspektioner mm om detta skall genomföras.

Sänk momsen på bilpooler så fler kan dela bil.
Sänkt moms på bilpool lär ju knappast hjälpa glesbygden.

Inför en vägslitageavgift för tung vägtrafik.
Vi betalar ju redan en dyr vägskatt och transportavgift. Jag gissar att åkerier från utlandet inte kommer betala detta. Så vi slår mot våra egna svenska åkerier som redan kämpar till ingen miljönytta allt. Dessutom kommer detta driva inflationen då alla varor kommer öka i pris. Och det kommer inte hjälpa miljön alls...

Att sista droppen fossilt bränsle till vägtrafiken ska säljas 2030.
Enorm kapitalförstöring. Det gör ju 90% av fordonsflottan värdelös. Kan vara ett av dom mest verklighets frånvända förslagen jag någonsin hört.

Mycket av dedär har provats redan med dåliga resultat...


Muskelbil
7 oktober
#23
zemet skrev:
https://www.mp.se/politik/bilar-och-bransle/

Miljöpartiet vill
Göra det lättare att leva utan bil.

Fungerar säkert i staden, det fungerar inte på landsbygden.

Att alla barn ska få växa upp med ren luft, även i våra städer.
Så man skall förbjuda trafik i städerna eller vad är lösningen?

Investera i laddstationer i hela landet ? vägfordon ska kunna köra på el i hela Sverige.
Vem skall investera i detta? Jag misstänker att detta kommer bli ännu ett stort grönt fiasko om man försöker göra detta med statliga pengar.

Införa ett leasingstöd för elbilar riktat mot landsbygdsbilister upp till medianlönen.
Varför skall skattebetalare subventionera leasing för glesbygdsbor?
Låter ju fint och solidariskt tills man inser att det bara kommer leda till massa fusk och höjda leasingavgifter.

Införa en skrotningspremie för att göra gamla bilar klimatsmarta.
Detta slår mest mot dom som har det allra tuffast ekonomiskt i samhället. Sätter man en skrotpremie på 10K så kommer ju alla gamla billiga bilar bli 10K dyrare.

Skärpa bonus-malus så fler har råd med elbil.
Elbilar betalar 360 kr om året i skatt, hur mycket billigare kan det bli med bonus? Det blir bara dyrare för alla som behöver en större bil av olika anledningar.
Direkt skadligt för svensk ekonomi att ha skatt på 20K/år för hantverksbilar tex.

Utöka klimatpremierna så fler företag har råd med utsläppsfria fordon och arbetsmaskiner.
Det behövs inga premier när tekniken är mogen. Detta är rent slöseri med skattepengar som kan användas betydligt mer effektivt.
Vill man ha en extra polis i tjänst eller skall man subventionera en eldriven grävmaskin för NCC istället?

Inför konverteringspremie så fler gamla bilar kan köras med el och biogas.
Ett batteri av vettig storlek kostar 200K, sen skall man göra om resten av drivlinan mm.
Skall man konvertera en gammal V70 eller liknande för 3-400K? Detta är ju helt orimligt.
Dessutom lär det vara en jävla massa byråkrati och säkerhetsinspektioner mm om detta skall genomföras.

Sänk momsen på bilpooler så fler kan dela bil.
Sänkt moms på bilpool lär ju knappast hjälpa glesbygden.

Inför en vägslitageavgift för tung vägtrafik.
Vi betalar ju redan en dyr vägskatt och transportavgift. Jag gissar att åkerier från utlandet inte kommer betala detta. Så vi slår mot våra egna svenska åkerier som redan kämpar till ingen miljönytta allt. Dessutom kommer detta driva inflationen då alla varor kommer öka i pris. Och det kommer inte hjälpa miljön alls...

Att sista droppen fossilt bränsle till vägtrafiken ska säljas 2030.
Enorm kapitalförstöring. Det gör ju 90% av fordonsflottan värdelös. Kan vara ett av dom mest verklighets frånvända förslagen jag någonsin hört.

Mycket av dedär har provats redan med dåliga resultat...

MP förklarar mer längre ner på sidan hur dom tänker
Det står inget om hur viktigt det är att köra stora stenar

2 397 Inlägg
7 oktober
#24
Muskelbil skrev:
En Nissan Leaf kostar från 3295kr att leasa med vinter hjul försäkring service med fast ränta
Får du 2500kr i månaden i leasingstöd blir det 795kr för dig i leasing kostnad

Vilken deal! bara 3 gånger så dyr som min V70 inkl. allt! /s


6 631 Inlägg
7 oktober
#25
Angående MP

Fler ges möjlighet att byta till elbil

För att reparera den skada som Tidöpartiernas elektrifieringsfientliga politik orsakat krävs flera omfattande satsningar för att snabbt öka takten i elektrifieringen av fordonsflottan. Miljöpartiet föreslår sedan flera år tillbaka en differentierad klimatbilsbonus och ett inkomstprövat stöd för leasing av elbilar riktat till boende i lands- och glesbygd. Vad gäller ebilsbonusen föreslår vi ett pristak på 550 000 kronor samt olika bonusnivå beroende på bilens pris. En klimatbonusbil med inköpskostnad upp till 400 000 kronor ska ge en bonus på 50 000 kronor och en klimatbonusbil med inköpskostnad över 400 000 upp till 550 000 kronor ska ge 30 000 kronor i bonus. Det innebär att stödet mer träffsäkert når inkomstgrupper med större behov av bonus och inte går till dyra lyxbilar. För de 1,7 miljoner vuxna individer som bor i tätortsnära landsbygdskommuner, glesa landsbygdskommuner samt mycket glesa landsbygdskommuner föreslår vi en extra bonus på 10 000 kronor utöver de generella bonusnivåerna beskrivna ovan. För den som bor i någon av dessa kommuntyper och köper en elbil till ett pris under 400 000 ges en bonus på 60 000 kronor. Bonusen gäller enbart för rena elbilar. Förslaget beräknas kosta 1,4 miljarder 2025.

Utöver elbilsbonusen föreslår vi även ett inkomstprövat stöd för leasing av elbil riktat till boende i lands- och glesbygd, inspirerat av den franska leasingchecken som riktar sig till personer med lägre inkomster och som har långt till jobbet. Intresset för det franska stödet har varit stort. Vi föreslår ett stöd på upp till 2500 kronor i månaden som riktas främst till personer på landsbygd som tjänar under medianinkomsten (cirka 35 000 kronor i månaden). Både begagnade och nya elbilar som kostar under 500 000 ska vara berättigade till stöd. Krav ska ställas på klimatpåverkan under produktionen av bilen. Förslaget beräknas kosta 1,5 miljarder kronor om året.

Utöver dessa satsningar återinför vi i vår budget den elbusspremie på 300 miljoner som regeringen avvecklat. Vi reformerar även regeringens skrotningspremie så att premien höjs till 20 000 och kan erhållas av den fordonsägare som skrotar en äldre bil med fo?rbränningsmotor och ko?per eller leasar en elbil, alternativt som ersättning för köp av periodkort i kollektivtrafiken eller vid ko?p av elcykel.

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc … _hc023220/

De/Dem

2 397 Inlägg
7 oktober
#26
En klimatbonusbil med inköpskostnad upp till 400 000 kronor ska ge en bonus på 50 000 kronor

Härligt, man får bara 35st andra bilar för det priset(baserat på mitt inköpspris av V70in, vilket iofs är 12 år sedan).

350k för personer som har det tight är fortfarande en totalt overklig summa. (Det är f.ö. mer än jag köpte mitt HUS för!)

Det är ju liksom där hela deras tankesätt fallerar... 350k för dom är ju fickpengar, för en frisk arbetande svensk med god kredit är det acceptabelt, men för sjuk-/pensionärer och liknande - som dessutom måste ha bil för att öht. kunna handla mat åt sig - är det totalt omöjligt att få fram en sån summa. Ett klassiskt fall av "sparka på dom som redan ligger".


* Voff voff *
10 588 Inlägg
8 oktober
#27
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
Varför ska dom köpa en elbil för så mycket som 400000kr eller mer
Ett förslag är leasingstöd för dom som bor på landet
Bor man på landet bor man oftast i hus
Bor man i hus kan man ladda hemma billigt

Körsträcka mellan 2022 07 20 och 2023 09 29 (14 månader, enligt besiktningsprotokoll) så körde jag 482 mil. Det är svårt att motivera mig att köpa eller leasa en dyr elbil, eller vad tror du?

/Benny

Då kan du söka bidrag att bygga om bilen för att köra på fossil fritt bränsle istället

En Nissan Leaf kostar från 3295kr att leasa med vinter hjul försäkring service med fast ränta
Får du 2500kr i månaden i leasingstöd blir det 795kr för dig i leasing kostnad
Du kör 40mil i månaden
Din volvo kombi drar cirka en liter 17kr
Du tankar för cirka 700kr i månaden plus vinterhjul och försäkring reparationer och service
Det blir billigare för dig som kör så lite att leasa en el bil än att köra volvo kombi.

https://www.okq8.se/medlem/medlemsbil/

En Leaf ersätter inte riktigt en V70 så det haltar ju en del där...

Jag har en V70 diesel som rullar c:a 2500 mil per år. Husvagn (1360 kg), båttrailer (1000 kg) och ett vanligt släp (1000 kg). Två hundar, en mellanstor och en liten.

Snittar 0,65-0,75 vid vanlig körning och 1,1-1,2 med husvagnen på (c:a 7-900 mil per år).

Så med en rak jämförelse mot en elbil som fyller dessa behov så ser ekvationen inte alls lika snygg ut. Bara milen får ju leasingen att skena iväg rejält.

Och det är alltid det här alla dessa diskussioner landar i. Att det "är ju bara att..." och det är så enkelt att "bara". Fast det är det inte i slutänden. Jag har absolut ingenting emot elbilar. Tvärtom, jag skulle gärna köra el. Men elbilsfolket behöver måla med lite smalare pensel...

I vanlig ordning är det de som mest skulle behöva byta till något nyare (låginkomsttagare i glesbygd) som har svårast att byta. Elbilspremien på nya bilar och skrotningspremien är ju ett skämt! Hur många tar steget skrota den gamla -> köp en helt ny (dessutom dyr) bil?

Dessutom får bonus-malus folk att välja tre år gamla bilar istället, vilket gör att priserna stiger på beggat och folk köper äldre bilar för mer pengar över tid.
Senast redigerat av Brådhis (8 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
8 oktober
#28
Men för att svara på trådens egentliga frågeställning. Varför skulle man inte kunna ha en elbil som entusiastbil?

Det finns ju redan idag, även om det är sällsynt i Sverige tyvärr(!), folk som har även annat än jänke-V8 och Volvos/SAAB´s modellprogram som entusiastfordon.

Så likaväl som någon idag kan älska sin Renault 4 eller Nissan Sunny så kan helt säkert en Renault Zoe bli entusiastförklarad i framtiden. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
8 oktober
#29
Brådhis skrev:
Men för att svara på trådens egentliga frågeställning. Varför skulle man inte kunna ha en elbil som entusiastbil?

Det finns ju redan idag, även om det är sällsynt i Sverige tyvärr(!), folk som har även annat än jänke-V8 och Volvos/SAAB´s modellprogram som entusiastfordon.

Så likaväl som någon idag kan älska sin Renault 4 eller Nissan Sunny så kan helt säkert en Renault Zoe bli entusiastförklarad i framtiden. smile

Det har jag svårt att tänka mig för innan den blir entusiastbil så har den skrotats för ingen har råd att byta batteri på den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muskelbil
8 oktober
#30
Vettemannen skrev:
Brådhis skrev:
Men för att svara på trådens egentliga frågeställning. Varför skulle man inte kunna ha en elbil som entusiastbil?

Det finns ju redan idag, även om det är sällsynt i Sverige tyvärr(!), folk som har även annat än jänke-V8 och Volvos/SAAB´s modellprogram som entusiastfordon.

Så likaväl som någon idag kan älska sin Renault 4 eller Nissan Sunny så kan helt säkert en Renault Zoe bli entusiastförklarad i framtiden. smile

Det har jag svårt att tänka mig för innan den blir entusiastbil så har den skrotats för ingen har råd att byta batteri på den.

/Benny

Många zoe har hyrda batterier med garanterad effekt
Det kostar inget extra för zoe ägarna om batteriet går sönder

Vad kostar det att laga eller bytaett zoe batteri???
Du  vet det tydligen

Renault har gjort en undersökning av sina zoe batteri
https://elbilen.se/nyheter/99-procent-a … rtfarande/

3 173 Inlägg
8 oktober
#31
Vettemannen skrev:
Brådhis skrev:
Men för att svara på trådens egentliga frågeställning. Varför skulle man inte kunna ha en elbil som entusiastbil?

Det finns ju redan idag, även om det är sällsynt i Sverige tyvärr(!), folk som har även annat än jänke-V8 och Volvos/SAAB´s modellprogram som entusiastfordon.

Så likaväl som någon idag kan älska sin Renault 4 eller Nissan Sunny så kan helt säkert en Renault Zoe bli entusiastförklarad i framtiden. smile

Det har jag svårt att tänka mig för innan den blir entusiastbil så har den skrotats för ingen har råd att byta batteri på den.

/Benny

Men vi plöjer ner pengar i våra jänkebilar wink som egentligen skulle skrotas i mångas ögon
så de finns säkert något som byter batteri  å bygger på sin ZOE
Senast redigerat av Tobzter (8 oktober )


Muskelbil
8 oktober
#32
Tobzter skrev:
Vettemannen skrev:
Brådhis skrev:
Men för att svara på trådens egentliga frågeställning. Varför skulle man inte kunna ha en elbil som entusiastbil?

Det finns ju redan idag, även om det är sällsynt i Sverige tyvärr(!), folk som har även annat än jänke-V8 och Volvos/SAAB´s modellprogram som entusiastfordon.

Så likaväl som någon idag kan älska sin Renault 4 eller Nissan Sunny så kan helt säkert en Renault Zoe bli entusiastförklarad i framtiden. smile

Det har jag svårt att tänka mig för innan den blir entusiastbil så har den skrotats för ingen har råd att byta batteri på den.

/Benny

Men vi plöjer ner pengar i våra jänkebilar wink som egentligen skulle skrotas i mångas ögon
så de finns säkert något som byter batteri  å bygger på sin ZOE

https://fastusedcars.co.uk/modified-renault-zoe/
Det moddas zoe redan idag.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
8 oktober
#33
Muskelbil skrev:
Tobzter skrev:
Vettemannen skrev:

Det har jag svårt att tänka mig för innan den blir entusiastbil så har den skrotats för ingen har råd att byta batteri på den.

/Benny

Men vi plöjer ner pengar i våra jänkebilar wink som egentligen skulle skrotas i mångas ögon
så de finns säkert något som byter batteri  å bygger på sin ZOE

https://fastusedcars.co.uk/modified-renault-zoe/
Det moddas zoe redan idag.

It's still just an electric car.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muskelbil
8 oktober
#34
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
Tobzter skrev:

Men vi plöjer ner pengar i våra jänkebilar wink som egentligen skulle skrotas i mångas ögon
så de finns säkert något som byter batteri  å bygger på sin ZOE

https://fastusedcars.co.uk/modified-renault-zoe/
Det moddas zoe redan idag.

It's still just an electric car.

/Benny

Ja den är el driven
Jag förstår inte vad du menar

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 oktober
#35
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:

Varför ska dom köpa en elbil för så mycket som 400000kr eller mer
Ett förslag är leasingstöd för dom som bor på landet
Bor man på landet bor man oftast i hus
Bor man i hus kan man ladda hemma billigt

Körsträcka mellan 2022 07 20 och 2023 09 29 (14 månader, enligt besiktningsprotokoll) så körde jag 482 mil. Det är svårt att motivera mig att köpa eller leasa en dyr elbil, eller vad tror du?

/Benny

Då kan du söka bidrag att bygga om bilen för att köra på fossil fritt bränsle istället

En Nissan Leaf kostar från 3295kr att leasa med vinter hjul försäkring service med fast ränta
Får du 2500kr i månaden i leasingstöd blir det 795kr för dig i leasing kostnad
Du kör 40mil i månaden
Din volvo kombi drar cirka en liter 17kr
Du tankar för cirka 700kr i månaden plus vinterhjul och försäkring reparationer och service
Det blir billigare för dig som kör så lite att leasa en el bil än att köra volvo kombi.

https://www.okq8.se/medlem/medlemsbil/

Varför skulle man vilja hyra en bil för 800kr i månaden? Jag föredrar att köpa mina grejer.

"You will own nothing, and you will like it" det är inte en verklighet jag välkomnar.


Diagnostekniker
2 709 Inlägg
8 oktober
#36
Att pynta 80 plopp för att få köra en begagnad Leaf i 3000 mil är väl lite i överkant kan jag tycka.
Tänk hur många påsar med ostkrokar man får för dom pengarna.

Up the RA

Muskelbil
8 oktober
#37
Jesper328 skrev:
Att pynta 80 plopp för att få köra en begagnad Leaf i 3000 mil är väl lite i överkant kan jag tycka.
Tänk hur många påsar med ostkrokar man får för dom pengarna.

Ostbågar

Muskelbil
8 oktober
#38
SportPilot skrev:
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:
Körsträcka mellan 2022 07 20 och 2023 09 29 (14 månader, enligt besiktningsprotokoll) så körde jag 482 mil. Det är svårt att motivera mig att köpa eller leasa en dyr elbil, eller vad tror du?

/Benny

Då kan du söka bidrag att bygga om bilen för att köra på fossil fritt bränsle istället

En Nissan Leaf kostar från 3295kr att leasa med vinter hjul försäkring service med fast ränta
Får du 2500kr i månaden i leasingstöd blir det 795kr för dig i leasing kostnad
Du kör 40mil i månaden
Din volvo kombi drar cirka en liter 17kr
Du tankar för cirka 700kr i månaden plus vinterhjul och försäkring reparationer och service
Det blir billigare för dig som kör så lite att leasa en el bil än att köra volvo kombi.

https://www.okq8.se/medlem/medlemsbil/

Varför skulle man vilja hyra en bil för 800kr i månaden? Jag föredrar att köpa mina grejer.

"You will own nothing, and you will like it" det är inte en verklighet jag välkomnar.

Jesper328 skrev:
Att pynta 80 plopp för att få köra en begagnad Leaf i 3000 mil är väl lite i överkant kan jag tycka.
Tänk hur många påsar med ostkrokar man får för dom pengarna.

27 kronor per milen är ett billigt bil ägande för en nästan ny bil
Vinterhjul
Försäkring
Service
Ingår
Fast ränta
Ingen osäkert värdeminskning

Bor man i eget hus blir det väldigt billigt att ladda den
Har man tibber får man ibland betalt för att ladda

Ska vi fortsätta att prata om hur billigt det är att leasa en Leaf eller fortsätta med det som det handlar om
El bilar som hobby
Senast redigerat av Muskelbil (8 oktober )

2 397 Inlägg
8 oktober
#39
Muskelbil skrev:
27 kronor per milen är ett billigt bil ägande för en nästan ny bil

................ Bortsett från den lilla detaljen att du inte äger ett jävla skit?


3 371 Inlägg
8 oktober
#40
Lucif3r skrev:
Muskelbil skrev:
27 kronor per milen är ett billigt bil ägande för en nästan ny bil

................ Bortsett från den lilla detaljen att du inte äger ett jävla skit?

Fördelen när man äger en bil är att man kan princip ställa av den så kostar den princip inget:)



Sök