2174
Sök

Turbokonventering av Ford Sierra

Bilmekaniker
46 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej !
jag har planer på att sätta Turbo på pärlan men vet om att
det inte bara är att sätta dit , dom kommer givetvis gnälla
på besiktningen.

Tänkte kolla om folk har några tips till mig på
hur jag lättast löser mitt lilla problem ..
(för utom att köpa riktig cossie då .. iof, så länge jag slipper betala)

alternativet är ju att sätta störra bromsar och har hittat
en skrotad cossie man kan ta bakaxel och kardan från
men de kan både bli dyrt och jobbigt att montera.
har ingen större erfarenhet av hur cossien ser ut undertill.

Om inte de skulle gå av någon anledning så kan ma alltid
leta upp en frist 740 Turbo o plocka delar från .. men även
de lär bli dyrt och ännu jobbigare att montera.

Väldigt tacksam för all hjälp.
Mvh Sandra

//Sandra

PersonbilsTekniker
155 Inlägg
14 februari 2007
#2
Slå en kolla på www.skogenracing.com

eller ladda hem Turbokonventerings guiden till pinto (om de nu är en Pinto du har)
från www.fmcs.nusmile


Klubbmannen
14 februari 2007
#3
Jag kan nog nästan garantera dig att du kommer skrota idén, i synnerhet eftersom du är oroad över kostnaden och svårigheten. Det är dyrt, opraktiskt, svårt, jobbigt och uttröttande. Och inte värt all ansträngning. Tänk hur kul det blir att ta av och på det varje år vid besiktning, när det väl sitter där. Det kan låta som ganska lite jobb. Men eftersom du har "Bilmekaniker" som avatartext så utgår jag ifrån att du känner till att allt som har med bilmek att göra följer Murphys lag.

Rekommenderar att glömma allt vad konvertering heter. Men du gör som du vill.
Känner du verkligen för det, kör på det.
Ursäkta den negativa inställningen, men det är såhär det är. Bättre vara ärlig än härlig.
Senast redigerat av Klubbmannen (14 februari 2007)

17 Inlägg
15 februari 2007
#4
på jusst ford pinto så e de ju väldigt enkelt att konvertera. som sagt gå in på  fmcs.nu  å sök lite där så kommer du hitta mycket bra att veta..
köp ett grenrör av micke skogsberg på fmcs, sen är de bara fixa turbo å tryckrör ic, samt extra soppa, de är gjort på en kväll lr helg på en sierra..

sen ska du inte lyssna på pesimisten "stavning" som inte har prövat de själv wink

...Vebomekk Racing...
Cosworth Rwd - mål 550hk -07
12,3 @192km/h -06

Dr. Turbo
459 Inlägg
15 februari 2007
#5
om det är dohc:n du har så är det enklast att bygga en adapter på orignal grenrör för turbo
sen megasquirt som sprut för att nästan alla givare och tändningen går väldigt simpelt att få att passa du tar en abs kontakt och bygger om så den passar mot sprutet sen koppla in i original kabelhärva
sen blir det småfix som att fixa oljan och oljereturen till turbon, intercooler , behålla tomgångsmotorn, bygga downpipe , nya spridare, få tillräckligt med sås och få motorn att hålla wink


1 417 Inlägg
15 februari 2007
#6
gå in på www.skogenracing.com och regga dig på deras forum, dom kan nog allt du behöver kunna om det där.


Bilmekaniker
46 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
#7
Tack för all hjälp hitentills (: o det är en Doch jag har i pärlan vilket nästan é lite synd me tanke på att pinton har samma block som cossiens motor .. men byter inte till en gammal motor för de, o håller inte dochen så håller den inte.

för han med de negativa inlägget så kan man ju fråga sig va de é för kul me o ge upp bara för att de blir massa jobb .. hade de varit lätt o sätta turbo på alla bilar hade de varit väldigt vanligt o inte lika kul .. o jag é utbildad bilmekaniker om där é nån som tvivlar på att jag ska få kalla mig de ..

//Sandra

1 417 Inlägg
19 februari 2007
#8
Kör på bara, finns alltid hjälp att få på nätet. Finns ju gott om sierror att sno delar ifrån om det körs fast.
Kan varmt rekomendera skogen-killarna. Annars har du säkert mycket hjälp på www.fmcs.nu också.


Bilmekaniker
46 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
#9
Föresten , att trimma dochan över huvudtaget .. mondeon har en 16v topp o jag é nyfiken om den kan passa på min doch ? eller finns där något annat som passar ?

//Sandra

Dr. Turbo
459 Inlägg
12 086 Inlägg
20 februari 2007
#11
Jag är i samma banor som dig.. turbovåldtar en DOHC.. har inte kommit så långt än av ren lathet. Införskaffat alla grejor och håller fortf på med grenröret.

Jag ska kompsänka min motor med en 3mm distans mellan topp och block, orginal har denna motor en kompförhållande på 10.3:1.. alltså inget man laddar på särsilt mkt med! smile
Annat med Pinton som har 9:1..

Ps. Om du vill köpa alla flänsar (3st) för ett grenrörsbygge har jag, 300kr.
(Bara turboflänsen kostar 200kr i butik.)
Senast redigerat av JapMax (20 februari 2007)

250 Inlägg
20 februari 2007
#12
Är det inte bättre att köpa en Cossie på en gång? Då får du ju brommsar och annat dyligt som är dimentionerade för detta. Visst det kanske blir lite dyrare (Eller?) och du kommer vara glad när det kommer till besiktning. Går man sen över till ett annat märke än just fård , så kan man få en turbo-bill billigare...

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

2 122 Inlägg
20 februari 2007
#13
nu var de vell så att du ville göra det själv och inte köpa en färdig turbo bil?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

12 086 Inlägg
20 februari 2007
#14
Kirre skrev:
nu var de vell så att du ville göra det själv och inte köpa en färdig turbo bil?

Precis, de tycker jag är de jobbigaste med "fråga hur" trådar.. alla inlägg om varför man inte ska? Det räcker på din höjd med ETT sånt inlägg om de råkar va så helgalet.

Ska informera att de är en jävla skillnad på att turbokonvertera en Sierra för 5k för skoj skull än o köpa en Cossie för 80 Pix!!

1 004 Inlägg
20 februari 2007
#15
varför är alla så rädda för att höra sanningen? varför turbokonvertera all möjlig jävla skit... det är ju inte direkt brist på turbobilar? eller? det blir ju aldrig bra i det långa loppet ändå... men man lär sig ju av misstagen så det är väll bara att gå ut och bygga smile..

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Bröderna bus
118 Inlägg
20 februari 2007
#16
Jag tycker att det värkar som en väldigt bra idé har själv åkt en så kallad "cossie" replica. den gamla 85ans sierra med 93ans doch motor i med en liten stakars turbo som fick sitta och visla! nog var det första bilen och jag lärde mig något av det!

idag sitter jag och sladdar i en 740 med 250++ byggt på en GL b230F ; ca pris på motor bygget är 3000kr och en jävla massa kul!

tycker du ska ta reda på fakta och göra dig en rolig motor!

mvh skogsby


1 004 Inlägg
20 februari 2007
#17
Skogsby skrev:
Jag tycker att det värkar som en väldigt bra idé har själv åkt en så kallad "cossie" replica. den gamla 85ans sierra med 93ans doch motor i med en liten stakars turbo som fick sitta och visla! nog var det första bilen och jag lärde mig något av det!

idag sitter jag och sladdar i en 740 med 250++ byggt på en GL b230F ; ca pris på motor bygget är 3000kr och en jävla massa kul!

tycker du ska ta reda på fakta och göra dig en rolig motor!

mvh skogsby

hur gick det på bilprovningen?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 417 Inlägg
20 februari 2007
#18
262turbo skrev:
varför är alla så rädda för att höra sanningen? varför turbokonvertera all möjlig jävla skit... det är ju inte direkt brist på turbobilar? eller? det blir ju aldrig bra i det långa loppet ändå... men man lär sig ju av misstagen så det är väll bara att gå ut och bygga smile..

Tråden handlar ju om hur man gör, och vad man ska göra för att klara av en turbokonvetering. Inte om varför man INTE ska ge sig på det. Det kan man ta i en annan tråd.


250 Inlägg
21 februari 2007
#19
JapMax skrev:
Kirre skrev:
nu var de vell så att du ville göra det själv och inte köpa en färdig turbo bil?

Precis, de tycker jag är de jobbigaste med "fråga hur" trådar.. alla inlägg om varför man inte ska? Det räcker på din höjd med ETT sånt inlägg om de råkar va så helgalet.

Ska informera att de är en jävla skillnad på att turbokonvertera en Sierra för 5k för skoj skull än o köpa en Cossie för 80 Pix!!

Men det finns ju mellanlägen...som skrev i slutet på mitt inlägg, om man inte måste hålla sig till fård så kanske man kan köpa en mellandyr bil (japps?), som går igenom besiktningen, garanterat har bättre effekt och hållbarhet och som man med fördel lätt kan trimma vidare på sen...

Men men, vill man absolut byta till besiktningsmotor, alternativt ta ut hela "Turbopaketet" varje år så...Ska man sen göra detta vettigt så ska man ju även kanske byta upp sig till bättre bromsar och bättre på väghållning för den ökade effekten?

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

Maskin Tekniker Atlas Copco
46 Inlägg
21 februari 2007
#20
Eller är det så att man inte tänkt besikta utan ska trima skiten ur den lilla fården, och köra sönder den, de brukar aldrig bli så lång livade turbo konventerade bilar. för efter ett tag börjar man greja och höja laddet mer å mer. men det är även de som är det roliga att kunna testa och plåga kärran. med bara en snål budget. att få så att säga bonn trim lite. svetsen är ens bäste vän vid såna här project...
mvh



Sök