3556
Sök

Ska köpa en nissan 200sx s13, behöver köpråd!

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#1
heej, jag ska förmodligen köpa en 200sx s13, jag har läst massor fakta på internet osv. men det skulle vara bra med lite råd av er som har erfarenheterna om bilarna. vad ska man tänka på osv.

Hade kanske tänkt att åka till tyskland och köpa en s13, skulle vara bra med lite importråd också smile

tack på förhand  / jocke
Senast redigerat av ChixZ (19 mars 2007)

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Sideways.nu
873 Inlägg
19 mars 2007
#2
Vad jag har hört så är s13 med SR20DET bättre än med CA18DET.. vet inte varför... (bara vad jag har hört) så rätta mig om jag har fel..

jag har med tankar på att skaffa mig en s13 till vintern och bygga på under hela vintern så denna träden är nyttig för mig med smile

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.

2 655 Inlägg
19 mars 2007
#3
Börja och kolla om det sitter oljekylare på bilen, lagerras är väldigt vanligt på S13.
Väldigt ofta så står det "nyrenoverad motor för xxx mil sen".
Sedan så är det rosten i sparklådan och under vingen som är lite standard.

Men det är riktigt trevliga bilar när de går som de ska.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 mars 2007
#4
står väldigt mycket på http://www.200sx.nu/ annars : )


Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#5
har redan kollat på 200sx.nu ..  tack för tips, hoppas de kommer mer smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Stålmannen
465 Inlägg
19 mars 2007
#6
Dom första modellerna, typ 89-91, har en tvär böj på oljeslangen till turbon så att oljan koksar och turbon skär. Men från 92 så ska det vara fixat tror jag.


preem pump
836 Inlägg
19 mars 2007
#7
Master_J skrev:
Dom första modellerna, typ 89-91, har en tvär böj på oljeslangen till turbon så att oljan koksar och turbon skär. Men från 92 så ska det vara fixat tror jag.

var  enbart 89:an har jag för mig

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#8
det år årsmodellerna 89-90, men det går att byta ut. smile tack för svar.

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

203 Inlägg
19 mars 2007
#9
Om man köper en -89a som gått 15 000-20 000 mil och den slangen inte är bytt... borde man vara rädd för ras eller är det bara att kolla så turbon går fint och funkar och därefter byta den slangen?


302 Inlägg
19 mars 2007
#10
har den gått 15000-20000 då kan man nog nästan va säker på att det felet är fixat
mvh

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#11
om en s13 har gått 15-20k mil med den så borde turbon vara bytt, den skulle nog inte klara det. om man inte haft tur...  smile   tack för mer svar smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

C20LET
1 041 Inlägg
19 mars 2007
#12
kolla nogrant under bilen, för de brukar va lite rostiga under, samt under vingen, alltså bakluckan brukar va helt rostig, samt kolla om motorn tickar.

Har köpt en nu o den går lite dålig på gaspådrag vet fan inte va det e för fel.

Men annars så e du så fina o roliga faktiskt, men jävligt liten inne i kupén så trångt.
Lycka till nu MVH/Roddy

Vi tycker olika vet jag, that's it

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#13
jag ska nog köpa en i tyskland, då är dom nästan rostfria smile motorn ska jag kolla noggrant innan köpet.  tack för svar, hoppas de kommer mer smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

1 703 Inlägg
20 mars 2007
#14
Du ska kika efter rost i trösklar, balkar, bagagelucka samt plåten bakom bakdäcket, dvs. mellan hjulhuset och stötfångaren.

Du ska även lyssna på bakvagnsbussningarna, på ettans växel "juckar" du bilen, klonkar det ibak (låter det som bakaxeln slår i golvet) så är de 4 stora subframebussningarna dåliga. Kostar ca. 1000-1500:- beroende på om du ska ha plast eller alu.
Det kan även komma ett klonk från transmission i bakvagnen, men det är mest ett skönhetsfel.
Är det ett exemplar som varit avställt på vintrarna så lyssna efter slitna hjullager, låter oftast som en ton/ ett tjut i landsvägsfart. Prova även att köra lite slalom på landsvägen för att lyssna.

Lyssna på motorn. Om du hör ett missljud/knack vid 3-4k rpm när du varvar upp och sedan släpper gasen så är det garanterat vevlagren som är dåliga. Detta kan även medföra en omslipning av vevaxeln.

Bilar som är "BPUtrimmade" , dvs större IC, öppet luftfilter, chip, effektivare soppapump större avgassystem, skall för det första vara utrustade med ett extra oljekyl. Du måste även testa kopplingen om inte den är bytt. Vid landsvägskörning trampar du snabbt till på kopplingen, och då ska den bita direkt, inte slira eller svaja till vätt varvtal. 6Puckad sinterlamell funkar prima tillsammans med orginal tryckplatta och kostar ca. 12-1400:-

Är bilen en -89 eller -90? Kolla då röret till oljetrycket till turbon, denna hade en härlig böj som koksade igen ganska kvickt och medförde turboras. Är turbon bytt så är garanterat röret bytt (fast känn efter ändå). På turbon skall du även känna på glappet i impellern, det får inte glappa radialt såpass att bladen tar i turbinhuset, det skall inte glappa mycket öht. Kolla även efter olja i vevhusventilationen samt i tryckrör. Överdrivet mycket olja i vevhusventen kan härledas till dåliga kolvringar.

Till sist, köp inte första bästa, den ska kännas rätt och tight i växellåda och övriga drivlina. Du ska ha en kraftig knuff vid 3500rpm.... den är beroendeframkallande, så se till att den finns big_smile

Hoppas du hittar ett shysst ex!
Senast redigerat av henkebenke (20 mars 2007)


203 Inlägg
20 mars 2007
#15
Väldigt bra skrivet henkebenke. Ska själv tänka på det du sagt!


Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#16
tack så mycket för all jättebra info henkebenke smile uppskattar det jätte mycket. tack ska du ha! hoppas det blir fler bra inlägg smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

1 150 Inlägg
Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#18
ok, du e störd alex smile  fixa saaben ist smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Kettunen
20 mars 2007
#19
lelleal skrev:
sen får du kolla så dom inte bara bytt ut emblemet så de i själva verket är en saab kan förekomma smile

HAHAHA big_smile


Sök