3235
Sök

Folk får fan lära sig köra i rondeller!

586 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
Okej. Skulle hem till tjejen efter jobbet idag. Var hur nära som helst att smälla med en annan bil i en rondell. Men jag funderar på, om vi hade smällt, vems fel hade det varit?

Jag kommer in i rondellen som är två filig. Lägger mig i vänsterfilen eftersom jag ska ett tre kvarts varv och sedan ut ur rondellen. Det kör ut en bil och lägger sig i högerfilen, och ligger jämnsides med mig. Jag börjar blinka ut mig och ska precis gasa på lite för att komma ut lite snabbare, och ser att den vita bilen håller på att svänga rakt framför nosen på mig. Jag ställer mig på bromsen och det bara tjuter, och påsåvis fick jag också den vita bilens uppmärksamhet och personen väjar undan.

Det är ganska svårt att förklara, men jag måste ligga i vänsterfilen för att kunna köra ett tre kvarts varv i rondellen. Lägger jag mig å högerfilen så kommer jag bara åt höger, eller rakt fram. Den vita bilen i detta fallet kommer ifrån höger (innan jag kör in i rondellen, jag ska ju åt vänster.)

Den vita bilen borde ju ha lagt sig i vänsterfilen ifrån sitt håll, för den ska ut också tre kvarts varv i rondellen, ifrån sitt håll räknat. Det är inte den enda rondell upplevelsen man har haft, även om jag bara har haft körkort i knappt ett halvår. Någongång har man inte lika mycket tur med sig, som dom andra gångerna.

2 182 Inlägg
20 mars 2007
Har varit med om liknande situatoiner, har oftast märkt att det är lite äldre personer som inte kör så ofta som oftast har problem i rondeller.
De har helt enkelt inte kuskap om hur man ska göra i rondeller

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

2 123 Inlägg
20 mars 2007
Rondeller med 2 filer är ju helt enkelt världens sämsta uppfinning.

8 883 Inlägg
20 mars 2007
Vid en krock så skulle du nog bli den vållande, då du gör ett körfällts byte.
Har du en bil till höger om dig så vet du ju inte om han skall fortsätta i rondellen.
Senast redigerat av Hamilton (20 mars 2007)

Fotograf på tierpidag.se

Smålänning
7 887 Inlägg
20 mars 2007
Tror också att du hade blivit den vållande, tyvärr. Men eftersom han inte visade sin åsikt genom att placera sig rätt i rondellen så är det möjligt att han kunnat bli vållande, om det kunnat bevisas.

Tvåfilsondellen fungerar aldeles förträffligt om man bara lär sig köra i den. Man ska f.ö alltid tolka alla rondeller som tvåfiliga.

Synd att det kostar pengar, annars så hade en FRIVILLIG körkurs för folk som haft sitt körkort i 20 år eller mer sitta fint. Jag hade gått på den om 20 år i alla fall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Arbetssökande lokförare
170 Inlägg
20 mars 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:

Håller helt me, för de e allt för många som inte vet hur man ska köra i dom, vilket leder till att vi som kan de, får väja

To get old and wise, you have to be young and stupid!!

5 198 Inlägg
20 mars 2007
Alltid körfältsbytaren som blir vållande.. du skulle nog få svårt att bevisa att han skulle 3/4 varv å inte bara 1/2 varv...

586 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
Hamilton skrev:
Har du en bil till höger om dig så vet du ju inte om han skall fortsätta i rondellen.

Men det är ju helt knäppt. Jag som ligger rätt och till och med blinkar ur mig (hur många gör det?). Men men, det är ju det.. det är bara att tänka åt andra, men det är ju inte alltid man gör det. Visst, misstag är mänskliga, och det kunde lika gärna har varit det. Men det händer ju rätt som det är, har nog hänt mig mist 3-4 gånger att jag har fått stå på bromsen, för att någon ligger fel, och är nära på att tryck till mig.
Senast redigerat av SpotniX (20 mars 2007)

1 418 Inlägg
20 mars 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:

håller med!
Senast redigerat av Lindberg88 (20 mars 2007)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

8 883 Inlägg
20 mars 2007
SpotniX skrev:
Hamilton skrev:

Men det är ju helt knäppt. Jag som ligger rätt och till och med blinkar ur mig (hur många gör det?). Men men, det är ju det.. det är bara att tänka åt andra, men det är ju inte alltid man gör det. Visst, misstag är mänskliga, och det kunde lika gärna har varit det. Men det händer ju rätt som det är, har nog hänt mig mist 3-4 gånger att jag har fått stå på bromsen, för att någon ligger fel, och är nära på att tryck till mig.

Nu vet ju inte jag hur den rondellen ser ut som du körde i, men att han skulle ligga "fel" är inte säkert. Som sagt de nya reglerna för rondeller är inte alla som kan.

Fotograf på tierpidag.se

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
20 mars 2007
Högerregeln gäller i rondeller.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
20 mars 2007
golfarn_nr1 skrev:

http://www.vv.se/filer/publikationer/ci … splats.pdf

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 Inlägg
20 mars 2007
Hej
Tyvärr hade du med stor säkerhet blivit vållande därför att regelverket ändrats. Förut gällde speciella regler för rondellkörning och enligt dessa regler hade den som befann sig i "vänsterfilen" företräde när han skulle byta fil för att ta sig ut ur rondellen. Av någon obegriplig anledning har vägverket ändrat reglerna så att rondellkörning numera är likställt med vanlig körning och alltså gäller högerregeln dvs den som ligger i högerfilen har företräde UTOM precis när han ska in i rondellen. "Fordonen som kör inne i cirkulationen har företräde. De fordon som närmar sig cirkulationsplatsen har därför väjningsplikt och ska i god tid sänka hastigheten eller stanna." Men när de väl kommit in i rondellen har de företräde!
De nya reglerna innebär också att man bara behöver använda blinkers när man ska "svänga höger" ut ur rondellen, man ska inte använda dem om man ska svänga vänster för rent tekniskt kör man då bara rakt fram.
Ska man få rätt vid en evetuell kollision ska man alltså alltid ligga i högerfilen oavsett var man ska ut ur rondellen.

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Mvh

GunnarW

Fartdåre
378 Inlägg
20 mars 2007
Alla två filliga rondeller är hopplösa. Speciellt äldre folk som fick körkort innan rondeller uppfanns har otroligt svårt att köra rätt i de.

Värsta med Trollhättan är att kommunen är uppbygd på 2 filliga rondeller, väggupp och trafikljus. Hela Trollhättan är ett stort jävla farthinder.

TICen är till salu säljs billigt.

3 059 Inlägg
20 mars 2007
Du kan ju inte köra tre kvarts varv och sen helt plötsligt bara blinka o svänga av när du är framme vid "din" avfart.. redan när du var jämnsides med den sista avfarten innan din skulle du blinka o försöka byta fil.
Och att du som ligger i vänsterfilen ska anpassa DIN hastighet så att du säkert kan ta dig ut.. inte som du i ditt fall gjort, gasade upp för att komma före och snabbare ut mm.mm.

Undra vem som ska lära sig köra i rondell? Gnäll inte på andra innan du själv kan köra säkert.
Senast redigerat av Smajly (20 mars 2007)

Fartdåre
378 Inlägg
20 mars 2007
men du ska inte ligga i höger filen tre kvarts varv som den andra bilen gjorde.
som du säger när man kommer förbi avfasrten innan den man sk av ska man börja glida utåt. Men det blir ju svårt om det ligger bilar som kör i höger filen hela tdien.

8 883 Inlägg
20 mars 2007
RichardC skrev:
men du ska inte ligga i höger filen tre kvarts varv som den andra bilen gjorde.
som du säger när man kommer förbi avfasrten innan den man sk av ska man börja glida utåt. Men det blir ju svårt om det ligger bilar som kör i höger filen hela tdien.

Du kan köra 3varv i högerfilen, inget fel i det enligt nya reglerna..

Fotograf på tierpidag.se

8 883 Inlägg
20 mars 2007
golfarn_nr1 skrev:
golfarn_nr1 skrev:

http://www.vv.se/filer/publikationer/ci … splats.pdf

Du länkar till reglerna med trotts det  tolkar du dom fel...

Fotograf på tierpidag.se

Fartdåre
378 Inlägg
20 mars 2007
Vad jag lärde mig i körskolan var. Ska du rakt fram eller till höger ligger du i den högra. Ska du vänster eller hela varvet runt ligger du i den vänstra och när du är jämsides med avfarten innan den du ska av svänger du ut i den högra för att sedan köra ut.

I de flesta 2 filliga rondeller är det även uppmarkerat i vägen så här.

8 883 Inlägg
20 mars 2007
Vad man engång lärt sig vad gäller trafikregler är ju inte sagt att det gäller föralltid.
Regler m.m ser lite annorlunda ut i dag än för 25 år sedan då jag tog körkort....

Sedan om reglerna är bra eller inte kan ju alltid diskuteras, finns lika många svar på det som billister.

Fotograf på tierpidag.se

Sök