3408
Sök

Hjälp, motorn går ojämt!

3 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej,
I hopp om att slippa betala en massa för att dra till verkstaden för en koll så frågar jag här.

Har en Opel Astra -98. Motorn har helt plötsligt börjat att gå ojämt. Den saknar kraft och det verkar helt enkelt som att något till en av cylindrarna har dött. Problemet är bara att vid högre varvtal så verkar det fungera och det verkar inte spela roll när det gäller fukt eller ej.
Jag har redan chansat på att byta tändstift men felet kvarstår. Och nu börjar jag fundera på om det kan vara kondensator eller spole som gått sönder innuti tändkassetten? Men denna del kostar 1900 så det kan vara dumt att chansa.

Någon här som vet vad som kan vara fel? Kanske är jag rätt ute? Jag är säker på att en cylinder inte jobbar som den ska. Man hör och känner att det går ojämt.

Tacksam om det finns någon som kan svara. smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 mars 2007
#2
Byta tändkablar?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

3 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#3
discokapten skrev:
Byta tändkablar?

Men om det kan vara så enkelt. Hur kommer det då sig att den fjärde cylindern börjar jobba vid 2.5k RPM? Eller är det p.g.a centrifugalkraften att den bara "hänger med"?

3 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#4
Som jag skrev så verkar den fjärde cylindern "gå igång" igen runt 2500 varv. Men trycker jag då gasen i botten så lägger den av och motorn tappar kraft igen och det börjar vibrera i ratten.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 mars 2007
#5
Kolla att den får ordentligt med soppa, ryck ut en tändkabel i taget så ser du vilken av burkarna det är som går dåligt

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 Inlägg
19 februari 2008
#6
Sorry att dra upp en gammal tråd så här, men har exakt samma problem med min opel astra -99.
Har aldrig bytt stift själv tidigare, köpte nya NGK stift och nyckel. Försökte skruva upp tändkassetten, dvs skruvade upp de 4 torx skruvarna som var synliga men kan inte rubba den ändå (jo, vicka den fram och tillbaka).
Har jag missat något? Det finns två små hål till i kassetten som är gängade och verkar inte så djupa (2-3 cm) - är det någon slags spärrskruv eller liknande?

Som sagt - aldrig bytt tändstift tidigare så alla tips är välkomna wink Annars blir det väl att lämna in till verkstaden men hade varit skönt att kunna fixa något så lätt själv.

56 Inlägg
19 februari 2008
#7
kolla gärna felkoder på verkstad


2 Inlägg
21 februari 2008
#8
Jepp hade varit perfekt, men det visade sig att på morgonen dagen efter jag skrev detta inlägg så fick jag inte ens ut bilen.. Den startar, brummar lite oroligt - så fort jag trycker på gasen dör den. Sedan vägrar den starta igen.

Så nu står den där - skall fixa en verkstadstid och så får jag bogsera bilen dit. Skall kolla ifall jag lyckas få upp tändkassetten igen idag - det finns ingen som har tips på hur man får loss en tändkassett? Har som sagt lossat på de 4 skruvarna jag hittar på den men trots det går den knappt att vicka på.


Sök