Du ska kika efter rost i trösklar, balkar, bagagelucka samt plåten bakom bakdäcket, dvs. mellan hjulhuset och stötfångaren.
Du ska även lyssna på bakvagnsbussningarna, på ettans växel "juckar" du bilen, klonkar det ibak (låter det som bakaxeln slår i golvet) så är de 4 stora subframebussningarna dåliga. Kostar ca. 1000-1500:- beroende på om du ska ha plast eller alu.
Det kan även komma ett klonk från transmission i bakvagnen, men det är mest ett skönhetsfel.
Är det ett exemplar som varit avställt på vintrarna så lyssna efter slitna hjullager, låter oftast som en ton/ ett tjut i landsvägsfart. Prova även att köra lite slalom på landsvägen för att lyssna.
Lyssna på motorn. Om du hör ett missljud/knack vid 3-4k rpm när du varvar upp och sedan släpper gasen så är det garanterat vevlagren som är dåliga. Detta kan även medföra en omslipning av vevaxeln.
Bilar som är "BPUtrimmade" , dvs större IC, öppet luftfilter, chip, effektivare soppapump större avgassystem, skall för det första vara utrustade med ett extra oljekyl. Du måste även testa kopplingen om inte den är bytt. Vid landsvägskörning trampar du snabbt till på kopplingen, och då ska den bita direkt, inte slira eller svaja till vätt varvtal. 6Puckad sinterlamell funkar prima tillsammans med orginal tryckplatta och kostar ca. 12-1400:-
Är bilen en -89 eller -90? Kolla då röret till oljetrycket till turbon, denna hade en härlig böj som koksade igen ganska kvickt och medförde turboras. Är turbon bytt så är garanterat röret bytt (fast känn efter ändå). På turbon skall du även känna på glappet i impellern, det får inte glappa radialt såpass att bladen tar i turbinhuset, det skall inte glappa mycket öht. Kolla även efter olja i vevhusventilationen samt i tryckrör. Överdrivet mycket olja i vevhusventen kan härledas till dåliga kolvringar.
Till sist, köp inte första bästa, den ska kännas rätt och tight i växellåda och övriga drivlina. Du ska ha en kraftig knuff vid 3500rpm.... den är beroendeframkallande, så se till att den finns
Hoppas du hittar ett shysst ex!