3366
Sök

Få ut mer hk ur en 1,8 liters 90 hk Golfmotor 1993

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
#1
Har en kanonfräsch kaross som är helt rostfri och i kanonskick men vill ha lite mer hk i bilen utan att det kostar skjortan , Fördel om det går att besiktiga med det .
Nån som har tips .

Tackar på förhand....

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

410 Inlägg
7 mars 2007
#2
sätt på en turbo å ladda lite försiktigt runt 0,5 så kan de väll hålla.

Copyright @ Rybbs Production

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
#3
hanomag skrev:
sätt på en turbo å ladda lite försiktigt runt 0,5 så kan de väll hålla.

Ja det är nog det lättaste men det lär väl bli bekymmer med besiktningen kan jag tänka mig.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

293 Inlägg
7 mars 2007
#4
byta till en annan motor lr nått kanske ?

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!

197 Inlägg
7 mars 2007
#5
kan säga att motorn i sig håller för 0,5 men mer bränsle måste till centralsprutet som sitter där nu räcker knappt till orginal hk så det är bara att skippa dom ideerna...

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

410 Inlägg
8 mars 2007
#6
eastmotorsport skrev:
hanomag skrev:
sätt på en turbo å ladda lite försiktigt runt 0,5 så kan de väll hålla.

Ja det är nog det lättaste men det lär väl bli bekymmer med besiktningen kan jag tänka mig.

antagligen, men jag känner inte till mkt annat möjligt trimm te en sån motorn, vet mera till gammla golfarna.

Copyright @ Rybbs Production

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
8 mars 2007
#7
Bättre och billigare att köpa en gti..


1 036 Inlägg
8 mars 2007
#8
tror inte heller det finns så mycket å göra


250 Inlägg
8 mars 2007
#9
Billigaste sättet att på ett bra sätt få ur mer ur din golf utan att SBP klagar är nog att sälja den, verkar ligga runt 15-20 k på blocket. Sommarjobba eller låna av morsan eller nått och lägg på 10-20 k och köp en golf vr6 istället eller lägga på lite mindre och köpa en GTi.

Visst man kan skruva i en turbo i den, nackdelarna blir ju att det heller inte är jättebilligt om man inte har turbo och sånt liggandes. Besiktningen kommer att skaka på huvudet om du inte har besiktningsdelar som du byter till varje år. Lägger man inte ner en massa jobb och gör det riktigt och vettigt så kommer bilen inte att gilla det. Köper man en potentare bil så har den redan större bromsaroch bättre väghållninga. Dessutom tvivlar jag på att du kan plocka ur lika mkt ur en turbokonverterad 1,8 och samtidigt få det hållbart och ekenomiskt försvarbart, som du kan ur en vr6.

Om det nu är så att du absolut vill ha den bilen och har pengarna till att göra detta, så är det säkert ett roligt projekt. Jag kan därför bara lämna dig med vad jag tycker och önska dig lycka till.
Senast redigerat av newkie (8 mars 2007)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

410 Inlägg
8 mars 2007
#10
eastmotorsport skrev:
Har en kanonfräsch kaross som är helt rostfri och i kanonskick men vill ha lite mer hk i bilen utan att det kostar skjortan , Fördel om det går att besiktiga med det .
Nån som har tips .

Tackar på förhand....

du föresten finns det gti modeller av den bilen med 1,8 liters motor? isf är de ju som på gamla golfen bara å plocka över cam axeln så orkar den rätt mkt mera.

Copyright @ Rybbs Production

3 121 Inlägg
8 mars 2007
#11
Som Newki skriver, det är inte ekonomiskt försvarbart att försöka skaka liv i den motorn. Men allt måste inte vara ekonomiskt! Hur mycket kan du tänka dig att lägga och hur mycket effekt vill du få ut?


21 Inlägg
8 mars 2007
#12
Skippa trimning och ägna dig åt styling i stället. Finns inte mycket att göra med den motorn. Serva och kolla tändningen, mao se till att den går så bra som möjligt. Ett sätt att få fart på bilen är att lätta den. Släng ut allt onödigt. Stereo, inredning, reservhjul mm.

Ha de!
Senast redigerat av Freddan72 (8 mars 2007)


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
9 mars 2007
Trådstartare
#13
Tack för många bra tips. Visst vore den enklare att skaffa en GTI eller VR6 ,bekymret är bara att den blir så mycket dyrare att försäkra då jag har ett år kvar till körkortet .

Det som lockar är lite sedvanligt "sug"trim med avgas-/ grenrörsfix samt planing topplock , ev. kambyte och ett Unichips. 

Bilen är som sagt så himla fräsch i karossen att den är värd att kosta på en slant.

Fler tips mottages tacksamt....

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 mars 2007
#14
Waltazhaar skrev:
eastmotorsport skrev:
hanomag skrev:
sätt på en turbo å ladda lite försiktigt runt 0,5 så kan de väll hålla.

Ja det är nog det lättaste men det lär väl bli bekymmer med besiktningen kan jag tänka mig.

Jo, du måste ta bort turbon mellan varje besiktning.

ELLER

så Köper man en VAG 1.8t tex AGU för 10k och regbesiktigar och tada 150hk lagligt


1 785 Inlägg
11 mars 2007
#15
MeloveGolf skrev:
Waltazhaar skrev:
eastmotorsport skrev:

Ja det är nog det lättaste men det lär väl bli bekymmer med besiktningen kan jag tänka mig.

Jo, du måste ta bort turbon mellan varje besiktning.

ELLER

så Köper man en VAG 1.8t tex AGU för 10k och regbesiktigar och tada 150hk lagligt

Orkar koppling, växellåda och drivaxlar med 150Hk från en GOLF III GL ? AGU är den inte en 16V

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 mars 2007
#16
dbjanoz skrev:
MeloveGolf skrev:
Waltazhaar skrev:

Jo, du måste ta bort turbon mellan varje besiktning.

ELLER

så Köper man en VAG 1.8t tex AGU för 10k och regbesiktigar och tada 150hk lagligt

Orkar koppling, växellåda och drivaxlar med 150Hk från en GOLF III GL ? AGU är den inte en 16V

opps såg itne att det var golf 3! AGU är 20v 1.8T fårn Audi A3...Vart dock annorlunda
när det är en 93:a  du kan fortfarande genoföra ett motorbyte och få den registrerad
men krävs lite mer då den är nyare än 89....


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
#18
lelleal skrev:
sportsystem med racing kat och sportluftfilter lr hur mycke extra vill du ha ut ?yikes

Fått ett tips att fixa originaltopp och plana den , byta kamaxel,samt porta och matcha insug/avgaskanalerna mot insuget resp. grenröret.
Öppet filter.
2,5 tums avgassystem .
Unichip.

Detta skulle ge ca 130 hk och ett bra vridmoment och det är tillräckligt tycker jag.
Slipper dessutom regbes. bilen eller ta av och på ev turbo vid besiktningar.

Tror själv på den kombinationen och den bör inte bli alltför dyr om man filar i toppen själv.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Häj Häj
90 Inlägg
12 mars 2007
#19
40 hästkrafter plus låter inte rimligt... Ja tror du får mindre effekt.

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N

517 Inlägg
12 mars 2007
#20
Låg ute en bil med samma motor som din på blocket för ett tag sen.. Han hade testat den i dyno o hade 135-139 hk på hjulen.. Han hade bytt kam o chippat o lite såna andra roliga grejor... grymt fin bil för övrigt..

/Martin - Wolfsburg GTI


Sök