4473
Sök

För mycket effekt till framsystemet?

58 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
#1
Har sökt mig tokig bland trådarna och får ingen som helst klarhet i min fråga. Läser hela tiden om olika teorier om elemntets effekt mot slutsteget osv.

Nu funderar jag bara på om mitt Rockford P4004 skulle fungera med ett Rockford T162S kit. I specen för kitet står det effekttålighet 200w max. 100w rms. Steget kommer bryggat ge framsystemet 2x244w rms (4ohm).

Vissa säger att man inte kan ge för mycket effekt och att det bara är bra, andra att man bränner kittet åt skogen.Är det rimligt med så mycket effekt till dom små stackarna eller skulle kombinationen skita sig totalt?


www.rallyshop.se
551 Inlägg
17 februari 2007
#2
LÅter faktiskt helt ok, du behöver ju inte bränna på max dirrekt.

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

58 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
#3
ogio skrev:
LÅter faktiskt helt ok, du behöver ju inte bränna på max dirrekt.

Nej, det är ju just det smile men funderar dock ändå.
Senast redigerat av Helderud (17 februari 2007)


590 Inlägg
17 februari 2007
#4
Du kommer ju iallafall ha full kontroll över framsystemet, vilket e bra.
Sen som sagt innan, att du behöver ju inte spela max=)


1 785 Inlägg
17 februari 2007
#5
Helderud skrev:
Har sökt mig tokig bland trådarna och får ingen som helst klarhet i min fråga. Läser hela tiden om olika teorier om elemntets effekt mot slutsteget osv.

Nu funderar jag bara på om mitt Rockford P4004 skulle fungera med ett Rockford T162S kit. I specen för kitet står det effekttålighet 200w max. 100w rms. Steget kommer bryggat ge framsystemet 2x244w rms (4ohm).

Vissa säger att man inte kan ge för mycket effekt och att det bara är bra, andra att man bränner kittet åt skogen.Är det rimligt med så mycket effekt till dom små stackarna eller skulle kombinationen skita sig totalt?

Det betyder att du kan köra steget i lugn takt för att driva ditt framsystem.

Om du har ett för litet steg till framsystemet så är det lätt till att du får en klippt signal in i högtalarna och det frestar hårdare än en ren signal med högre effekt.

Tänk lite som att ha en motor på 150Hk som du inte behöver maxa för att köra om med. Men om du har en liten motor på 40Hk så lär du får dra motorn till bristningsgränsen vid omkörning.

Det viktiga är att du installerar högtalarna väl, täta lådor osv. Rätt lådvolym att spela i osv. Då kan du spela på högt nog med de prylarna! Filterar gärna bort de lägsta frekvenserna till framsystemet så de slipper bottna när du spelar högt med baslåtar!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

6 851 Inlägg
17 februari 2007
#6
Det finns ju en liten "ratt" som det står "gain" på. Den måste ju inte vara på MAX...
Har själv haft ca 200W rms till framsystem som enligt papper "bara" tål 80W rms, inga problem.


58 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
#7
Tack allihopa för dom fina tipsen, jo man kan ju dra ner gainen ganska duktigt. Yes, vackra lådor ska det bli till dom så det ska inte vara några problem.


1 634 Inlägg
17 februari 2007
#8
Kommer nog bli kanon.  Bara att köra på. Du hör ju själv när det är dags att vrida tillbaks lite på volymkontrollen.

Numera Saab 9-5 Aero -00

10 287 Inlägg
17 februari 2007
#9
För att veta om detta kommer att gå bra så måste vi veta mer om vilken nedre delningsfrekvens du kommer att välja mot din sub-bas.
Går du för långt ner i frekvens med dina fram-kit så är det stor risk att du slår sönder dom mekaniskt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

58 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
#10
Sharky skrev:
För att veta om detta kommer att gå bra så måste vi veta mer om vilken nedre delningsfrekvens du kommer att välja mot din sub-bas.
Går du för långt ner i frekvens med dina fram-kit så är det stor risk att du slår sönder dom mekaniskt.

/Göran

Ok, mycket bra att veta. Vet inte, vad skulle låta bäst? Kanske runt 80hz? Det kanske är för lågt i sådana fall? Har en Rockford power 10:a som ska bära upp framsystemet om det är till någon hjälp. Kom gärna med bra förslag runt detta.

Tack på förhand // Linus



Sök