Anonym9_3 skrev:
är du helt säker på att det inte går? jag tror på dig bara du kan motivera varför.....?
Nä jag sitter här och gissar......ja jag är säker.
Anonym9_3 skrev:
om jag ställer upp wastegaten så känner ju bilen att den får för lite bränsle till den luftmängd som strömmar in, o då höjer han bränsletrycket automatiskt.
Som sagt..... det du justerar på WG-stången är grunden som stysystemet har att jobba på.
Grundladdtrycket på din snurra är ställt till ~0.4 bar, resten sköts elektroniskt via programmet och en magnetventil.
Skulle du höjja grundladdtrycket kommer du bara "störa" resten av regleringen, styrsystemet kommer bla reagera med att tända CE-lampan.
En liten höjning kommer systemet att "kunna ta hand om" så det endå blir inom gränsen för vad som icke är skadligt.
En stor höjjning kommer att tvinga upp trycket vilket gör att trycket blir elektroniskt oreglerbart och då är man inne på riktigt tunn is med motorskador som följd med en portion otur.
Anonym9_3 skrev:
Styrboxen har ju en gräns på hur mycket saker får skilja sig t.ex luft - bränsle m m. Chippet höjer ju dom värderna om inte annat så det borde funka enligt mig...
Ditt styrsystem jobbar med luftmassa.
I programmet finns ett "börvärde" på luftmassan som den hela tiden försöker nå för att nå rätt effekt.
Vid tex dåliga förhållanden (varm luft som innehåller lite syre) kommer systemet kräva mer luftmassa och turbon tillåts mata på med högre tryck=mer luft för att åstakomma detta.
Vid bra förhållanden (kall luft som innehåller mycket syre) behövs inte lika högt turbotryck för att fixa den tilltänkta lufmassan vilket gör att turbon kommer att ladda mindre.
Turbotrycket är alltså inte samma utan det är luftmassan som styr......
Tvingar DU upp luftmassan genom att fiffla med staget kommet styrsystemet motarbeta dig genom att med hjälp av magnetventilen försöka sänka trycket och därigenom luftmassan.
Klarar den inte det.....ja då är du ute på tunna isen igen......
Med din chippning har du redan "tummat" på gränserna och i styrprogrammet ändrat luftmassans värde MEN inom gränsen för vad hårdvaran (turbo/spridare/LLK osv) klarar.
Som sagt....att pilla med wg-stag eller såga hål i wg-slangar osv osv är idioti....
MVH Jonas