Hittade detta i en annan tråd här på Garaget:
Effekten (hk = hästkrafter) är egentligen oviktigt. vridmomentet är det som du känner son acceleration när du kör om. (är väl detta som inte "stämmer"?)
I stort sett kan man säga att dom flesta motorer med hög effekt (många hk eller kw) lever på höga varvtal. (det finns såklart undantag).
Vridmomentet beror mest på volymen på motorn och hur den e fördelad.
Vi tar extrema exempel:
En lastbilsmotor på, säg 12 liter, har relativt lågt effektuttag för volymen eftersom den inte varvar så mycket, max ca 2500 varv per minut. men vridmomentet är ofta ganska extremt. exempel: 400 hästkrafter (hk) och 1000 - 1600 newtonmeter (nm)
En formel 1 motor på 2 liter har högt effektuttag för volymen, eftersom den varvar kanske 23000 varv per minut, men i förhållande till effekten lågt vridmoment. exempel: 800 - 1000 hk och ca 300 nm.
Förhållandet mellan effekt / vridmoment blir det omvända om man ökar varvtalet. Lastbilsmotorn slutar varva vid F1:ans tomgångsvarvtal.
Exempel: motorn e konstruerad så den e relativt lågvarvig (rött vid 5500 varv) och ha bra vridmoment vid låga varv. En sportigare bil kan vara konstruerad så att motorn varvar t.ex 8000 varv, men kan vara klen på de varvtal där min e som piggast. Exempel: min bil är på 130 hästkrafter vid 5500 varv, men håller man över 1000 så går det nästan inte att få "kärringstopp". Detta är vridmomentet. Den sportigare bilen kan ha, säg 200 hk, men ändå vara klenare än min på varvtal upp till ett visst där den drar på. Då kommer den bilens vridmoment, som kan vara högre, men också kommer vid högre varvtal. föraren i den bilen måste alltså växla oftare, men accelererar också snabbare om varvet hålls över ett visst.
Kanske ger lite bra info?
Sen har jag en liten fråga också: Om vi säger såhär, en lastbil är ju inte värst snabb, utan den är mer råstark. De handlar ju mest om utväxlingen och sånt. Men om man ändrar utväxlingen på en lastbil, borde inte den bli snabbare då? Och istället förlorar dragkraft?
Senast redigerat av THEBADGUY (21 februari 2007)
Allt för den där jävla hatten!