4288
Sök

Billigt o bra billjud

1 129 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Liknande trådar har säkert skrivits förr, men denna kanske oxå hjälper lite.

Jag tycker att det är mycke snack om att billigt billjud ofta inte är bra och att man får vad man betalar för.

Visst får man vad man betalar för om man jämför märken och prestation, men man kan faktiskt oxå få väldigt bra ljud för liten peng. Tyvärr finns det mycke "skräp" på marknaden så det är rätt viktigt att veta vad man ska välja. 

Men om man ska skaffa billjud så är det oxå bra att tänka på t.ex. vad vill jag ha för ljud(vad lyssnar jag på för musik), vilken bil det gäller(Ett system spelar inte alltid lika bra i alla bilar), hur ska ja bygga och vilka saker ska ja lägga minst o mest pengar på etc.

Visst ha vi alla olika musik, märke o ljudsmak. Men alla som har erfarenhet kanske kan skriva en lista på olika märken som tillverkar bra billjud till billiga priser.

Nårra av de märken som ja har provat och tycker spelar bra för liten peng är:

DLS
Magnat
JBL
Cerwin vega
Jensen
Senast redigerat av Palicuse (18 februari 2007)

32 Inlägg
18 februari 2007
Detta beror ju också mycket på vad man tycker är billigt men jag har köpt ett par pioneer 6½ för 950 kr och de tycker jag spelar riktigt bra och ett par alpine 6½ har jag också och dom spelar också riktigt hyffsat och de kostade bara 800kr.

2 911 Inlägg
18 februari 2007
Det de allra flesta gör fel med billjudet är monteringen, blir inte den bra låter vad som helst skit.

Fel nummer två de flesta gör är att ha en fet bas, eller kanske ett fett slutsteg, medan resten av utrustningen är medioker, gärna i kombination med dålig montering.

Går man efter mottot "Skit in, skit ut" så blir det inte fel, gällande utrustningen.
Bra huvudenhet är alltid prio1 om du ska bygga, utan den låter det inte bra, hur bra steg och basar du än har.

Monterar man rätt, ser till att det inte smiter luft och saker vibrerar, korrekta volymer och en bra huvudenhet, då kan man få biltema att låta bättre än ett felmonterad Focal-kit för femsiffriga pengar.

Jag skriver ingen lista just p.g.a. ovanstående wink

1 129 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
FL33N skrev:
Detta beror ju också mycket på vad man tycker är billigt men jag har köpt ett par pioneer 6½ för 950 kr och de tycker jag spelar riktigt bra och ett par alpine 6½ har jag också och dom spelar också riktigt hyffsat och de kostade bara 800kr.

Ja tycker t.ex. inte att ett framsystem för typ 2500 är billigt, men det spelar säkerligen väldigt bra om det är bra byggt.

1 129 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Det de allra flesta gör fel med billjudet är monteringen, blir inte den bra låter vad som helst skit.

Fel nummer två de flesta gör är att ha en fet bas, eller kanske ett fett slutsteg, medan resten av utrustningen är medioker, gärna i kombination med dålig montering.

Går man efter mottot "Skit in, skit ut" så blir det inte fel, gällande utrustningen.
Bra huvudenhet är alltid prio1 om du ska bygga, utan den låter det inte bra, hur bra steg och basar du än har.

Monterar man rätt, ser till att det inte smiter luft och saker vibrerar, korrekta volymer och en bra huvudenhet, då kan man få biltema att låta bättre än ett felmonterad Focal-kit för femsiffriga pengar.

Jag skriver ingen lista just p.g.a. ovanstående wink

Håller med mycke där. En gång så hade jag ett rätt hyffsat system, men HU'n var en nicama från brl. Och de resulterade att ljudet spelade dåligt big_smile

32 Inlägg
18 februari 2007
Palicuse skrev:
FL33N skrev:

Ja tycker t.ex. inte att ett framsystem för typ 2500 är billigt, men det spelar säkerligen väldigt bra om det är bra byggt.

Jo ett framsystem för 2500 skulle nog spela riktigt bra i mina öron iaf, själv tycker jag nästan allt under 1500 räknas som billigt om man tänker på ett fram eller baksystem smile

1 129 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
FL33N skrev:
Palicuse skrev:
FL33N skrev:

Jo ett framsystem för 2500 skulle nog spela riktigt bra i mina öron iaf, själv tycker jag nästan allt under 1500 räknas som billigt om man tänker på ett fram eller baksystem smile

Jag har ett dls c4 kit som framsystem i min golf 2a. Detta systemet har jag på ett slutsteg för att uppnå bästa effekt, och det systemet tycker ja spelar jättebra för sitt pris.

32 Inlägg
18 februari 2007
Palicuse skrev:
FL33N skrev:
Palicuse skrev:

Jag har ett dls c4 kit som framsystem i min golf 2a. Detta systemet har jag på ett slutsteg för att uppnå bästa effekt, och det systemet tycker ja spelar jättebra för sitt pris.

Jo det gör det säkert, ljudet brukar ju förbättras ganska rejält oftast med förstärkare jämfört med om man bara driver det med HU:ntongue

2 911 Inlägg
18 februari 2007
FL33N skrev:
Palicuse skrev:
FL33N skrev:

Jo det gör det säkert, ljudet brukar ju förbättras ganska rejält oftast med förstärkare jämfört med om man bara driver det med HU:ntongue

Inte helt rätt, ljudet förstärks, inte förbättras.
Signalen blir aldrig bättre än den huvudenheten skickar ut, bara förstärkt wink

(Så ingen går o köper en biltema-hu och tror det blir "bättre" med ett steg wink )

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
18 februari 2007
Jag tycker det viktigaste är varför just det märket eller högtalare låter dåligt,för min hörsel eller musiksmak kanske inte är likadana.Det kanske låter bra för dej och skit för mej.Men man kan få en grov beskrivning av hur karaktären är på högtalaren.

Sen tycker jag att det är värre att lyssna på ett par högtalare i en butik, än att få tips på hur högtalaren låter an ngn på ett forum.
-Tyvärr så kan jag inte tipsa om ngt kit system i den klassen.
Senast redigerat av jinxs (18 februari 2007)

Diesel is the blood of satan.

1 129 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Som sagt så har jag sett att många nybörjare brukar be om råd här på garaget. Och alla har ju inte råd att lägga ut många 1000 på billjud heller, så vi som har erfarenheter kanske kunde skriva en lista på billigt o bra billjud.

8 156 Inlägg
18 februari 2007
Det viktigaste är väl att skaffa sig en bra headunit...
Pioneer är mitt förstahandsval då.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

32 Inlägg
18 februari 2007
Decibel skrev:
FL33N skrev:
Palicuse skrev:

Inte helt rätt, ljudet förstärks, inte förbättras.
Signalen blir aldrig bättre än den huvudenheten skickar ut, bara förstärkt wink

(Så ingen går o köper en biltema-hu och tror det blir "bättre" med ett steg wink )

Ursäkta uttryckte mig kanske inte riktigt tydligt men jag menade det som du skrev också att med ett steg så kan man spela högre utan att det börjar låta dåligt eftersom signalen förstärks.
Senast redigerat av FL33N (18 februari 2007)

2 911 Inlägg
18 februari 2007
Erfarenheter jag har inom märken då...

Huvudenheter:
Alpine - The masters of all masters, gillar verkligen deras ljudbild, även på billigare modellerna.
Pioneer - gillar inte, torrt och strävt
Kenwood - Funkar i krig
Eclipse - Weee, detta är porr för örat, kostar 5000+ för minsta modellen om jag inte minns fel.

Slutsteg:
Hifonics - brutal kraft med ofattbar kontroll, mitt förstahandsval om jag bygger nytt
Kicker - Rå och härlig, levererar ofta mer än de är specade till, sjukt bra steg enligt mig
Autostudio - För den kräsne, ungefär som hifonics men lite varmare i ljudbilden

Basar:
Ground Zero - iiih, give me one... tung, djup, fet... har du råd, så köp
Kicker - Hade ett par L7;or, nya seriens 12", gillade inte tåligheten, vill ge dom mer men dom ville inte ha, perfekt för SQ-byggen.
Boxter - råkräm, rätt billiga basar som tål stryk, inte sådär jättemycket kvalité i ljudet men trycker på bas så det heter duga.
Digital Designs - behöver jag ens skriva en förklaring? måste höras innan man säger nåt wink

Framsystem:
CDT Audio - Porr porr porr, spelar tungt och rappt, mjuk diskant som inte är så S;ig
Amega - Väldigt lik CDT
MacAudio - Sure, dom funkar och spelar jäkligt fint, men inget för dig som vill spela lite högre
Digital Designs - Har dock bara provat Longthrow 6,5" middarna och dom låter brutalt bra.

Kommer inte på mer just nu.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
18 februari 2007
Well, ska man ha billiga grejor får man vända sig till Brl.se eller mds.se. Så får man ju köpa sånna här kompletta bilstereo paket med HU och 6.5" + 6x9'or sen när man kommer låter de skit o man blir förbannad. Vill man ha ett bra ljud i bilen får man helt enkelt lägga en slant på de.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 129 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Kornz skrev:
Well, ska man ha billiga grejor får man vända sig till Brl.se eller mds.se. Så får man ju köpa sånna här kompletta bilstereo paket med HU och 6.5" + 6x9'or sen när man kommer låter de skit o man blir förbannad. Vill man ha ett bra ljud i bilen får man helt enkelt lägga en slant på de.

Personligen gillar jag inte mds överhuvutaget, men vissa märken som brl säljer funkar bra.

I stort sett alla tillverkare tycker jag har nån "billig" serie som spelar bra, men det beror ju oxå på hur kräsen man är.

1 129 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Jag såg på lazzat att cdt var ett motyckt märke. Och det fanns billiga serier i det märket  oxå.

1 129 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Det var väldigt va många bra märken det fanns till ett billigt pris. Detta tråd kan ni lika gärna ta bort!

1 631 Inlägg
18 februari 2007
Finns hur mycket som helst idag som är billigt OCH bra. Och en helt otroligt mängd riktig skit...

Sen är det ju såklart så att "billigt" är väldigt subjektivt. Men om vi säger så här, för 3.000 får du en cd-spelare och ett par 6x9or eller ett framsystem. Det är billigt för mig. Och det spelar på riktigt bra för pengarna... Ska man upp på lite bättre nivå så landar man omkring 10.000. Det är fortfarande billigt om man ser till hur mycket man faktiskt får för pengarna.

Edit: Märket är i de flesta fall ointressant.
Senast redigerat av gurenius (18 februari 2007)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 129 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Det står i tråden att prislappen ligger runt 1000 lappen. 1 par 6,5or för 2000 kan ju va ett bra pris för d högtalarna, men det är ju inte billigt.

När det gäller märken så äre ju bara ett + för dom som inte vet hur olika märken låter för pengarna och för dom som inte kan så mycke.
Senast redigerat av Palicuse (18 februari 2007)

Sök