4450
Sök

Hur viktig är frekvensen!?

603 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
#1
En snabb fråga bara, jag tittar efter bas och har förstått att olika högtalare klarar höga och låga frekvenser. När man tittar på basar är det väl den lägre frekvensen man ska kolla på eller? Uppåt stryper man väl t o m gärna vid 150 typ för att bara få bas ur baslådan. (Rätta mig om jag har fel!)

Om jag så långt fattat rätt, hur viktigt är det då och hur lågt ska man gå, de flesta ligger ju runt 30Hz, sen går några ändå ner till 20 och andra inte lägre än 40. ja... helt enkelt: -Hur lågt bör man satsa?

In hoc signo vinces

med lem
1 925 Inlägg
5 mars 2007
#2
Casanovan skrev:
En snabb fråga bara, jag tittar efter bas och har förstått att olika högtalare klarar höga och låga frekvenser. När man tittar på basar är det väl den lägre frekvensen man ska kolla på eller? Uppåt stryper man väl t o m gärna vid 150 typ för att bara få bas ur baslådan. (Rätta mig om jag har fel!)

Om jag så långt fattat rätt, hur viktigt är det då och hur lågt ska man gå, de flesta ligger ju runt 30Hz, sen går några ändå ner till 20 och andra inte lägre än 40. ja... helt enkelt: -Hur lågt bör man satsa?

när man spelar brukar man inte ligga högre än 80 på basar,,,dock kör jag mellan 50-65hz

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

21 761 Inlägg
5 mars 2007
#3
Det där är inte heller så lätt att svara på. De flesta subbaselement brukar klara av att spela 20-30 Hz, sedan är det lådan som bestämmer hur långt ner i frekvens som bastonerna hörs. Detta är alltså rent generellt när inget annat påverkar baslådorna.

Sätter man in baslådan i en bilkupe så hjälper kupen till att förstärka de lägsta frekvenserna, oftast från ca 60-80 Hz och neråt i frekvens. Det gör att du kan ha en låda som inte verkar spela så mycket djupbas när den står i ett vanligt rum i hemmet, men när lådan sitter i en bilkupe så hörs djupbasen betydligt bättre.

Att försöka titta på hur tillverkarna har angivit frekvensomfånget på baslådan ger egentligen inget bra svar, det beror bla på att tillverkarna ofta mäter på olika sätt. En annan sak som påverkar är ju som sagt bilkupen, olika stora bilkupeer förstärker olika mycket vid de lägsta frekvenserna. En låda som spelar bra bas i en bilkupe kan låta basfattig i en annan bilkupe.

603 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#4
Okej ja det var ju klart det smile
hehe men jag har tittat på några olika baslådor och den "sämsta" står det angivet att frekvensen går från 41. Är det på tok eller är det så att säga OK?

In hoc signo vinces

296 Inlägg
6 mars 2007
#5
jag  delar 20-60     under 20 går det bara stöm  du hör inte ljudet,   och  vart du ska dela uppåt  beror på var du vill att den ska möta ditt framsystemet.


1 171 Inlägg
6 mars 2007
#6
Basen delar du bäst någonstans mellan 80-100Hz. Högre ger en typ av problem, lägre delning ger en annan så håll dig helst däremellan.

Hur djupt i frekvens basen behöver gå beror lite på vad du har för krav. Den mesta musiken har ytterst lite information under 40Hz. De flesta skivor är skurna under 35Hz i regel. Men det kan vara en poäng att ha respons rakt ända ner till 30 eller 25Hz. Iom att kupen förstärker basen relativt snabbt mot lägre frekvenser så är det en bra idé att välja en sluten låda med ett element med lågt Fs eller en basreflexlåda med låg avstämningsfrekvens och lågt q-värde (trubbigare "knä" i responsen vid lådans avstämningsfrekvens). Ett lågt q-värde får man genom att välja en mindre låda än "standarddimensionering".

Var försiktig med sk. subsonicfilter som skär av basen neråt i frekvens under 20 eller 25Hz. Dessa kan göra att djupbasen blir släpig. Risken för detta är mindre på slutna lådor.


603 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#7
Okej! Jag har tittat på en sk bandpasslåda med 2 10-tummare i på frekvensen 41Hz - 200 KHz.
Borde jag se mig om efter något annat? Är "41" så pass för högt att det finns risk att jag blir missnöjd? Hur stor är risken? Någon om vill kommentera och kanske rekomendera något annats istället isåfall?
Senast redigerat av Casanovan (6 mars 2007)

In hoc signo vinces

1 171 Inlägg
6 mars 2007
#8
En bandpasslåda? Vad är tanken med det då? Vad är det för element du tänkt använda?


603 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#9
Jag har blivit rekomenderad det då den ska spela finare. Är det helt åt helvete?

In hoc signo vinces

1 171 Inlägg
6 mars 2007
#10
Nä inte alls åt helvete. Men det låter som en svag motivering att den ska spela finare. En bandpasslåda kan vara en bra lösning i vissa fall tex om man har en tät hatthylla/baksätesryggstöd och inte vill ha 12":anra synliga däri osv.

En väldimensionerad basreflexlåda spelar minst lika fint. Den kan man dessutom understämma bättre så att responsen passar kupén och få mer flexibilitet högre upp i registret för hur man kan dela av den.


603 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#11
Okej mhmmm... lite för mycket avancerade termer för min nivå där men... Har du tid och lust att göra ett utlåtande? Jag kör en Peugeot 206:a och spelar mest techno, trance och dance. Jag vill ha bra bas inne i bilen och även ett skönt dunk utifrån, -Inget skrammel! smile Vad ska jag satsa på?

In hoc signo vinces

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 mars 2007
#12
Casanovan skrev:
Okej mhmmm... lite för mycket avancerade termer för min nivå där men... Har du tid och lust att göra ett utlåtande? Jag kör en Peugeot 206:a och spelar mest techno, trance och dance. Jag vill ha bra bas inne i bilen och även ett skönt dunk utifrån, -Inget skrammel! smile Vad ska jag satsa på?

Bandpasslådor bygger man i mitt tycke enbart till bilar med stel hatthylla i plåt.

De som är mest korrekta och låter bäst är slutna. Basreflexer är mittemellan, de spelar högre men inte lika rent som slutet.

Bandpasslådan spelar högst men sämst.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

603 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#13
"Bandpasslådan spelar högst men sämst" ? Det låter ju inge vidare sad
Du är på det klarar med att jag ska inte bygga själv utan jag ska köpa färdig låda med elemt istoppade. Och vad menas med att basreflex inte spelar lika rent då!? Det kommer dallra och skramla mer än att dunka eller? (Rätta mig om jag har fel! det var bara min gissning) Vad rekomenderas? Har du kanske t o m någon specifik låda att rekomendera?

In hoc signo vinces

1 171 Inlägg
6 mars 2007
#14
Det är ju kul när basen går ända ner när man lyssnar på elektronisk musik som gör sig så bra i bil.smile Så jag skulle satsat på en sådan låda som jag beskrev som du placerar så långt bak i bilen som du kan, på ena sidan i skuffen förslagsvis. Välj element efter data (både design- och kvalitetsparametrar) snarare än utseende eller märke är mitt tips.

Det du kan tänka på är tex hur djupt vill du att den ska gå. Om vi säger 30Hz tex. Sedan kollar du på hur stor låda du kan tänka dig ungefär. Basreflex ger mer output än sluten så det kan ju vara bra att utgå ifrån som princip. Då har du förutsättningarna givet och väljer bästa möjliga element utifrån de.

Säg att du vill ha en låda på 30liter max. Då kan du välja tex en sådan här bas:
http://www.dls.se/speakers/w310b.htm
och göra röret längre än vad DLS föreslår. Jag skulle föreslå 36cm långt och 3" i diameter. Då blir avstämningen runt 30Hz med en 30l låda och under det så faller responsen snabbt.


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 mars 2007
#15
Casanovan skrev:
"Bandpasslådan spelar högst men sämst" ? Det låter ju inge vidare sad
Du är på det klarar med att jag ska inte bygga själv utan jag ska köpa färdig låda med elemt istoppade. Och vad menas med att basreflex inte spelar lika rent då!? Det kommer dallra och skramla mer än att dunka eller? (Rätta mig om jag har fel! det var bara min gissning) Vad rekomenderas? Har du kanske t o m någon specifik låda att rekomendera?

En bandpasslådas transientsvar och överhängning är större än för en sluten låda. Den slutna lådan är den som är absolut rappast, dvs när du skickar in signalen svarar den snabbast av alla lådtyper. Mittemellan ligger basreflexen.

Fördelen med bandpass och basreflex är att du kan använda röret att "stämma av" med, dvs anpassa ljudet. Men, en färdigbygd bandpasslåda skulle jag aldrig köpa. Punkt.

Så glöm det direkt, speciellt i din bil där det inte behövs.

Jag hade utan tvekan lagt pengarna på en sluten, men om du gillar disco-dunk så är förmodligen en basreflex bättre, för de fabriksbygda brukar vara lite hissade just så att det skall dunka på mer.

Men lyssnar du på HiFi skivor och mer åt pop hållet (typ DireStraits) så är sluten det du skall välja.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

603 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#16
Okej... sista delen bara då. Dunket ut, gör det någon skillnad på vad för låda jag har i skuffen? Jag vill ha ett sådär skönt dunkande utifrån när jag kommer också. Inte bara möllrande och skramlande! Är det någon skillnad? eller hur får man ananrs det fina dunket ut?

In hoc signo vinces

med lem
1 925 Inlägg
6 mars 2007
#17
Casanovan skrev:
Okej... sista delen bara då. Dunket ut, gör det någon skillnad på vad för låda jag har i skuffen? Jag vill ha ett sådär skönt dunkande utifrån när jag kommer också. Inte bara möllrande och skramlande! Är det någon skillnad? eller hur får man ananrs det fina dunket ut?

sätt en högtalare under bilen tongue då får du ut ljudet tongue

men va fasen ska du ha ut ljudet för ? det är ju inne du sitter o lyssnar, big_smile

Jag säger som innan sluten låda med enken eller dubbel 10" bäst till din musik vad jag anser

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

603 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#18
Jo jag har fattat nu. Har dock inte ritkgit vbestämt mig för om jag ska ha en sluten eller portadlåda men... jaja... och självklart är det viktigaste innuti men lite coolt är det med ett riktigt skönt dunk så folk vänder sig om när man kommer!

In hoc signo vinces

1 171 Inlägg
6 mars 2007
#19
Dunket ut beror bara på hur mycket tryck som läcker ut ur bilkupen. Det handlar om SPL (ljudnivå) inne i bilen. Det är betydligt lättare att få med en portad låda. En basreflexlåda behöver heller inte alls låta sämre eller mindre tight än en sluten. Du får lägre dist i det området porten hjälper till (alltså runt avstämningsfrekvensen). Allt handlar om dimensionering. Många gör portade lådor med alldeles för skarp (resonant) avstämning. Om man gör som jag beskrev och tar ner volymen lite i lådan och stämer av vid en lite lägre frekvens så får man istället en djup och tight bas som även kan spela duktigt starkt (men inte fullt lika mycket max SPL i mellanbasen där trycket i ryggen sitter).


296 Inlägg
6 mars 2007
#20
varför  vill du att det ska låta utanför bilen?
Du hörs ju men det är inte alltid en fördel,  tjuvarna hör dom med.



Sök