4305
Sök

Generator/ Laddnings problem, Celica -91

58 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#1
Har ett konstigt problem med strömförsörningen på den gamla häcken. Problemet uppstår då bilen har gått varm, när den är kall laddar den som den ska. När motorn kommer upp i värme så går voltmätaren ner till typ 12,5-13v på tomgång. Generatorn i sig är kollad och körd i bänk, det var inte några som helst fel på den. Remmen är också bra. Batteriet är ett sprillans gult optima. Jag misstänker kablaget, undrar bara om någon har vart med om liknande problem och om det kan vara något annat som spelar in. Har hört att det kan vara så att det kan vara på grund av optimat, dock har jag aldrig hört någon som haft problem med det. Samma problem uppstod också med ett vanligt batteri jag hade tidigare så jag tror inte det är problemet.


21 761 Inlägg
19 mars 2007
#2
När motorn är kall så brukar tomgången vara lite högre än vid varm motor.
Hur högt är varvtalet på motorn när den är varm?

Om tomgången är väldigt låg, tex 500-600 varv eller så, då är det inte säkert att generatorn orkar ge tillräcklig spänning fastän bara halvljuset är igång. Testa att gasa lite så att tomgången ligger på runt 900-1000 varv och se hur mycket den laddar då.

Visar det sig att spänningen stiger till rätt värde så får du helt enkelt justera upp tomgången lite grann, det kan faktiskt vara så enkelt.

Vill du vara absolut stensäker på att batteriet är schysst så kan du låta firman som bänkade generatorn även göra en belastningstest på batteriet också, det borde de kunna tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (19 mars 2007)

58 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
När motorn är kall så brukar tomgången vara lite högre än vid varm motor.
Hur högt är varvtalet på motorn när den är varm?

Om tomgången är väldigt låg, tex 500-600 varv eller så, då är det inte säkert att generatorn orkar ge tillräcklig spänning fastän bara halvljuset är igång. Testa att gasa lite så att tomgången ligger på runt 900-1000 varv och se hur mycket den laddar då.

Visar det sig att spänningen stiger till rätt värde så får du helt enkelt justera upp tomgången lite grann, det kan faktiskt vara så enkelt.

Vill du vara absolut stensäker på att batteriet är schysst så kan du låta firman som bänkade generatorn även göra en belastningstest på batteriet också, det borde de kunna tycker jag.

Saken är den att när den är kall är laddningen jämn, den ligger på ca 14v även om jag kör fläktar på fullt oavsett varvtal. Sen när den blir varm spelar det ingen roll om det är 800 varv eller 4000, den ger helt enlelt inte lika bra då, dock mycket sämre på tomgång. Jag kan inte heller när den är varm köra fläktar osv på ens halvt innan den sunkar ner under 13v.


21 761 Inlägg
19 mars 2007
#4
Ja, det lät skumt. Eftersom den gjorde samma sak med förra batteriet så kan man helt skippa misstankarna på Optimabatteriet.

Måste ju nästan vara någon kabel som inte är bra, eller så påverkas laddregulatorn av värmen från motorn på något sätt. Om du inte hittar några fel på kablaget så kanske det är laddregulatorn som är dålig, kan ju vara så att allting funkade bra i bänkningen därför att det inte var värme från motorn med i bilden.

58 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Ja, det lät skumt. Eftersom den gjorde samma sak med förra batteriet så kan man helt skippa misstankarna på Optimabatteriet.

Måste ju nästan vara någon kabel som inte är bra, eller så påverkas laddregulatorn av värmen från motorn på något sätt. Om du inte hittar några fel på kablaget så kanske det är laddregulatorn som är dålig, kan ju vara så att allting funkade bra i bänkningen därför att det inte var värme från motorn med i bilden.

Ja, visst verkar det så. Men enligt honom som bänkade generatorn skulle det inte spela någon som helst roll om den var varm eller kall, hade han fel?
Senast redigerat av Helderud (19 mars 2007)


21 761 Inlägg
19 mars 2007
#6
Jag är inte så insatt i detta med generatorer, Streckkoden här på forumet jobbar med sådant och kan kanske svara på det. I första hand kan man misstänka kablaget, men jag tror ändå att värmen kan påverka tex regulatorn om den är dålig. En hel och fräsch regulator påverkas inte på detta sätt.

Men det är min åsikt.

58 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Jag är inte så insatt i detta med generatorer, Streckkoden här på forumet jobbar med sådant och kan kanske svara på det. I första hand kan man misstänka kablaget, men jag tror ändå att värmen kan påverka tex regulatorn om den är dålig. En hel och fräsch regulator påverkas inte på detta sätt.

Men det är min åsikt.

Ok, det är värt att kolla upp. Tack för hjälpen.


21 761 Inlägg
20 mars 2007
#8
Kom på en sak. Mät först vid generatorn hur spänningen är där, är spänningen rätt så ligger problemet antagligen i kabeln mellan generator och startmotor/batteri. Är inte spänningen rätt så borde det vara tex regulatorfel.

elektriker
591 Inlägg
20 mars 2007
#9
Har nått liknande problem med min, kolla tråden!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=37753

---------------> Kimpan


Sök