Bästa är ifall man kan få ner köpe summan, man slipper ju både tull och moms på den summa man får ner skrivet. Köper man en bil för $20'000, så kanske någon bekant kan köpa den på plats, sedan "köper" man bilen av denna person för 1/3 av priset. Trevligare att betala tull/moms på $6-7'000.
Ni som skall hämta hel bil, passa på att trycka den smock full med delar och annat, allt inne i bilen går med i bilens tull/moms. (Inget extra att betala ifall det skulle ligga en extra motor i bagaget.

)
Har själv funderat flera gånger på att hämta en gammal ej fungerande pickis för någon skit summa, bara för att kunna lasta den med motorer, lådor och annat man har tagit hem separat. Är just nu i import tagen igen, för att ta hem ny motor. Tull, moms och speditörernas avgifter är inte kul. Även om man köper nått ink. frakt, så lägger speditörerna på hutlösa avgifter i denna änden också. Senaste exemplet på det är växellådan jag tog hem i januari. Köpte lådan för 6'000:-, 8'400:- med frakt. Här hemma fick jag betala 2'000:- i tull/moms, men fast man betalat frakten redan, så skulle speditören ha avgifter á 1600:-
Fast då heter det ju inte "frakt", utan det är splittat på massa små kostnader. 436:- Speditions avg. 500:- Terminal avg. osv...
6'000:- lådan hamnade på dryga 13'000:- innan jag hade den hemma i garaget.
På ett pickis flak kunde man ta hem fem V8or och fem lådor, eller mer, utan alla dessa kostnader.